Washington

La descoberta del genoma del macaco obre noves esperances en la lluita contra la sida

El 2001 va ser el genoma humà, el 2005 el del ximpancè, i ara el del "Macaca rhesus". Un grup internacional de científics ha completat la seqüència genètica d'aquest primat, el primer d'arribar a l'espai i considerat sagrat en la cultura hindú. Humans, ximpanzés i macacos comparteixen el 97,5% dels gens, percentatge que es redueix fins al 93% si es comparen les seqüències d'ADN compartides per humans i macacos. La descoberta serà una poderosa eina per comprendre les claus de la biologia humana que fan referència a la salut i la malaltia, i es considera el millor model animal per avançar en la lluita contra la sida.

Els macacos són els parents més llunyans de l'home. Fa 25 milions d'anys l'evolució d'aquests primats va divergir de la dels antepassats dels humans però, tot i això, encara hi comparteixen un 93% dels gens. Així ho estableix el treball que han portat a terme 170 investigadors de 35 institucions aplegats en el Consorci de l'Anàlisi i Seqüència del "Macaca rhesus", que s'ha publicat aquest dijous a la revista "Science".

El genoma del macaco, malgrat ser menys semblant a l'humà que el del ximpanzé, amb el qual té similituds en un 99% del total, permetrà obtenir més dades sobre les característiques que s'han conservat en els primats amb el pas del temps i aprendre així el que s'ha afegit o eliminat en la seva evolució. Però, la importància real del descobriment serà en el camp de la medicina.

El genoma del petit primat és molt important en la lluita contra el virus de la immunodeficiència humana, que causa la sida. Aquest mico té una reacció especial al virus de la immunodeficiència dels simis i això el converteix en un model únic en l'estudi d’aquesta malaltia.

A part, la seqüència genètica del macaco permetrà augmentar la investigació neurològica, la biologia del comportament, la fisiologia reproductiva i els estudis d'endrocrinologia i cardiovasculars.