Alumnes de l'Institut Moisès Broggi de Barcelona, durant la prova pilot de la nova selectivitat
Alumnes de l'Institut Moisès Broggi de Barcelona, durant la prova pilot de la nova selectivitat (CCMA)

La nova selectivitat s'assaja amb una prova pilot en sis instituts a Catalunya

Estudiants de primer de batxillerat s'examinen de dues matèries, però no se'ls avaluarà, sinó que s'analitzarà com ha funcionat de cara a l'estrena prevista per al 2024

Irene Vaqué ReigActualitzat

La nova selectivitat es començarà a aplicar el juny del 2024 i, amb aquest objectiu a la vista, sis instituts catalans --50 a tot l'Estat-- participen aquest dimarts en una prova pilot d'aquest examen. 

Estudiants de primer de batxillerat s'examinen en aquesta prova pilot de dues matèries, una de comuna i una d'obligatòria de modalitat.

En el cas dels instituts catalans, la meitat dels centres fan exàmens de llengua estrangera i matemàtiques, i l'altra meitat, de llengua estrangera i dibuix artístic. Els exàmens es poden consultar en aquest enllaç.

A banda de la prova, han de respondre uns qüestionaris i també se'ls fan entrevistes personals per recollir quina opinió tenen de l'estructura, contingut i característiques tècniques d'aquesta selectivitat més competencial, en línia amb l'última reforma educativa, la LOMLOE o llei Celáa. Això vol dir menys memorística i més pràctica

No només s'avalua la competència de la matèria, sinó tres competències transversals, com la capacitat de resoldre problemes, entesos com a reptes o situacions, el pensament i anàlisi crítics i la comunicació.

Els alumnes han tingut 105 minuts per respondre cada examen
Els alumnes han tingut 105 minuts per respondre cada examen (CCMA)

Professors de secundària i d'universitat especialistes en les matèries s'encarregaran de corregir els exàmens, però no s'avaluarà els alumnes ni es farà cap mena d'estadística per centres o per comunitats autònomes, segons ha informat el Ministeri d'Educació i Formació Professional. 

La intenció és obtenir informació per definir com s'ha d'estructurar la prova i amb quins criteris s'ha d'avaluar, i tenir exemples de models d'examen.

Ho explica a TV3 Joan Cuevas, director general de Currículum del Departament d'Educació: 

"És una prova que està dissenyada no per avaluar l'alumnat, ni el centre educatiu, sinó per validar el mateix examen i, sobretot, per aconseguir que, sigui qui sigui el docent que avaluï cadascuna de les proves i cadascun dels alumnes, el resultat sigui sempre el mateix. Per tant, que la qualificació no sigui subjectiva, sinó estàndard, el màxim d'objectiva possible." 

S'espera que l'anàlisi de la prova pilot estigui a punt al maig, per poder tenir els models de prova al juny, un any abans de l'estrena de la nova selectivitat. 

La prova pilot se centra en un grup de primer de batxillerat de cadascun dels centres, amb contingut d'aquest nivell, perquè a segon curs encara no s'ha implantat la LOMLOE. 

Es va oferir a totes les autonomies, però finalment només 10, a banda de Ceuta i Melilla, participen en l'assaig. 

Els alumnes s'han examinat de dues matèries
Els alumnes s'han examinat de dues matèries (CCMA)

Com serà la nova selectivitat

Des del govern espanyol destaquen que es vol una transició "natural i progressiva" cap al nou model de selectivitat, que en el futur també es vol que inclogui una prova de maduresa.

Per ara, l'estructura és aquesta:

  • Per a cada examen, els estudiants disposaran de 105 minuts, en comptes dels 90 actuals. Se'ls vol donar més temps per fer la lectura i anàlisi dels textos i respondre-hi per escrit.
     
  • Tots els exercicis tindran el mateix pes en la ponderació.
     
  • La nota final d'accés a la universitat es calcularà de manera que el 60% serà la nota de l'expedient de batxillerat, i el 40%, la nota mitjana dels 4 (o 5) exercicis de la fase d'accés (el cinquè serà la llengua cooficial i literatura si correspon, com passa a Catalunya). 
     
  • La nota serà d'entre 0 i 10
     
  • Els estudiants que vulguin podran optar a apujar nota, del 10 al 14, examinant-se: de qualsevol matèria de modalitat (encara que no l'hagin cursat), d'Història d'Espanya o Història de la Filosofia (la que no tinguessin a la fase d'accés) o de la segona llengua estrangera (si n'han fet com a optativa a segon de batxillerat).

 

 

 

ARXIVAT A:
Educació Selectivitat
Anar al contingut