Normalitat a l'entrada de Mercabarna aquest dilluns (Europa Press/Lorena Sopena)

La nova vaga indefinida de transportistes, sense seguiment a Catalunya

Els grans sindicats no donen suport a l'aturada, que es fa per denunciar incompliments del govern espanyol i es concentra, avui, a Madrid

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Aquesta mitjanit ha començat una vaga indefinida dels transportistes autònoms a tot Espanya, que està tenint molt poc seguiment, o nul, a Catalunya.

Reclamen millores salarials i que el govern espanyol faci complir les lleis de costos i de càrrega i descàrrega.

Entre els incompliments que denuncien hi ha la prohibició de treballar per sota del preu de cost o d'obligar els conductors a ajudar, de franc, a carregar i descarregar els vehicles.

La vaga la convoca la Plataforma Nacional en Defensa del Sector del Transport i no està secundada per les principals associacions de camioners (CETM i Fenadismer) ni pels sindicats UGT i CCOO.

 

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat aquest dilluns que el seguiment és "escàs i minoritari" i que "la normalitat és la tònica a les vies i carreteres, i també als principals punts de distribució". 

A Madrid, els transportistes han fet una marxa a peu des d'Atocha fins al Ministeri de Transports, on tenien prevista una reunió que s'ha cancel·lat "per problemes d'agenda", segons els convocants. 

El Ministeri de l'Interior només ha informat d'alguns incidents aïllats per crema de pneumàtics a Algesires (a Cadis), i de vehicles a Villaescusa (a Cantàbria), i d'algunes rodes punxades a Illescas (a Toledo).

La plataforma convocant, formada per camioners autònoms i pimes, és la mateixa organització que al març va protagonitzar una aturada de 20 dies.

Marxa lenta de camions per Barcelona el març passat (ACN/Jordi Bataller)

La jornada ha començat amb normalitat

A Barcelona, la situació és de normalitat, tant al port com a la Zona Franca. A les portes de Mercabarna, els camions entren i surten lliurement, sense presència de piquets.

Alguns dels transportistes han explicat a TV3 per què no han secundat la vaga. Reconeixen que no els surten els números, però que justament per això no es poden permetre perdre ni un dia de feina.

L'Ibrahim assegura que fa un any que treballa de franc, però que té massa despeses per fer vaga.

"S'han apujat moltes coses, vaig de cap per avall. Però no paro perquè he de pagar treballadors i proveïdors, tinc moltes despeses. Fa un any que no cobro res, treballo de franc. Tinc quatre nòmines de treballadors, més impostos, més autònoms. No em sobra res."

L'Elia Yacubi coincideix amb l'Ibrahim que "tot està molt malament". Ell no és autònom, però diu que amb prou feines arriba a final de mes: "Treballo per menjar, amb nòmina, però no em surt a compte; tot és molt car."

El Daniel ha fet el trajecte de Terrassa a la Zona Franca aquest dilluns a primera hora i confirma que no ha tingut cap problema per arribar-hi: "He vingut bé, no hi ha ningú. La majoria d'amics que treballen al sector no tenen intenció de parar."

No hi ha hagut tampoc marxa lenta de camions a primera hora a la ronda Litoral, com es temia. De fet, alguns dels convocants han explicat a TV3 que se n'anaven a protestar a Madrid.

La plataforma que ha convocat l'aturada vol bloquejar la capital espanyola aquest dilluns i pensa traslladar la protesta els pròxims dies a altres ciutats, com Barcelona, València o Sevilla.

A Mercamadrid també hi havia moviment a primera hora malgrat la vaga convocada (Europa Press/Alejandro Martínez Vélez)

L'executiu espanyol els demana que "recapacitin"

El Ministeri de Transports ha advertit que vigilarà que es garanteixi la cadena de subministraments i que els camioners que vulguin treballar puguin fer-ho amb seguretat. També ha afirmat que la protesta és, en realitat, una aturada patronal.

Dijous passat, responsables del ministeri es van reunir amb la Plataforma en Defensa del Transport, a la qual van demanar que recapacités i aturés una vaga que, diuen, "no beneficia ningú, ni dins ni fora del sector".

Fonts del ministeri asseguren que han complert "tots els compromisos" amb els transportistes --com el descompte de 20 cèntims per litre de combustible-- i s'han compromès a reforçar les inspeccions per garantir que ningú treballa per sota del preu de cost.

Per CCOO, la vaga és "legítima, però desproporcionada", mentre que la CEOE ha alertat que "agreujarà" encara més la situació. Pimec, per la seva banda, ha demanat "que es protegeixi" el comerç urbà essencial.

La Plataforma en Defensa del Transport justifica l'aturada dient que ja no els queda temps i demana a l'administració que reaccioni. El seu portaveu, Manuel Hernández, assegura que cada mes abaixen la persiana més de 200 autònoms i petites empreses del transport.

"Ens demanen temps per fer uns canvis que demanem des de fa molt. El que no tenim és temps. Cada dia que passa són tragèdies familiars que passen."

Segons dades de Fenadismer, el 90% de les mercaderies es mouen a Espanya en camió.

L'entitat assegura que actualment hi ha més de 100.000 empreses i autònoms treballant com a transportistes, un sector que dona feina a més de 330.000 persones i que genera un volum de negoci de 34.000 milions d'euros anuals.

Volien paralitzar Madrid

A Madrid, els transportistes que s'han afegit a l'aturada s'han concentrat al Wanda Metropolitano des d'aquest diumenge i tenien previst paralitzar la ciutat amb dues manifestacions, una a peu i una altra amb els camions.

En el primer cas, els transportistes han fet una marxa a peu des de la plaça Carlos V, a Atocha, fins al Ministeri de Transports, on asseguren que tenien una reunió prevista, que s'ha cancel·lat. 

També s'havia anunciat una marxa lenta de camions per la capital, sense dir-ne el recorregut. El president de la plataforma ha convocat una representació dels transportistes que s'han manifestat aquest matí a pujar als camions i fer un recorregut de protesta, aquesta tarda.

La manifestació de transportistes de Madrid ha sortit de l'estació d'Atocha (ACN/Andrea Zamorano)
ARXIVAT A:
Drets laboralsTransport de mercaderies
Anar al contingut