"La fotografia útil": la primera gran retrospectiva de Maspons al MNAC
El Museu Nacional d'Art de Catalunya repassa més de quatre dècades de l'obra d'Oriol Maspons en la primera gran retrospectiva dedicada al fotògraf barceloní
"La fotografia útil": la primera gran retrospectiva de Maspons al MNAC

"La fotografia útil": la primera gran retrospectiva de Maspons al MNAC

El Museu Nacional d'Art de Catalunya repassa més de quatre dècades de l'obra d'Oriol Maspons en la primera gran retrospectiva dedicada al fotògraf barceloní

Redacció Actualitzat
TEMA:
Museus
Fotografia d'Oriol Maspons a Elsa Peretti, 1966 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Fotografia d'Oriol Maspons a Elsa Peretti, 1966 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) ha recuperat 530 fotografies i més de 200 documents d'Oriol Maspons, del fons que ell mateix va cedir al museu l'any 2011. Es tracta d'una àmplia retrospectiva sobre la seva "fotografia útil", que el resitua com un dels grans fotògrafs de la segona mitat del segle XX, segons el director del museu, Pepe Serra.

Retrats, reportatges, moda i publicitat, una trajectòria rica i variada que va ser clau en la renovació del llenguatge fotogràfic els anys 50 i 60. La mostra té com a títol "La fotografia útil" i és la primera gran retrospectiva de Maspons, que repassa les quatre dècades de la seva obra.

 

Las Hurdes, 1960 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

Després de participar de manera activa a l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya, Oriol Maspons va renunciar al món "amateur" per dedicar-se a la fotografia aplicada per a pàgina impresa, sobretot en la il·lustració i la publicitat.

 

Foto publicitària de moda, anys 60 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

L'exposició agrupa en dos àmbits la trajectòria professional, dedicant el primer àmbit a les feines relacionades amb el món editorial i discogràfic.

Maspons va treballar amb les editorials Seix Barral i Lumen i, a més, va il·lustrar les guies "Això també és Barcelona" i "Barcelona Pam a Pam".

 

Jaime Gil de Biedma, Carlos Barral, José Agustín Goytisolo i Josep Maria Castellet al vestíbul de l'editorial Seix Barral, 1961 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

També va retratar exponents de la Nova Cançó, per encàrrec d'Edigsa i Concèntric. Per això, trobem imatges de Raimon, Joan Manuel Serrat, Lluís Llach, Els Setze Jutges i Maria del Mar Bonet.

 

D'esquerra a dreta, Joan Manuel Serrat, Núria Feliu i Raimon, 1976 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

L'exposició mostra alguns treballs poc coneguts o, fins i tot, inèdits. És el cas del conjunt de fotografies fetes a Cuba, l'any 1967. Es tractava d'un projecte conjunt amb J. A. Goytisolo, que al final no va veure la llum perquè al fotògraf no el va convèncer el text proposat per l'escriptor.

 

Fidel Castro, 1967 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

Cuba, 1967 (Museu Nacional d'Art de Catalunya)

 

Maspons va ser un dels grans retratistes de la Gauche Divine i també de barris de Barcelona ja desapareguts com el de barraques del Somorrostro.

La mostra es pot visitar fins al 12 de gener del 2020.

ARXIVAT A:
Museus
Anar al contingut