Londres

La privacitat dels usuaris de les les xarxes socials, a debat arran d'una "ordre mordassa" als mitjans de comunicació

Malgrat l'aplicació d'una "ordre mordassa" que impedia als mitjans britànics parlar de la vida i la identitat del futbolista de la Premier League que havia denunciat el Twitter i havia demanat les dades de milers d'usuaris que havien parlat del seu afer amb una exconcursant de "Big Brother" -tot i estar casat-, diversos diaris i mitjans de comunicació han revelat que és Ryan Giggs. El cas ha obert un debat sobre l'ús de les xarxes socials, de les ordres judicials per preservar la identitat i el control legal que es pot tenir sobre les informacions a internet.

Actualitzat
El diari escocès "The Sunday Herald" va ser el primer mitjà britànic a publicar una imatge del futbolista, que s'hauria d'haver anomenat CTB segons aquesta ordre, tot i que li va tapar la cara amb una barra de "censura". Molts usuaris del Twitter van desafiar la sentència de no identificar l'esportista i van airejar el seu nom per tota la xarxa. Tot i que a escòcia l'"ordre mordassa" no s'aplica, ara el director del diari podria ser denunciat per intromissió en la identitat. El diari justifica la publicació de la fotografia de Giggs perquè consideren que és "inconsistent" que no es pugui publicar una informació en un diari quan està disponible a internet.

Aquest dilluns el nom del futbolista no només ha estat "trending topic" mundial al Twitter, amb bromes sobre l'ordre restrictiva de mencionar-ne el nom, sinó que molts mitjans britànics i internacionals han publicat també el nom del futbolista, després que un membre del Parlament, John Bercow, del partit liberal demòcrata, ha fet ús de la seva immunitat parlamentària de mencionar el nom del futbolista per denunciar l'ús exagerat de la llei de privacitat per part del jugador i els seus advocats.

Tot i la publicació del nom, i aquests dos incidents que han esbombat la identitat del jugador, el jutge continua aplicant l'"ordre mordassa" sobre els mitjans i els usuaris, fet que ha iniciat un debat sobre privacitat, mitjans de comunicació i les xarxes socials. La premsa està dividida entre la seva obligació de complir amb la llei de no revelar la identitat de les persones protegides legalment, i el deure d'informar adequadament els usuaris, els oients i els lectors.

Encara es desconeix si el Twitter oferirà la identitat de les desenes de milers d'usuaris als advocats del futbolista, perquè l'empresa, amb seu a San Francisco, no estaria lligada a lleis angleses, i si pren la decisió de desvelar tantes identitats, obriria un altre debat sobre el control a internet de les dades dels usuaris.

En declaracions a la BBC, un jutge amb un càrrec més elevat al Regne Unit ha reconegut la dificultat d'aquesta restricció informativa, i el buit legal que hi ha davant de la tecnologia moderna, que està "totalment fora de control". La societat hauria de considerar altres vies per "controlar" el Twitter i la informació d'altres pàgines web.
Anar al contingut