La Fundació Mapfre obre un nou centre dedicat exclusivament a la fotografia

La Fundació desplegarà el gruix de les seves exposicions fotogràfiques en aquesta seu nova, de 1.500 metres quadrats

Actualitzat

La pandèmia ha convertit en una quimera els préstecs internacionals d'obres, però finalment les fotografies de Bill Brandt han pogut sortir de Nova York i del seu arxiu de Londres per exposar-se a les noves sales del nou centre KBR, el nou espai dedicat a la fotografia de la Fundació Mapfre.

Ha deixat la Casa Garriga-Nogués de l'Eixample, on oferia bones exposicions de pintura i de foto, i ara obrirà una nova seu als peus de la torre que té a la Vila Olímpica.

La Fundació continuarà mantenint el seu fons a Madrid, però a partir d'ara desplegarà el gruix de les seves exposicions fotogràfiques en una nova seu barcelonina, de prop de 1.500 metres quadrats.

Nadia Arroyo, directora de Cultura de la Fundació Mapfre, explica que s'ha escollit Barcelona perquè la relació de la fotografia amb la ciutat sempre ha estat molt intensa.

"Hi ha una sèrie d'arxius espectaculars amb unes col·leccions increïbles i creiem que és idoni que fos aquí a Barcelona."

Forografia de Brandt retratant les diferències de classe de l'Anglaterra del moment

A les sales va agafant forma la primera gran retrospectiva que inaugurarà aquest espai, amb dues-centes còpies d'època d'un fotògraf que en ple ascens del nazisme va enterrar els seus orígens alemanys i es va establir a Londres.

Com a fotoperiodista, Bill Brandt va firmar una sèrie que retrata com poques les diferències de classe de l'Anglaterra del moment. Però també té una obra més artística, amb retrats psicològics, fets als anys 40.

Ramon Esparza, comissari de l'exposició sobre Bill Brandt, explica que el fotògraf considera que el documentalisme o la fotografia documental més relacionada amb els mitjans ja no l'interessa i "vol començar a ser considerat com un artista".

Entrar aquests dies al muntatge de la nova seu de la Fundació Mapfre permet veure de prop fotos que són en l'imaginari de qualsevol amant de la fotografia, com la de l'americà Paul Strand, que marca l'inici de la modernitat fotogràfica.

Fotografia de Paul Strand, que marca l'inici de la modernitat fotogràfica

Carlos Gollonet, conservador en cap de la Fundació Mapfre, diu que ara veiem aquestes fotografies i estem molt acostumats als retrats de gent desfavorida, però el 1916 era una actitud molt novedosa.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Young Boy, Gondeville, Charente, France,1951

A post shared by Paul Strand (@paul.strand.fanpage511) on

Paul Strand és només un dels noms que atresoren en una col·lecció que aniran desplegant en exposicions monogràfiques tot i que preparen projectes amb arxius catalans, com el de Girona, i amb el planter de fotògrafs de les escoles.

 

 

ARXIVAT A:
Fotografia
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut