La Via Laietana tindrà un sol carril de baixada per a cotxes privats (Ajuntament de Barcelona)
Recreació de com quedarà la Via Laietana després de la reforma (Ajuntament de Barcelona)
Barcelona

La nova Via Laietana: els cotxes només podran baixar i les bicis ho faran pel carril bus

La reforma preveu que, de pujada, només hi puguin circular busos, taxis, veïns i usuaris d'aparcaments o del mercat

D'autopista urbana a carrer pensat per als vianants, la bici i el transport públic. L'Ajuntament de Barcelona ha presentat la nova proposta --i que ha de ser la definitiva-- de reforma de la Via Laietana, un dels principals carrers de la ciutat, que manté la reducció dràstica dels carrils per a vehicles privats.

De fet, els elimina tots excepte el de baixada, en direcció al mar, que estarà limitat a 30 km/h. A la dreta hi haurà un segon carril per al transport públic i els taxis. En direcció muntanya, el carril de pujada per busos i taxis i que també podran fer servir els veïns de la zona, usuaris del mercat de Santa Caterina o dels aparcaments de la zona, amb control de càmeres.

Els canvis comporten que no hi haurà trànsit privat general en direcció a la plaça d'Urquinaona. El recorregut alternatiu serà pel passeig de Picasso i el passeig de Lluís Companys, un trajecte que, segons els estudis tècnics municipals, només suposarà entre 1 i 3 minuts més.
 

Bicis i bus al mateix carril de baixada

Als laterals, tant en un sentit com en l'altre, hi haurà carrils bici. De pujada serà segregat, però de baixada els ciclistes compartiran espai amb el bus. Arran de les modificacions que es van fer per la pandèmia, l'Ajuntament ha constatat que les bicicletes "es van apropiar" de l'espai lateral que s'havia obert als vianants. Per això han decidit resituar els carrils bici, que a la proposta inicial de reforma anaven al centre.

Els vianants tindran més espai per passejar, perquè les voreres s'ampliaran fins als 4,05 metres, quan ara en fan entre 2,5 i 3,5.

La reforma de la Via Laietana prevista a l'alçada d'Antonio López
La reforma de la Via Laietana guanya espai per als vianants

Altres actuacions previstes són resituar les parades de bus, donar més espai a les de taxi, que passaran de 4 a 8, pacificar el carrer de les Jonqueres, més espais verds i la creació o ampliació de quatre places a Via Laietana-Jonqueres, el futur espai dedicat a Idrissa Diallo o les d'Antoni Maura i dels Àngels.

El consistori diu que la reforma garanteix el ​pas de servei, la càrrega i descàrrega i l'accés als hotels.


Les obres, d'aquí un any

El projecte està previst que s'aprovi el novembre i suposa una inversió de 33 milions d'euros. Les obres han de començar abans de l'estiu del 2022.

La tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, ha destacat que la transformació de la Via Laietana és un "deute pendent històric" que calia abordar:

"Tindrem una Via Laietana millor, diferent, del segle XXI, que farà que tots hi guanyem. Corregim una via històrica, però obsoleta, que necessita reformar-se per ser un nexe de vida, amb comerç de proximitat i mobilitat sostenible."

  L'Ajuntament destaca que la reforma té el suport d'ERC i ha comptat amb aportacions d'entitats veïnals i comercials de la zona.

 

ARXIVAT A:
Urbanisme Contaminació
Anar al contingut