La Generalitat recupera la gestió de l'Eix Transversal amb un cost de 482 milions d'euros

El Departament d'Economia calcula un estalvi de 810 milions d'euros d'aquí al 2040, quan acabava el contracte

Anna FarreroActualitzat

La Generalitat té previst recuperar la gestió de l'Eix Transversal, i acabar amb la concessió a una empresa privada, que s'allargava fins al 2040. Per fer-ho, demanarà un crèdit, a l'espera de saber si podrà utilitzar diners del FLA, amb un tipus d'interès més favorable. El cost de l'operació és d'uns 482 milions d'euros, i fons del Departament d'Economia calculen un estalvi total de 810 milions fins al 2040.

L'Eix Transversal es va construir als anys noranta, però entre el 2007 i el 2013 s'hi van fer les obres de desdoblament per convertir-lo en una via ràpida. El govern va optar per fer-ho amb el sistema anomenat peatge a l'ombra, on una empresa privada va assumir el cost de l'obra, 752 milions d'euros, i el manteniment fins al 2040.

A canvi, la Generalitat havia d'anar pagant cada any una quantitat de diners en funció dels vehicles que hi passaven. En total la Generalitat ha aportat, entre subvencions i peatges, 819 milions: 305 milions en subvencions i 514 milions en peatges.

En el contracte es preveu la possibilitat que, aquest any, la Generalitat trenqués aquest lligam amb l'empresa privada CEDINSA, que des del 2007 gestiona aquesta infraestructura. El contracte preveia tres possibles resolucions anticipades. La primera el 2017, la segona el 2022 (que serà la que s'aprofitarà) i la tercera l'any 2027. I ara el govern ha decidit aprofitar aquesta finestra i que, a partir de l'any que ve, l'Eix Transversal passi a dependre totalment de la xarxa de carreteres de la Generalitat.

El contracte també preveu una compensació que s'haurà de pagar a l'empresa concessionària, uns 450 milions d'euros, segons les xifres del Departament d'Economia. Tot i haver de pagar aquesta compensació, els càlculs són que l'estalvi net serà de 810 milions d'euros d'aquí al 2040, que era quan acabava la concessió.

La xifra total del preu de reversió és de 482 milions, però se'n resten 32 milions, que és el saldo viu d'un préstec que la Generalitat va fer a CEDINSA. Per assumir el cost de l'operació, el Departament d'Economia ja té el vistiplau validat en el Consell de Ministres del 8 de març passat per poder demanar finançament bancari.

De moment, dues entitats ja han fet oferta, tot i que encara no s'ha tancat el termini per fer-ho. Tot i tenir aquesta opció oberta, fonts del Departament d'Economia asseguren que a finals d'abril es va sol·licitar al govern espanyol poder fer-ho amb els diners del FLA del 2021 que no es van utilitzar i que tenen uns tipus d'interès molt favorable, del 0,1?%. Asseguren que és una opció que ha estat acceptada en converses, però no tenen encara l'autorització formal.

A partir de l'any que ve, el Departament de Territori serà qui gestioni la via i qui haurà de fer les noves licitacions per fer-ne el manteniment, com passa amb les autopistes que van exhaurir la concessió el 31 d'agost passat.

Aquesta resolució anticipada del contracte podria ser recorreguda per l'empresa concessionària CEDINSA, participada majoritàriament pel grup d'inversió francès Vauban. De fet, l'empresa ja ha enviat (sempre segons fonts del departament) comunicacions a les conselleries implicades assegurant que aquesta operació no es pot dur a terme.

La Generalitat disposa d'informes jurídics del Departament d'Economia i Hisenda i del de Territori i dictàmens independents dels despatxos Garrigues i Roca Junyent que, en teoria, avalarien l'operació.

ARXIVAT A:
InfraestructuresGeneralitat de Catalunya
Anar al contingut