Grans trossos de plàstic fos a les platges i microplàstics al mar (Reuters/Dinuka Liyanawatte)
Colombo

La mort del mar a Sri Lanka? Desastre ecològic per l'incendi de 2.700 contenidors

Plàstics i restes tòxiques de l'incendi d'un mercant que fa 12 dies que crema cobreixen les platges a les costes de Colombo i poden destruir el fons marí

Judith Casaprima SaguésActualitzat

A les costes de Sri Lanka, l'incendi d'un vaixell mercant amb 2.700 contenidors ha provocat el desastre ecològic més gran de la història de l'illa, pel vessament químic i de plàstics que transportava. Des de fa 12 dies l'incendi de la nau portacontenidors no ha pogut ser controlat. Continua cremant i vessant tòxics al mar. 

Equips de neteja, protegits amb vestits especials, intenten recollir les restes, sobretot de plàstic i material cremat, que cobreixen les platges de Colombo, la capital del país. Però el que preocupa més és que els microplàstics dissolts al mar afectin l'ecosistema del fons marí de la zona, com s'explica en aquest vídeo:

 

El vaixell transportava 25 tones d'àcid nítric, hidròxid de sodi (sosa càustica) i altres productes químics perillosos, a més de 300 tones de combustible i 28 contenidors carregats amb grànuls de plàstic de polietilè que es fan servir per fabricar bosses i embalatges. Part d'aquesta càrrega ha anat a parar a les platges del nord de la capital, Colombo. Les autoritats del país han prohibit la pesca en un radi de 80 quilòmetres.

"Els danys ecològics encara s'han d'avaluar, però amb la informació que tenim podem dir que és el pitjor desastre ecològic que hi ha hagut mai al país", diu Dharshani Lahandapura, directora de l'Autoritat per a la Protecció de l'Entorn Marí de Sri Lanka, MEPA.

Equips de neteja retiren les tones de material tòxic de les platges (Reuters/Dinuka Liyanawatte)

El vessament de microplàstics i els productes químics amenaça greument la vida marina a la zona i alguns mitjans locals parlen de la "mort dels mars" que envolten l'illa. Les autoritats han alertat a la població de no tocar els residus que s'acumulen a les platges per la seva toxicitat.

 

Alerten la població que no toqui les restes per la seva toxicitat (Reuters/Dinuka Liyanawatte)


Davant de les platges, ancorat a 8 milles de la costa, el mercant continua cremant malgrat els esforços de l'Armada singalesa i la col·laboració de la Guàrdia Costera de l'Índia. Els vents monsònics i el risc de la càrrega, altament inflamable i verinosa, compliquen les tasques mentre encara hi ha explosions. Els bombers asseguren que el vaixell encara està massa calent per poder-s'hi aproximar.

El desastre no només s'estén a les costes de Colombo, sinó també als centres turístics pròxims de Negombo i Kalutara, on les platges també estan cobertes de restes i plàstic.

El vaixell continua cremant després de 12 dies (Reuters/Sri Lanka Airforce Media)

 

Un mercant de només tres mesos

El mercant MV X-Press Pearl, amb bandera de Singapur, de 186 metres d'eslora i només 3 mesos, va sortir el 15 de maig del port de Hazira, a Surat, a l'Índia, carregat amb 2.700 contenidors i 25 tones d'àcid nítric, entre altres productes químics. Tornant cap a Singapur, el 20 de maig es va avariar davant les costes de Colombo. Un contenidor es va incendiar, i durant 5 dies es va intentar contenir les flames, però el 25 de maig una explosió va fer caure vuit contenidors carregats d'àcid nítric al mar. Però no només aquest vessament era perillós, també microplàstics, combustible, lubricants i altres substàncies químiques.

Els 25 tripulants, dos d'ells ferits, van ser evacuats.
 

Part d'un contenidor cremat que ha arribat a la costa (Reuters/Dinuka Liyanawatte)

 

Fuita d'àcid nítric, possible causa

L'Autoritat per a la Protecció de l'Entorn Marí de Sri Lanka, MEPA, ha denunciat per danys ecològics els propietaris del vaixell i s'ha obert una investigació. De moment s'han interrogat 3 membres de la tripulació. Es tracta, segons la policia, del capità, el cap mecànic --tots dos de nacionalitat russa-- i el seu segon mecànic, de nacionalitat índia.

Segons les mateixes fonts, guanya més pes la hipòtesi que una fuita d'àcid nítric va provocar l'incendi i la posterior explosió, que va destruir la secció del darrere del portacontenidors i part de la càrrega. 

Vídeo amb el foc i les explosions al vaixell:

La MEPA, però, denuncia que el vaixell havia informat d'una fuita d'àcid nítric l'11 de maig, molt abans d'entrar en aigües singaleses. La naviliera, X-Press Feeders, en un comunicat, ofereix tota la col·laboració en la investigació, però nega haver provocat una marea negra i afirma que el casc i els dipòsits de carburant han quedat intactes. 

ARXIVAT A:
Crisi climàticaEcologiaContaminacióSri Lanka
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut