Un vagó del metro de Barcelona mig buit, durant l'estat d'alarma
Un vagó del metro de Barcelona mig buit, durant l'estat d'alarma (Reuters / Nacho Doce)

Els serveis essencials tindran el transport públic gratuït una setmana

La mesura s'aplicarà a partir del 2 d'abril a metro, autobusos, FGC, TRAM i Rodalies

Actualitzat

El transport públic serà gratuït a partir del dijous 2 d'abril, una mesura per als treballadors de serveis essencials. La mesura, impulsada pel govern i aprovada per l'Autoritat del Transport Metropolità, durarà fins al dijous 9 d'abril, mentre estigui vigent el decret que restringeix la mobilitat.

Renfe, Ferrocarrils de la Generalitat i TMB hauran de decidir ara com s'aplica la mesura.

 

 

Es tracta de posar la xarxa a disposició de les persones dedicades a serveis essencials, que estan autoritzades a desplacar-se, com explica l'Autoritat del Transport Metropolità (AMT):

"És un acte de reconeixement a la seva tasca tan crucial en aquesta situació d'emergència del país."

 

Els Mossos d'Esquadra i les policials locals vigilaran que només es desplacin les persones que tenen dret a fer-ho i s'adverteix que si es detectés "un augment de la mobilitat no essencial s'activarien els mecanismes per anul·lar la mesura de manera immediata".

L'ATM serà l'encarregada de concretar com es compensarà els operadors i de garantir-los la liquiditat per als operadors, per l'aplicació d'aquesta mesura.

 

Imatge d'un dels peatges de la C-32
Imatge d'un dels peatges de la C-32 (ACN)

 


​Negociació per peatges gratuïts

El govern també negocia amb La Moncloa la gratuïtat dels peatges durant l'estat d'alarma, perquè es puguin aixecar les barreres no només de les autopistes de la Generalitat, sinó també als trams d'autopista que són concessions de l'Estat.

Aquest dimecres, el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, ha rebutjat la proposta de la Generalitat i ha dit que no és "coherent":

"Totes les mesures que estem decidint són per reduir la mobilitat, no per promoure-la. Per tant, crec que hem de plantejar mesures coherents en aquest sentit. Si del que es tracta de reduir, no té gaire sentit promoure aquesta mobilitat. No crec que sigui gaire coherent"

Es redueix la mobilitat

La mobilitat s'ha reduït ja un 80% respecte a les jornades normals prèvies a la situació de pandèmia, i ha vist com decreixia una mica més des que el govern espanyol va decretar el confinament total del país.

Les dades les ha donat el conseller d'Interior, Miquel Buch, en la roda de premsa posterior al consell executiu telemàtic d'aquest dimarts.

 

 

Pla general dels nous autobusos de TMB. Imatge del 5 de març del 2020. (horitzontal)
Autobusos de TMB nous (ACN)

 

Menys busos a l'àrea metropolitana

Davant d'aquesta reducció de la mobilitat, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha informat que a partir de l'1 d'abril redueix l'oferta de transport públic del Bus Metropolità i el Nitbus. Se suspenen temporalment les línies N10, N18 i N26.

Segons un comunicat, l'objectiu és ajustar l'oferta a aquelles línies i períodes horaris que actualment tenen menys demanda, i que es preveu que els propers dies encara en tinguin menys, a causa de l'enduriment del confinament per contenir el coronavirus.

L'AMB ha explicat que aquests últims dies, l'afluència del servei de Bus Metropolità ha estat un 90% inferior al que és habitual i la del Nitbus, un 95% menys.

En el cas del Bus Metropolità, el servei es rebaixarà un 9% més els dies laborals, i oferirà l'equivalent al 52% del servei habitual.

D'altra banda, la freqüència de pas del Nitbus estarà entre 40 i 60 minuts i es suspendran temporalment les línies N10, N18 i N26, amb una demanda gairebé nul·la.

ARXIVAT A:
PeatgesCoronavirus
Anar al contingut