Festivals com el Sonar s'aprofiten per fer estudis científics (Unsplash/Anthony Delanoix)

La curiositat que desperta una cançó, a prova en un estudi neurocientífic al Sónar+D

Una recerca de l'IDIBELL i la Universitat de Barcelona amb la DJ Alicia Carrera mostra que com més curiositat desperta una cançó, millor la recordarem i estem predisposats a pagar per saber-ne més coses

RedaccióActualitzat

Si una cançó ens desperta més curiositat, la recordarem millor i estarem disposats a pagar més per adquirir-la. És un fet que potser no resulta sorprenent, però ara ha estat comprovat científicament aprofitant el festival Sónar+D de l'any passat.

L'estudi el va fer un equip de neurocientífics de l'IDIBELL i de la Universitat de Barcelona juntament amb l'artista i DJ Alicia Carrera.

L'experiment es deia Being a Curious Music-Mind i es va fer l'octubre del 2021. La primera fase va consistir en una sessió d'Alicia Carreras al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i a la Sala Salamandra de l'Hospitalet de Llobregat.

En aquest cas, els 150 participants que van escoltar les peces musicals inèdites van respondre a una sèrie de preguntes a través dels seus mòbils. Es tractava de valorar la curiositat, el plaer i l'absorció que induïa cada peça musical.

També es preguntava si es gastarien diners per conèixer més coses sobre aquella cançó.

L'endemà es va fer la segona fase, en què els participants escoltaven una sèrie de peces musicals i havien d'identificar si corresponien a alguna de les peces que havien sonat el dia anterior. Així es valorava l'empremta que havien deixat en la memòria.

Els resultats han demostrat que la curiositat que s'experimenta en escoltar noves peces musicals permet predir si ens gastarem diners en aquella cançó i si tindrem interès a saber-ne més coses. També indica si la recordarem.

Una altra conclusió és que cançons similars no s'avaluen igual. En canvi, persones amb perfils similars sí que emeten avaluacions similars.


Conèixer millor el cervell

Gemma Cardona, investigadora de l'IDIBELL, interpreta així els resultats:

"Al sentir aquesta combinació de curiositat i plaer per una cançó és possible que ens resulti més fàcil endinsar-nos en la cançó i deixar-nos portar."

Per la seva banda, Antoni Rodríguez-Fornells, cap del grup de recerca en Cognició i Plasticitat Cerebral de l'IDIBELL i membre de l'Institut de Neurociències de la UB (UBNeuro), creu que l'experiment obre la porta a nous estudis amb altres estils musicals i altres poblacions.

També explica que la recerca no és una simple curiositat, sinó que permet aprofundir en el coneixement del cervell humà:

"Conèixer com el cervell descodifica la música en una experiència agradable i gratificant és una qüestió fascinant que podria ser crucial per entendre com els humans processem estímuls més abstractes, creant sentiments estètics, i com això depèn de la motivació intrínseca que desenvolupen al llarg de la vida per diferents formes artístiques."

L'estudi s'ha presentat aquest dijous a l'espai SonarÀgora del Sónar+D.

 

ARXIVAT A:
CiènciaSónarRecerca científica
Anar al contingut