Raquel Sánchez, aquest dissabte a Castro Urdiales

La ministra de Transports anuncia "cessaments imminents" pel nyap dels trens a Astúries

Raquel Sánchez diu que no li "tremolarà la mà" després de l'error de disseny de Renfe i Adif en els nous trens de rodalia a Cantàbria i Astúries, que no passarien per alguns túnels

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha anunciat aquest dissabte "cessaments imminents" a Renfe i Adif per "assumir les responsabilitats" de l'error en els trens de rodalia en diverses comunitats autònomes, especialment a Cantàbria i Astúries. El disseny dels nous trens faria que s'estiguessin fabricant uns combois que no passarien per alguns túnels.

"No em tremolarà la mà per depurar responsabilitats i, evidentment, es produiran cessaments imminents tant a Renfe com a Adif per assumir les responsabilitats d'aquest error", ha dit durant una visita a Castro Urdiales la ministra, que ha traslladat "un missatge de disculpa" als càntabres.


Retard de tres anys

Sánchez ha assegurat que el nou model, amb les mides correctes, estarà dissenyat a l'estiu per començar a fabricar-ho immediatament. Tot i això, es calcula que el retard en el lliurament dels 31 trens nous podria ser de tres anys.

El Ministeri constituirà un grup de treball, al qual convidarà a participar els governs de les dues comunitats, per fer el seguiment de tot el procés i ja ha encarregat a una auditoria interna a Renfe i Adif per "poder determinar amb més detall quan es va produir aquest error".

La declaració de la ministra arriba l'endemà que el president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, hagi afirmat que tot plegat és "un nyap monumental" i que espera que "rodin caps".

A més dels trens de rodalia de Cantàbria i Astúries, l'error també afectaria el País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.

L'origen del problema: els gàlibs

L'origen del problema es troba als gàlibs publicats a la declaració sobre la xarxa d'Adif, que Renfe va fer servir per descriure les característiques tècniques dels nous trens en un contracte que va publicar el 2019 per adquirir 31 trens d'ample mètric, destinats a renovar la flota de la xarxa de rodalia i mitjana distància, principalment al nord del país.

El juny del 2020, Renfe va adjudicar aquest contracte a CAF, fabricant de trens i autobusos amb seu al País Basc, per 258 milions d'euros. Quan preparava el projecte, CAF es va adonar que hi havia un error als gàlibs i que les vies no suportarien els trens encarregats, així que ho va traslladar al seu client, Renfe.

El contracte adjudicat el 2020 fixava en 220 mesos el termini d'execució del contracte, al voltant de 18 anys i quatre mesos. Com que incloïa el manteniment durant 15 anys d'algunes unitats, els tres anys i quatre mesos restants serien el termini per a la fabricació dels trens, encara que normalment es lliuren de manera progressiva. Per això, els primers trens haurien d'haver estat llestos, com a tard, l'octubre del 2024.

ARXIVAT A:
Renfe
Anar al contingut