"Ball en el mar" de Munch, part dels Frescos de Reinhardt (Sotheby's)

La història del quadre de Munch que van amagar dels nazis en un graner amb "El crit"

Sotheby's subhastarà "Ball en el mar" al març, després de l'acord entre els hereus de les dues famílies, mecenes i amigues de l'artista, que van comprar i protegir l'obra durant la Segona Guerra Mundial

Virginia Arqué NuenoActualitzat

L'any 1906, el director de teatre Max Reinhardt va encarregar a l'artista noruec Edvard Munch el que es va conèixer com "Els frescos de Reinhardt", una sèrie de 12 pintures de gran format, per penjar-les juntes a les parets d'una sala del seu teatre avantguardista de Berlín i configurar una de les primeres instal·lacions immersives de la història.

Munch ho va anomenar "Imatges des de la psique moderna".

La sèrie la culminava una obra monumental, de 4 metres d'ample, coneguda com "Ball en el mar", una pintura que va aconseguir sobreviure a l'espoli nazi durant la Segona Guerra Mundial i que serà subhastada a la galeria Sotheby's de Londres el pròxim 1 de març.

L'obra té 4 metres d'amplada i formava part d'un encàrrec de 12 pintures per a una instal·lació immersiva(Sotheby's)

La sala d'art creu que se'n poden arribar a pagar entre 15 i 25 milions d'euros, uns diners que es repartiran entre els actuals propietaris del quadre i els hereus de l'empresari jueu, que es va veure obligat a vendre aquesta pintura quan va fugir del règim nazi, segons explica Lucian Simmons, un dels responsables de la galeria:

"Aquesta pintura excepcional és encara més especial pel seu origen extraordinari, una història transcorreguda des que l'obra va ser pintada, fa 115 anys. Entrellaçada amb aquesta història hi ha dues famílies, totes dues mecenes de Munch. I tan importants eren els Glaser i els Olsen per a Munch, que l'artista va pintar els retrats d'Henrietta Olsen i d'Elsa Glaser, esposes de Thomas i Curt."

Aquesta és l'epopeia que ha viscut la pintura en el seu primer segle d'història.


Del teatre a un graner, passant per un transatlàntic 

"Ball en el mar" és l'única obra de l'autor de les 12 fetes per al teatre de Berlín que encara està en mans privades. La resta formen part de col·leccions de diversos museus.

Segons els experts, les figures de l'obra representen la innocència, l'amor, la vida i també la mort, temes recurrents en l'obra de l'artista.

L'obra presenta diverses parelles que ballen a la platja i, en primer pla, dues figures enigmàtiques que serien, segons els experts, Tulla Larsen i Millie Thaulow, dos grans amors de l'artista que van acabar malament.

L'any 1912 el teatre es va renovar, la instal·lació immersiva encarregada pel seu director es va dividir i els quadres es van vendre per separat.

L'obra "Dans ved sjøen"" --"Ball en el mar"-- va anar a parar a les mans d'un dels col·leccionistes de Munch, l'acadèmic alemany d'origen jueu Curt Glaser, llavors director de la Biblioteca Estatal d'Art de Berlín.

Curt Glaser al seu estudi (Sotheby's)

Glaser, que també era amic de l'artista, va reunir una important col·lecció de Munch i va publicar la primera monografia alemanya del pintor noruec. També tenia obres de Henri Matisse i Max Beckmann, entre d'altres.

Amb l'arribada de Hitler al poder, Glaser va perdre la feina, el seu apartament va ser decomissat i es va veure obligat a vendre la seva col·lecció i fugir a Suïssa l'any 1933, abans d'emigrar als Estats Units, on va morir l'any 1943.

Munch, al seient del darrere, a l'esquerre, amb Curt Glaser, al volant, i la seva dona Elsa, a Oslo, el 1913 (Sotheby's)

A més, el règim nazi va vetar les obres de Munch, que va ser qualificat d'artista "degenerat".

Qui li va comprar l'obra que ara serà subhastada va ser un altre amic de Much, el navilier Thomas Olsen, que era veí de l'artista i que va arribar a tenir fins a 30 obres d'aquest pintor en la seva col·lecció d'art.

Olsen la va comprar a Oslo l'any 1934, i la va instal·lar al saló de primera classe del seu transatlàntic de passatgers, l'MS Black Watch, que va fer el trajecte entre Oslo i Newcastle durant diversos mesos, l'any 1939.

Thomas Olsen va penjar l'obra al transatlàntic MS Black Watch al 1939 (Sotheby's)

Quan Londres va declarar la guerra a Berlín, la família Olsen va amagar aquesta pintura en un graner, als boscos de Noruega, juntament amb una versió d'"El crit" de Munch que es va vendre en subhasta, l'any 2012, per una xifra rècord de 91 milions d'euros. Amb aquests diners, els hereus d'Olsen van finançar una galeria d'art i la restauració de la casa de Munch a Ramme, al fiord d'Oslo, que es podrà visitar aquest estiu. 

El vaixell on havia estat allotjada la pintura va ser ocupat per l'exèrcit alemany, després que l'obra fos amagada. Un cop acabada la guerra, la família Olsen la va poder recuperar.

Tant la família Glaser com l'Olsen, a més de ser mecenes de l'artista, en van ser bons amics. Munch va pintar els retrats de les dones dels dos empresaris, es va allotjar a casa dels Glaser a Berlín, als anys 20 del segle passat, i va ser veí dels Olsen.

La subhasta de l'obra es farà gràcies a un acord entre els hereus de les dues famílies que n'han estat propietàries.

Abans de la venda, el quadre s'exposarà al públic en una mostra a Londres, del 22 de febrer a l'1 de març, i en versió online, durant el mes de febrer, des d'unes instal·lacions digitals a Hong Kong i Nova York.

Esborrany d'un retrat d'Elsa i Curt Glaser fet per Munch el 1913(Sotheby's)

La simbologia de l'obra

Edvard Munch va tenir una infantesa molt trista, després de la mort de la seva mare i d'una germana per tuberculosi. Una altra germana va passar part de la seva vida ingressada en un hospital de salut mental i el seu pare tenia greus depressions.

Per això, l'artista assegurava que veia "la dansa de la vida des de la finestra".

"Ball en el mar" captura, segons els experts, aquest sentit de la vida viscuda a distància.

 

ARXIVAT A:
ArtSegona Guerra Mundial
Anar al contingut