La contaminació dels vaixells provoca més de 100 morts prematures anuals a Barcelona
Vaixells mercants atracats al Port de Barcelona

La contaminació dels vaixells provoca més de 100 morts prematures anuals a Barcelona

Ho assenyala un estudi liderat pel CSIC, que analitza aquest impacte a vuit ciutats europees

Xavier DuranActualitzat

L'exposició a la contaminació de partícules procedents dels vaixells provoca 430 morts prematures cada any en un conjunt de vuit ciutats estudiades, entre elles Barcelona. L'estudi s'ha publicat a la revista Environment International.

El treball ha estat liderat per Mar Viana, de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua (IDAEA) del CSIC. Del mateix centre hi ha participat Aurelio Tobías i Angeliki Karanasiou. A més, ha comptat amb investigadors d'Itàlia, Finlàndia, els Estats Units i Austràlia.

Es tracta d'una revisió d'estudis de contaminació i epidemiològics dels darrers anys per avaluar com es pot reduir aquesta mortalitat amb l'aplicació de la nova normativa sobre combustibles de la MARPOL, la convenció internacional per a la prevenció de la contaminació per vaixells.
S'ha centrat en vuit ciutats europees costaneres: Barcelona, Nicòsia, Brindisi, Atenes, Venècia, Melilla, Msida i Gènova.

Dades ambientals i epidemiològiques

Els científics han recopilat estadístiques oficials sobre ingressos hospitalaris i morts totals en cada ciutat entre 2003 i 2015, així com els deguts específicament a causes respiratòries i cardiovasculars, perquè són problemes de salut atribuïbles a la contaminació per partícules PM2,5.

Després, les dades s'han creuat amb les de contaminació per partícules PM10 i PM2,5 atribuïbles a les emissions dels vaixells, a cada ciutat.

Una de les conclusions és que, a llarg termini, l'exposició a contaminació per partícules PM2,5 procedents dels vaixells suposa un balanç global de 430 morts prematures cada any en el conjunt de les vuit ciutats estudiades. Això equival a 5,5 morts prematures a l'any per cada 100.000 habitants.

Però l'impacte varia molt segons les ciutats. Així, a Barcelona i Atenes es comptabilitzen més de 100 morts prematures cada any per aquesta contaminació. La xifra és d'unes desenes a la resta.

Mar Viana creu que no hi ha dubtes sobre l'impacte dels vaixells en la contaminació d'aquestes ciutats:

"És un fet que el trànsit marítim contribueix a la degradació de la qualitat de l'aire de les ciutats costaneres, com també ho és l'augment exponencial d'aquesta contaminació en els últims anys."

 

A Barcelona, el trànsit rodat és més preocupant

Hi ha un altre factor a tenir en compte. L'estudi també compara els resultats amb les morts que provoca la contaminació pel trànsit. A Malmö, Suècia, causa 28,5 morts prematures per cada 100.000 habitants i a Lausana-Morges, Suïssa, en provoca 26 per cada 100.000 habitants.

Això fa que, si bé la mortalitat prematura atribuïble a les emissions dels vaixells és significativa, cal no perdre de vista que el trànsit rodat continua sent, amb molta diferència, la font principal de contaminació a les ciutats grans, remarca Viana.

En ciutats petites, on hi ha menys trànsit, els vaixells representen un percentatge superior. Així, el màxim en termes relatius de les vuit ciutats es dona a Brindisi i Melilla, on representa el 14 i el 15%, respectivament. També és elevat a Gènova, amb un 15%.

En canvi, a Barcelona, com que el trànsit té tant d'impacte, el percentatge atribuïble als vaixells és el 6% del total de contaminació per PM2,5. Però Mar Viana assenyala això:

"El nostre treball serveix per mostrar l'evidència que la contaminació dels vaixells té un impacte en la salut i que les millores legislatives contribueixen a la millora de la salut i la qualitat de vida dels ciutadans."

La normativa, que acaba d'entrar en vigor aquest any 2020, posa un límit més estricte a la concentració de sofre en els combustibles per a vaixells, que no ha de ser superior al 0,5%. Fins ara era del 3,50%.

ARXIVAT A:
ContaminacióMedi ambientSalutRecerca científica
Anar al contingut