La posada en servei de l'aproximació instrumental amb GPS de l'aeroport de la Seu, prevista per al maig de 2019

ACN Andorra la Vella.-El sistema d'aproximació instrumental amb GPS de l'aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell podria entrar en funcionament a finals de maig de 2019. Així s'ha posat de manifest aquest dijous en el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana (EFA), que enguany gira al voltant de la necessitat de definir una estratègia aeroportuària per al Principat. Un dels tràmits que encara està pendent es podria resoldre entre els mesos de desembre i gener, ja que s'està a l'espera de rebre en les pròximes dues o tres setmanes un informe elaborat per experts de Suïssa. Aquest estudi s'ha de portar a la Comissió Interministerial entre Defensa i Foment (CIDEFO) per tal d'obtenir l'aval, amb caràcter previ a la seva implantació.

El professor del departament d'aeroespacial i aeroports de la Universitat Politècnica de Madrid, Luis Pérez, que és l'encarregat de dirigir l'estudi d'implementació del sistema d'aproximació instrumental amb GPS a l'aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell, ha ressaltat el fet que la infraestructura pirinenca serà ben aviat la primera del conjunt de l'Estat que el tindrà operatiu. En aquest sentit, ha detallat que aquest servirà per garantir que es poden dur a terme les maniobres d'enlairament i aterratge en un 90 per cent dels dies de l'any. Pérez també ha explicat que els núvols que es solen trobar a la zona on hi ha l'aeroport estan a una alçada de 5.000 peus i que amb aquest sistema d'aproximació han pogut comprovar que es podria operar en els casos en què la pista es pogués veure a una altitud de 4.750 peus. Així es desprèn de les proves que es van fer in-situ durant els mesos de març i juny de 2017, segons ha dit l'investigador. A més, considera que no caldrà complementar aquest sistema d'aproximació amb d'altres.Les oportunitats que pot tenir l'Aeroport d'Andorra-La Seu d'Urgell per al territori han estat comentades al fòrum pel director general d'Aeroports de Catalunya, Jordi Candela. Concretament, ha dit que la certificació del sistema d'aproximació instrumental amb GPS servirà per aeronaus de fins a 70 places; aparells que, ha especificat, permeten connectar aquesta infraestructura amb d'altres d'arreu d'Europa. Per la seva banda, el president d'Airport Regions Conference, Sergi Alegre, ha afirmat que qualsevol territori europeu ha d'estar connectat en un màxim de dues hores amb els principals pols econòmics i de poder del continent. A més, ha explicat que és necessari idear estratègies per atraure turisme i negocis aprofitant l'existència de les infraestructures aeroportuàries. Sobre l'estudi que està fent la Cambra de Comerç d'Andorra per analitzar si és viable construir un aeroport dins el principat, Alegre ha defensat que primer s'analitzi si la connexió actual pot complir les expectatives. Mentre, el ministre andorrà d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, ha assegurat que la seva prioritat és veure "culminar el procés d'adaptació de l'aeroport de la Seu" abans de plantejar l'impuls d'una infraestructura d'aquest tipus dins el seu territori. Finalment, el president de l'Empresa Familiar Andorrana, Francesc Mora, ha dit que ara per ara cal trobar "una solució de mobilitat aèria" i que per aquest motiu donen suport al treball que està duent a terme la Cambra de Comerç.

Anar al contingut