La Generalitat no pot canviar d'operadora ferroviària perquè Madrid no ha modificat la llei

El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures del govern central, Víctor Morlán, ha afirmat que la Generalitat no pot canviar Renfe per una altra operadora perquè abans cal canviar la llei estatal. En roda de premsa després d'una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per fer un seguiment del pla de Rodalies de Barcelona, Morlán ha explicat que ha ofert a la Generalitat que les obres ferroviàries de Catalunya més prioritàries es financin amb part dels diners de la disposició addicional tercera de l'Estatut. La Generalitat, per la seva banda, assegura que l'acord de traspàs li concedeix la competència i que preveia canviar la llei, cosa que Madrid ha incomplert.
La Generalitat no pot canviar d'operadora ferroviària perquè Madrid no ha modificat la llei
Barcelona

La Generalitat no pot canviar d'operadora ferroviària perquè Madrid no ha modificat la llei

El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures del govern central, Víctor Morlán, ha afirmat que la Generalitat no pot canviar Renfe per una altra operadora perquè abans cal canviar la llei estatal. En roda de premsa després d'una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, per fer un seguiment del pla de Rodalies de Barcelona, Morlán ha explicat que ha ofert a la Generalitat que les obres ferroviàries de Catalunya més prioritàries es financin amb part dels diners de la disposició addicional tercera de l'Estatut. La Generalitat, per la seva banda, assegura que l'acord de traspàs li concedeix la competència i que preveia canviar la llei, cosa que Madrid ha incomplert.
Actualitzat
Imatge d'arxiu dels combois del servei de Rodalies (Foto: Gencat)
Imatge d'arxiu dels combois del servei de Rodalies (Foto: Gencat)
Morlán ha dit que "per canviar Renfe cal canviar la llei del sector ferroviari, perquè estableix que és l'única operadora a la xarxa ferroviària espanyola". Ha argumentat que es tracta d'un procés llarg, i que "no hi ha temps per a un canvi legislatiu abans de les generals del 2012", de manera que queda sense efecte la possibilitat del govern català d'elegir operadora malgrat tenir transferides les competències de Rodalies.

Morlán, que ha mantingut la primera reunió de seguiment del Pla de Rodalies de Barcelona amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha dit també que, davant la situació econòmica actual i amb uns pressupostos restrictius, cal ser capaços d'utilitzar "tots els instruments necessaris" a l'abast, i ha proposat a la Generalitat utilitzar els diners que rep de l'Estat a través de la disposició addicional tercera de l'Estatut, "més de 700 milions d'euros", per finançar infraestructures ferroviàries prioritàries.

Entre les obres esmentades per Morlán hi ha l'accés provisional ferroviari al Port de Barcelona, l'intercanviador de la Torrassa, el soterrament de les vies a l'Hospitalet, diverses actuacions del corredor mediterrani o algunes actuacions a Rodalies.

La Generalitat assegura que l'acord de traspàs ja preveia canviar la llei

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha afirmat que la llei ferroviària s'hauria d'haver modificat durant el 2010, perquè així estava previst en els acords de traspàs a la Generalitat del servei de rodalia. La conselleria ha rebatut així l'afirmació del secretari d'Estat d'Infraestructures, Víctor Morlán, que perquè la Generalitat pugui canviar d'operador ferroviari fa falta canviar la llei del sector ferroviari.

Morlán contestava així les declaracions del conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que ahir va assegurar que la Generalitat podria substituir parcialment l'operador de Renfe en Rodalies. Territori i Sostenibilitat s'ha mantingut fidel a aquesta possibilitat perquè assegura que els acords per traspassar Rodalies "parlen explícitament de modificar la legislació espanyola en un termini d'un any amb la intenció de permetre a la Generalitat escollir lliurement l'operador".

En concret, la conselleria ha apuntat que un dels acords preveia que "la Generalitat decidís lliurement qui havia de ser l'operador ferroviari de Rodalies a partir del gener del 2012". Assegura, a més, que entre les funcions que els acords atribuïen a la institució catalana es parla sempre de competències sobre "empreses de transport ferroviari", però no es parla exclusivament de Renfe.
Anar al contingut