París/Berlín

La vaga del transport es manté a França mentre els sindicats donen una treva a Alemanya

Els dies passen i la situació a França i Alemanya no millora. La vaga del transport als dos països continua paralitzant el país i amenaça d'enquistar-se. Els sindicats han reaccionat de forma diferent a la negativa a negociar, però tots dos es mantenen ferms en la seva posició. Al país gal, les aturades continuen aquest cap de setmana. El seguiment més baix i la negativa del govern a escoltar els treballadors està radicalitzant la mobilització. A Alemanya, en canvi, els sindicats han decidit donar una petita treva de dos dies als empresaris, però apunten a una vaga indefinida de ferrocarrils si no s'engeguen negociacions.

Actualitzat

La vaga de ferrocarrils que des de fa quatre dies provoca el caos de passatgers a França durarà encara almenys tot el cap de setmana. Són menys els treballadors que participen en la protesta, ja que també un dels sindicats, la CFDT, ha anunciat que abandona la vaga, però els que la segueixen s'han radicalitzat. Les negociacions amb el govern segueixen aturades i l'executiu ha condicionat l'obertura del diàleg a una tornada a la feina. Els sindicats no ho admeten.

A París, estan paralitzades totalment sis de les catorze línies del metro i les que funcionen ho fan de manera desigual, però sempre sota el 50%, mentre que en els autobusos la proporció és del 40%. Pel que fa als trens de rodalies, les línies funcionen però com a molt en una tercera part del que és habitual. Això està provocant que, segons diferents enquestes, la protesta sigui cada vegada més impopular entre els ciutadans francesos.

Ja fa quatre dies que fan vaga i el cansament es nota. A més, segons els Ministeri d'Economia, cada dia de la vaga suposa una pèrdua de 400 milions d'euros. El seguiment a la companyia pública francesa SNCF ha baixat fins al 32,2%, mentre que a l'entitat del transport metropolità de París, RATP, la direcció ha xifrat el seguiment en un 23,3%. Tot i això, els vaguistes que s'han mobilitzat en el tercer dia ho han fet amb accions vistoses, com ara una invasió de les vies a Tolosa, presència de piquets o actes de vandalisme que han denunciat tant empreses com sindicats. L'origen de la protesta és l'increment de 37,5 anys fins a 40 del període de cotització necessari per gaudir d'una pensió completa.

El president francès, Nicolas Sarkozy, ha assegurat després de reunir-se amb els directius de les empreses públiques afectades que no hi ha "cap motiu" per mantenir l'aturada. Només li ha fet cas la Confederació Francesa de Treballadors, minoritària a la SNCF. La Confederació General de Treballadors, motor de la vaga, ha avisat que només tornaran a la feina si es convoca una negociació a tres bandes entre les empreses i els sindicats en què es concretin els punts a negociar.

A més, a aquesta situació s'hi afegeix un altre factor que pot empitjorar les coses. I és que el sector dels funcionaris també ha convocat una aturada pel 20 de novembre, ja que consideren que han perdut poder adquisitiu.

Treva amenaçadora a Alemanya

Amb un camí diferent que els francesos però amb la mateixa determinació, els sindicats alemanys amenacen amb una vaga indefinida de ferrocarrils si no s'engeguen negociacions per parlar d'un augment del sou dels treballadors d'un 31%. Els sindicats concedeixen una treva aquest cap de setmana, però diuen que poden resistir amb aturades fins al febrer si no s'escolten les seves reivindicacions.

De moment, l'aturada dels maquinistes de Deutsche Bahn s'ha acabat la matinada del dissabte i ha estat qualificada de "molt exitosa" pel president del sindicat de maquinistes (GMT). Ha durat tres dies i es tracta de l'aturada més llarga en la història ferroviària del país. Dimarts, el sindicat decidirà com continuarà la protesta. Demanen millores salarials i un conveni col·lectiu diferenciat de la resta dels empleats de l'empresa.

A poc a poc, el trànsit ferroviari ha anat recuperant la normalitat. Abans, però, els maquinistes havien paralitzat el transport de mercaderies i havien provocat llargues retencions a les autopistes. Es calcula que en les connexions regionals han funcionat entre el 20 i el 50% dels trens. 

El port d'Hamburg, el principal d'Europa en l'àmbit de les mercaderies, amb més de sis mil contenidors, està pràcticament ple. Les indústries de l'automòbil i de l'acer s'han ressentit de l'aturada i algunes, com la fàbrica d'Audi a Brussel·les, han aturat la producció per falta de subministrament de material.

NOTÍCIES RELACIONADES
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut