Vegans, alvocat

La producció d'aliments vegans, un mercat que es consolida amb xifres a l'alça

El consum de productes per a vegetarians i vegans creix prop del 50% en els últims dos anys

Toni CanyísActualitzat

Va néixer com una moda i ara ja s'ha convertit en un mercat que va a l'alça. Es tracta d'un creixement molt llaminer que ha portat a l'aparició de noves empreses al sector i que altres s'estiguin reconvertint ja que el consum de productes vegetarians i vegans no para de créixer en detriment de la carn. Segons veus del sector, la pandèmia ha fet que molts consumidors es preocupin per la seva alimentació. 


Canvis profunds en el consum alimentari

Un camió carregat amb caixes d'espinacs i de bròquil frescos, collits la tarda abans, recula davant la porta d'una nau industrial. Les ha anat a descarregar a una empresa dedicada a la fabricació d'aliments vegetals ecològics. Serviran per elaborar cremes de verdures. A Casa Amella afirmen que fan alimentació conscient: "Vol dir que estem compromesos amb el productor, que en aquest cas és el pagès, perquè sense pagès nosaltres no existiríem; amb el producte, màxima qualitat i millora contínua del producte; amb l'entorn i amb la societat", assegura el Dani Amella, gerent i fundador de l'empresa.

Aquesta empresa està creixent a ritme de dos dígits cada any. Segons la responsable de màrqueting, Alba Pascual, "no té res a veure amb fa vuit anys, quan vàrem començar a fabricar les cremes de verdures. No hi havia aquest boom. Ha sigut, res, des de fa dos anys cap aquí, aquest creixement del 48% del consum vegà, aquí a Espanya".

Quan van començar tenien una quinzena de productes i ara en fabriquen 75. Estan treballant a tres torns diaris i aviat ampliaran l'activitat a una nau nova. Per Amella, "ara ja és gairebé un 10% de la població espanyola que es considera 'veggie'. Majoritàriament són flexitarians, que són persones que mengen poca carn o poc peix. Després venen els vegetarians, i per últim hi ha els vegans".

Hi ha empreses que no volen perdre mercat i es reconverteixien: "Empreses multinacionals, empreses càrnies que, és clar, no volen perdre aquest 'target'. Estan perdent quota de mercat de productes carnis i necessiten oferir el producte vegetal, també. Quan veus que grans multinacionals fan això, és que alguna cosa està passant", explica Pascual.

 

"Menjar és un acte polític"

A Casa Amella fan alimentació clàssica, cosa que els diferencia de moltes "startups" sorgides en els últims temps, que fan aliments vegans més processats. Això fa, per exemple, que els seus productes no estiguin disponibles tot l'any.

Dani Amella assegura que només treballen amb agricultors locals o de l'estat espanyol i en temporada. "Aquí no comprem ni congelats, ni deshidratats, ni concentrats. Els clients han de tenir consciència que una crema de carbassó, al febrer, no es pot fabricar, perquè el carbassó és d'estiu".

Darrere de l'augment del consum de vegetals hi ha l'interès per la salut, però també una major consciència del patiment animal i de les conseqüències per al medi ambient. Segons l'Alba Pascual, aquests productes necessiten consumir menys aigua, emeten menys gasos d'efecte hivernacle i en definitiva, contaminen menys.

"Al final, menjar és un acte polític. Mengem per gust, però també hem de tenir en compte que el que ens posem a la boca té unes conseqüències mediambientals."

 

 

Quatre dècades d'alimentació vegetariana bio

Una altra empresa del sector, Biocop, és pionera en la venda de productes ecològics, amb 45 anys de trajectòria. També aquí se'ls ha disparat la demanda durant l'últim any. Les vendes els han crescut més d'un 20% coincidint amb la pandèmia. El boom actual en el consum de productes vegans i vegetarians, però, els ha agafat amb els deures fets.

Segons el Pol Picazos, el responsable de màrqueting i la segona generació de la família fundadora de l'empresa, la seva adaptació a aquests canvis en el mercat "ha estat molt natural, perquè vàrem néixer sent vegetarians. Ja estava dins del nostre ADN, aquest tipus de productes. El moviment bio a tot Europa sempre està molt vinculat amb l'alimentació vegetariana".

Des d'un enorme magatzem a Lliçà de Vall, al Vallès Oriental, distribueixen un miler de referències a botigues i supermercats ecològics. La meitat de productes, de marques pròpies. Només venen productes procedents d'agricultura ecològica, però, per captar l'interès dels consumidors, darrerament, molts fabricants han reforçat a les etiquetes que són aliments aptes per a vegans, perquè han descobert que això també els ajuda a vendre.

Amb tot, ells no han volgut entrar en una de les categories que ara estan més de moda, les hamburgeses i la carn vegetal.

"Nosaltres el que tenim és productes per fer-te-les tu a casa o inclús preparats per poder-te-les tu acabar de fer. Però no estem en el producte refrigerat, que és on està concentrada la venda d'aquest tipus de productes similars en forma a la carn."

 

 


Alimentar-se cuidant la salut i el medi

En l'últim any, coincidint amb la pandèmia, hi ha hagut més interès entre molts consumidors per tenir cura de l'alimentació: "Hem notat un increment en el consum de tots els productes bio, però n'hi ha alguns que han agafat un relleu especial. La gent estava a casa, no anava a restaurants i no tothom vol cuinar. Llavors, ens hem trobat que tots aquells productes en què podien tenir una cuina ràpida, el que seria el 'fast food' saludable, han tingut un increment més fort", assegura la responsable de producte de Biocop, Elisenda Casanovas.

Segons Casanovas, "la premsa, les xarxes socials, ja fa molt temps que estan parlant de la importància, de la relació entre l'alimentació i la salut. Tot aquest corrent ens porta que cada vegada la gent tingui més sensibilitat pel que és la seva salut i pel medi ambient".

Per Picazos, "cada vegada som més conscients que no és sostenible si no canviem la forma de consumir. Llavors, jo crec que cada vegada tenim un consumidor més conscient i més compromès".

ARXIVAT A:
ComerçSalutAlimentació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut