Cues a l'exterior del primer local de McDonald's el dia de la inaguració (Reuters)

La marxa de McDonald's de Rússia, símbol del nou allunyament amb Occident

32 anys després de l'emblemàtica obertura del primer local de menjar ràpid a Moscou, McDonald's tanca els 850 locals que té al país

Juli Rodés AlmerActualitzat

El 31 de gener de 1990, els informatius de mig món -o del món sencer- es van fer ressò de l'obertura a Moscou del primer local de McDonald's, la cadena nord-americana de menjar ràpid.

Unes 30.000 persones van fer hores de cua per poder menjar-se una hamburguesa i unes patates fregides i beure's un refresc com cada dia feien milions de persones als Estats Units.

El 1990, aquell Moscou en què hi havia un únic local de McDonald's era encara la capital de la Unió Soviètica.

Al cap de 32 anys és la capital de la Federació Russa, un estat on hi ha 847 locals de McDonald's... tots tancats.

Aquest dimecres, els ciutadans russos s'han trobat les portes de McDonald's tancades, l'endemà que el gegant nord-americà ho anunciés arran de la invasió russa a Ucraïna.

En un comunicat signat pel conseller delegat, Chris Kempczinski, enviat primer als treballadors per mail i després publicat a la xarxa, McDonald's anuncia la decisió de "tancar temporalment tots els restaurants a Rússia i aturar totes les operacions en el mercat".

L'escrit s'obre afirmant que el conflicte a Ucraïna i la crisi humanitària a Europa ha causat un patiment indescriptible a persones innocents.

Una situació que, diuen, fa "impossible predir quan podrem reobrir els nostres restaurants a Rússia", però davant la qual assegura que continuarà pagant el salari als 62.000 treballadors que McDonald's té al país.

Exterior d'un local de McDonald's a Moscou (Reuters/Evgenia Novozhenina)

Es dona la circumstància, a més, que el 84% dels locals de McDonald's a Rússia són propietat directa de l'empresa.

McDonald's, d'altra banda, s'ha vist forçada a tancar a Ucraïna. En conjunt, els locals en tots dos països suposen el 2% de les vendes globals de McDonald's, però el 9% dels ingressos.


Ni Starbucks, ni Coca-Cola

McDonald's és tot un emblema d'Occident a Rússia, especialment dels Estats Units, que durant la guerra freda era la potència enemiga.

Ara, els Estats Units, igual que el Canadà, el Japó i els vint-i-set integrants de la Unió Europea, encapçalen una llista dels 48 estats considerats "hostils" per part de Vladímir Putin, el president rus.

Exterior d'un local de Starbucks a Moscou, l'octubre de l'any passat (Reuters/Evgenia Novozhenina)

El tancament dels seus locals segur que impactarà en uns ciutadans que aquests dies també es troben tancades les 170 cafeteries de Starbucks, on treballen 2.000 persones, que s'ha anunciat que continuaran cobrant el seu salari.

També mantindran els ingressos els treballadors d'una altra marca nord-americana emblemàtica, Coca-Cola, que ha anunciat que "suspèn els negocis a Rússia".

"Els nostres cors estan amb les persones que estan suportant els efectes desmesurats d'aquests tràgics esdeveniments a Ucraïna", diu el comunicat publicat aquest dimarts.

Logo de Coca-Cola en una planta als afores de Moscou (Reuters)

La competidora tradicional, Pepsi Cola, ha reaccionat amb la suspensió de la venda de refrescos a Rússia, però mantindrà una fàbrica de productes làctics on treballen 20.000 persones i per a la qual treballen 40.000 ramaders.

En l'àmbit de l'alimentació, la invasió russa d'Ucraïna també ha portat a moure fitxa Nestlé, l'empresa alimentària més gran del món, que ja havia suspès l'activitat publicitària i ara ha anunciat la suspensió de totes les inversions. Continuarà, però, subministrant productes essencials.

Una decisió molt semblant a l'adoptada per Danone, que ha anunciat en un comunicat que deixa de fer inversions a Rússia, però que manté la producció i la distribució de productes lactis i de nutrició infantil per no deixar la població sense productes essencials.

Cues a Ikea, a Moscou, arran de l'anunci del tancament a Rússia (Reuters)

Ikea, un altre gegant occidental, va ser dels primers a anunciar que tancava a Rússia les seves botigues i fàbriques. La notícia va fer que nombrosos ciutadans s'afanyessin a fer unes últimes compres.

Entre les últimes marques a anunciar el tancament de les seves botigues hi ha la cosmètica L'Oréal, que, en canvi, mantindrà activa la fàbrica inaugurada el 2010 a prop de Moscou, i Swarovski, que ho argumenta per "la complexitat de la situació a la regió i la inquietud creixent arran de l'actual evolució dels esdeveniments".

L'Oréal, a més, ha anunciat la donació de 5 milions d'euros a ONG i agències de l'ONU.

Els ciutadans russos, a més, ja fa uns dies que es troben tancades les botigues de marques molt conegudes, com Zara, Mango o Nike; també les botigues de marques de luxe com Kering, Hermès, Chanel o Louis Vuitton.

D'altra banda, tampoc poden omplir el dispòsit a les estacions de servei de BP ni de Shell.


Rússia Unida demana nacionalitzar empreses estrangeres

La decisió de nombroses empreses occidentals de cancel·lar la seva activitat a Rússia ja ha tingut una primera resposta política.

Des de Rússia Unida, el partit governamental, hegemònic al Parlament, s'ha demanat nacionalitzar les empreses estrangeres que tanquen.

La proposta l'ha feta Andrei Turtxak, secretari del partit, que ha argumentat que aquests tancaments són una "guerra" contra els ciutadans russos.

"Rússia Unida proposa nacionalitzar les plantes de producció de les companyies que anuncien la seva sortida i el tancament de la producció a Rússia durant l'operació especial a Ucraïna", ha dit Turtxak, utilitzant el llenguatge oficial amb què el Kremlin es refereix a la invasió d'Ucraïna.

"No podem tolerar ser apunyalats per l'esquena i protegirem la nostra gent", ha afegit, abans d'assegurar: "Adoptarem dures mesures de represàlia, actuant d'acord amb les lleis de la guerra" perquè "això és una guerra real, no contra Rússia com a conjunt, però contra els nostres ciutadans".


Burger King i Uniqlo es queden

La mesura, si arribés a adoptar-se, no afectaria l'empresa japonesa de moda Uniqlo, que ha decidit mantenir la seva activitat a Rússia.

"La roba és una necessitat de la vida. El poble de Rússia té el mateix dret a viure que nosaltres", ha declarat Tadashi Yanak, conseller delegat de Fast Retailing, l'empresa propietària d'Uniqlo.

Exterior d'un local de Burger King de Moscou, en una imatge d'arxiu (Reuters/Maxim Zmeyev)

Tampoc, en l'àmbit de la restauració, dues empreses molt conegudes dels Estats Units, Burger King i KFC, que mantenen oberts els seus locals, majoritàriament franquícies que no són propietat de l'empresa mare.


El núvol, tancat

Més enllà del món presencial, el món virtual també ha notat l'impacte de la invasió russa a Ucraïna.

És el cas del núvol del servei web d'Amazon, AWS, que ha quedat tancat a nous accessos des de Rússia o Bielorússia. "No acceptarem nous clients russos", ha explicat Drew Herdener, portaveu de l'empresa, que ho ha argumentat per "la incertesa i la falta de crèdit disponible a Rússia".

Amazon, a més, ha anunciat aquest dimarts que la suspensió de l'enviament de productes a Rússia i Bielorússia i la suspensió del servei de streaming Prime Video.

Amazon i altres gegants tecnològics han tancat l'accés al seu núvol des de Rússia (Reuters/Dado Ruvic)

La decisió de l'empresa de Jeff Bezos arriba després que els altres gegants tecnològics, Google, Meta (Facebook, Instagram), YouTube i Apple decidissin interrompre els seus serveis a Rússia.

En l'àmbit financer, les empreses de pagaments Visa i Mastercard, també van anunciar fa uns dies que deixaven d'oferir els seus serveis a Rússia, i van deixar els ciutadans d'aquest país sense la possibilitat de fer servir les seves targetes de dèbit o de crèdit.

ARXIVAT A:
Rússia
Anar al contingut