Sena va començar a fer transport aeri a les mines il·legals de l'Amazònia perquè es va quedar sense feina (EFE)

La història d'un pilot que sobreviu 36 dies a la selva amazònica, sol i sense menjar

Antonio Sena va tenir un accident amb l'avioneta que pilotava i es va estavellar a la reserva de Maicuru, al cor de l'Amazònia, una zona on proliferen les mines il·legals d'or

RedaccióActualitzat

Sobreviure durant 36 dies en la solitud de la selva amazònica, sense menjar, amb un matxet, observant el comportament dels micos per aconseguir aliment.

Aquesta és la història d'Antonio Sena, un pilot brasiler que feia servei de taxi aeri en una mina il·legal d'or a la reserva de Maicuru, entre els estats de Pará i Amapá, al cor de l'Amazònia.

Indirectament, la seva odissea explica la febre de l'or que viu el Brasil, un negoci milionari que ha contaminat el bosc tropical més gran del món. Una pràctica il·lícita que mou entre vint i trenta tones anuals del metall preciós, i que ha fet desplaçar moltes famílies als poblats de buscadors.

Sena s'havia quedat a l'atur a causa de la pandèmia i va decidir fer aquest transport de combustible i provisions a les mines il·legals i els poblats de barraques dels cercadors d'or. Va sortir de la ciutat d'Alenquer, a la riba de l'Amazones, el 28 de gener.

La minera il·legal al cor de l'Amazònia mou entre 20 i 30 tones d'or (EFE)


Vuit dies al costat de l'avioneta

A la meitat del vol, el motor de l'avioneta va fallar, i es va estavellar enmig d'un rierol. Va ser a temps d'avisar per ràdio de l'accident: "Mayday, mayday, mayday… [l'avió] Juliett està caient entre Alenquer i la pista Califòrnia".

La pista Califòrnia no surt als mapes aeris convencionals, però el seu nom remet a la febre de l'or. Sena va sortir de l'avió il·lès i va ser a temps de recollir les provisions de l'avió: tres ampolles d'aigua, dotze pans, quatre llaunes de refresc, una corda i un sac de tela.

Poc després, l'aeronau va explotar. "Vaig superar la primera nit, intentant assimilar tot el que anava a succeir. Anys enrere, havia fet un entrenament de supervivència a la selva", explica Sena en una entrevista a l'agència EFE.

Durant vuit dies no es va moure del costat de l'avioneta estavellada, per si la localitzaven els equips de rescat. Al cinquè dia, va fer el cor fort i va gravar un vídeo de comiat per a la seva família.

Sena, quan es va retrobar amb la seva família després de 36 dies perdut a la selva (EFE)

"Vaig parlar amb Déu i li vaig demanar forces si volia que tornés a veure la meva família. Ho havia intentat sol i no ho vaig aconseguir, sembla que amb la seva ajuda va funcionar", diu Sena.

Al novè dia va traçar un pla per sortir de les urpes de la selva. "Vaig agafar els trastos i vaig començar a caminar a l'est. Aquí no moriré, vaig dir-me".

Amb l'ajuda d'un matxet fet amb un tros de fusta, una navalla i un ganivet, es va endinsar a la frondosa selva. Cada dia es llevava amb la llum de l'alba i caminava durant hores amb la direcció del sol.

Al migdia buscava un lloc on acampar, lluny dels rius. L'aigua atreu els grans predadors de l'Amazònia: el jaguar, el caiman i l'anaconda, explica el pilot.


Va perdre 25 quilos

"A la nit tenia molta por. És quan la selva es desperta, se senten molts sorolls desconeguts i ataca les pors més íntimes", confessa. "Amb el temps, vaig començar a recordar alguns sorolls, és impressionant com la selva enganya".

36 dies va durar la seva travessa per sobreviure, i la fam era una constant. Va perdre vint-i-cinc quilos. Quan es va acabar el menjar, va recórrer a la natura.

"Vaig observar com els macacos feien caure petits fruits blancs dels arbres. Si ells els menjaven, era bon senyal".

Era el breu, un fruit que s'utilitza principalment a la indústria cosmètica. En una altra ocasió va trobar el fruit de cacau i tres ous de nambú, un ocell característic de l'Amazònia.

Antonio Sena, al mig de la fotografia, amb els recol·lectors de castanyes que el van rescatar de la selva (EFE)

Més de trenta dies rodant per la selva, sol, al límit de les seves forces, amb rampes i pèrdues de visió continuades. I, de cop, va sentir el soroll d'una motoserra.

Era el moment de fer l'últim esforç: seguint la pista del soroll, es va endinsar en un pantà i va travessar un riu. Després de quilòmetres caminant pel bosc, va trobar una lona blanca i, després, un home. "Em va mirar molt espantat", recorda.

Junts van caminar fins a un poblat de recol·lectors de castanyes i els seus amfitrions van avisar per ràdio els equips de rescat i la família de Sena. Havia arribat el final de l'odissea.

El pilot, qui ha tornat a sobrevolar recentment el lloc de l'accident, narrarà la seva història en el llibre "36 dies, la saga del pilot d'avió que va caure a l'Amazònia i es va trobar amb Déu", de l'editorial Buzz.
 

ARXIVAT A:
Brasil
Anar al contingut