La pandèmia també canvia el Black Friday: menys curiosos, menys cues i menys despesa
Molts comerços petits s'hi han sumat per primera vegada per intentar remuntar les vendes
La pandèmia també canvia el Black Friday: menys curiosos, menys cues i menys despesa

La pandèmia també canvia el Black Friday: menys curiosos, menys cues i menys despesa

Molts comerços petits s'hi han sumat per primera vegada per intentar remuntar les vendes

Redacció Actualitzat
TEMA:
Comerç
Els compradors van menys a la botiga, però quan ho fan és per gastar i no només per mirar (EFE/Alejandro García)
Els compradors van menys a la botiga, però quan ho fan és per gastar i no només per mirar (EFE/Alejandro García)

El Black Friday es va començar a importar a Catalunya des dels Estats Units cap a l'any 2012. Ara ja és tota una realitat i ha passat d'allargar-se d'un dia de descomptes (el divendres posterior al Dia d'Acció de Gràcies) a tota una setmana. Ha arribat el 2020 i la Covid ha aconseguit, un cop més, modificar els hàbits de la societat.

La pandèmia ha marcat el Black Friday en dos sentits: molts comerços petits s'hi han sumat per primera vegada per intentar remuntar les vendes i hi ha hagut menys despesa.

Es calcula que gairebé la meitat dels establiments se sumen a aquesta jornada de descomptes, que en molts casos s'allargaran fins dilluns. 
Un primer balanç de vendes apunta que la xifra està per sota d'altres edicions, però els comerciants destaquen que ara hi ha menys gent que entra a la botiga només a mirar i que, la majoria, compren.
 

Els descomptes del Black Friday s'han anat estenent com una taca d'oli al comerç local
Els descomptes del Black Friday s'han anat estenent com una taca d'oli al comerç local (EFE/Alejandro García)

El Black Friday coincideix, a més, amb el primer cap de setmana amb comerços oberts en diumenge per la campanya de Nadal. Això sí, els centres comercials continuen tancats i es manté la limitació de moure's de municipi durant el cap de setmana. 

Aquest Black Friday ha servit especialment per treure els estocs acumulats pels tancaments derivats de la Covid. Joan Carles Calbet, president de Retailcat, la unió d'entitats de petits comerços de Catalunya, n'ha parlat a Catalunya Ràdio. Assegura que "està sent un dia més fluix que altres anys" i en destaca dos motius: la pluja, que ha caigut aquest divendres en gran part del país, i el confinament municipal.


Menys cues també als Estats Units

On era habitual veure llargues cues per comprar durant el Black Friday era als Estats Units. Tant és així que un dels orígens que se citen de l'expressió "divendres negre" ve de la quantitat de gent i cotxes que ocupaven els carrers.
 

Aquest any la imatge també és ben diferent. S'ha vist poca gent als centres comercials, i si hi ha hagut alguna cua ha estat perquè s'ha regulat l'accés per mantenir les distàncies de seguretat.
 

Poca afluència en un centre comercial de Manhattan pel Black Friday
Poca afluència en un centre comercial de Manhattan pel Black Friday (Reuters/Eduardo Munoz)


Black Friday digital

La pandèmia també ha accelerat una altra de les tendències dels últims anys: la digitalització del comerç. L'any passat, un milió i mig de catalans vam comprar per internet com a mínim una o dues vegades. Aquest any es preveu doblar aquesta xifra.

La contractació també evidencia aquesta tendència. Amb els centres comercials tancats i amb limitacions a la resta de botigues, han caigut les contractacions típiques de la campanya de Nadal, però, en canvi, ha augmentat la demanda de personal en sectors com els de la paqueteria.
 

En tot l'any passat es van fer 48 milions d'operacions de comerç electrònic a Catalunya, una pràctica que creix gairebé el 9% interanual. El Black Friday tensiona encara més la cadena logística de la distribució urbana de paqueteria amb efectes sobre la contaminació i l'ocupació d'espai públic. A Barcelona, per exemple, gairebé una quarta part del trànsit correspon a desplaçaments de vehicles de mercaderies.

Crear una taxa que gravi la compra urgent que es fa per internet és una de les possibilitats que es comencen a considerar a partir del creixement del comerç electrònic i la contaminació que genera si no s'ordena millor.

Correus també fa una crida a la responsabilitat per reduir l'impacte que té en el medi ambient haver de portar un paquet urgent.

ARXIVAT A:
Comerç Coronavirus

ÀUDIOS RELACIONATS

Anar al contingut