La reduflació, menys quantitat pel mateix preu: la mà invisible que també fa pujar l'IPC

L'INE també preveu aquest fenomen, que consisteix a oferir menys quantitat pel mateix preu sense que ens n'adonem

Cristina HerranzActualitzat

L'increment de preus del cistell de la compra és una realitat des de fa mesos. Però fabricants que aparentment no han apujat preus en realitat sí que ho han fet, modificant l'envàs i oferint menys producte al mateix preu. És el que s'anomena "reduflació". L'Institut Nacional d'Estadística avisa que encara que els consumidors no en siguin conscients, el fenomen "reduflació" també es té en compte per calcular la inflació.

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denuncia diversos fabricants d'alimentació de practicar reduflació. Entre els casos hi ha el de ColaCao. Segons denuncien, els envasos que abans tenien 800 grams ara en tenen 760, però el preu és el mateix. 40 grams menys --un 5%-- que són invisibles a la factura, però no a la butxaca.

L'OCU ha presentat una denúncia a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència, perquè considera que és una pràctica deslleial i penalitza les empreses que sí que han anunciat públicament un increment de preus.

En el dossier que hi han enviat inclouen exemples com el de Revilla, a qui acusen de cobrar el mateix preu oferint menys talls de xoriço, o Pescanova, que ara inclou menys talls de lluç. Altres marques que assenyala l'OCU són Tulipan, pastes Gallo o Danone.

Esther Lorente, delegada d'OCU Catalunya, deixa clar que és una pràctica conscient: "No és que estiguin mal etiquetats, però la pràctica és deslleial, perquè t'abaixa una mica la quantitat." També afegeix:

"No te n'adones, i aquest és el problema. Si l'envàs porta menys quantitat s'ha de dir d'una manera visible"

Més enllà del recorregut que pugui tenir la denúncia, l'OCU el que fa és un crit d'alerta perquè el consumidor es fixi també en les quantitats dels envasos i s'adoni d'aquests increments de preu que considera encoberts.

De tota manera, no hi ha cap normativa que impedeixi als fabricants modificar les quantitats. S'ha fet altres vegades, per compensar els increments de costos, també per part de les marques blanques.

Els experts alerten que la reduflació no és il·legal, però implica amagar informació i abusar de la confiança dels consumidors. Anna Isabel, professora d'estudis d'Economia i Empresa a la UOC, explica que s'aprofiten de la confiança del consumidor: "Quan compres, mires el preu de la unitat. I, sovint, la mida de l'envàs no canvia, de manera que penses que compres la mateixa quantitat."

Una campanya a la xarxa

TV3 s'ha posat en contacte amb les patronals de la distribució i els fabricants esmentats per l'OCU. Els qui ens han contestat es desmarquen de qualsevol mala pràctica i indiquen que els canvis ja s'assenyalen en l'etiquetatge.

L'OCU els demana que ho remarquin de forma més clara i transparent, o que directament redueixin els envasos, perquè el consumidor noti els canvis.

L'organització, a més, promou des de fa mesos la campanya #StopReduflació a les xarxes socials, on demana als consumidors que es fixin en el pes i volum dels productes per detectar pujades de preu camuflades.

Entre els exemples, hi ha casos d'una mateixa capsa de cereals que ara té menys producte, paquets de galetes menys plens o productes amb envasos de la mateixa mida, ara amb menys unitats a dins.

 

Un augment invisible que queda reflectit a l'IPC

Des de l'Institut Nacional d'Estadística avisen que encara que els consumidors no siguin conscients, en moltes ocasions, del fenomen "reduflació", no escapa al seu control.

Asseguren que un dels elements bàsics a l'hora de mesurar l'evolució dels productes és el pes i volum. I, per tant, l'INE explica que encara que el preu d'un producte no hagi canviat des de l'últim cop que el van comprovar, si el volum ha disminuït, això queda reflectit a l'estadística oficial com un increment de preu a tots els efectes.

 

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsumIPC
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut