Brussel·les

La Comissió Europea avalua si Google ha abusat de la seva posició

La Comissió Europea ha notificat a Google que ha rebut queixes de tres empreses en què s'acusa l'empresa nord-americana d'exercir abusos en les seves disposicions de preus per als anuncis, que podrien estar en contradicció amb les normatives de la Unió sobre competència.

Actualitzat
Ho expliquen al seu blog. En un apunt titulat "Compromesos per competir amb netedat" desvelen que les reclamacions provenen d'una companyia britànica de comparació d'ofertes, Foundem; una empresa francesa de cerques sobre dret anomenada ejustice.fr, i Ciao! from Bing, una empresa alemanya que, de fet, pertany a Microsoft, competidor de Google en diversos fronts.

Les empreses creuen que els algoritmes de cerca que fa servir Google castiguen d'alguna manera altres empreses de cerca, com les que s'han queixat. La resposta oficial assegura que la seva cerca no és perfecta i anoten: "Us imagineu haver d'ordenar els 272 milions de resultats possibles per a una cerca popular com ara iPod en una pantalla d'ordinador en tan sols uns quants mil·lisegons. És un repte que afrontem milions de vegades cada dia."

En el cas de Ciao!, Google no amaga que va compartir relacions profitoses amb l'empresa alemanya, "fins que Microsoft la va adquirir". Després d'exposar la seva visió, recorden que són partidaris de competir seguint les regulacions i s'hi mostren compromesos. Tot plegat podria ser la punta de l'iceberg de les batalles soterrades que les grans empreses del sector mantenen obertes.

Però més enllà de la seva reacció, el cert és que Google té problemes a Europa, al mateix terreny on Microsoft es va empantanegar fins que va arribar a un acord que l'obligava a oferir en el seu programari un accés als navegadors de la competència.

Condemnats a Itàlia per un vídeo

Però la situació de Google a Europa encara es pot complicar una mica més. Un tribunal de Milà ha condemnat avui tres executius de la firma pel cas d'un vídeo en què es veien maltractaments d'alumnes a un company amb la síndrome de Down.

L'associació ViviDown i l'Ajuntament sostenien una acusació de difamació, de la qual han estat absolts. Però els tres imputats han estat considerats culpables, en canvi, d'atemptar contra la privacitat.

La decisió judicial és rellevant, perquè el que diu la sentència és que Google hauria d'haver disposat de mecanismes que impedissin que el vídeo hagués estat mai visible, mentre que ells, en canvi, argumenten que quan van saber que hi era el van retirar. Si el control és previ, tal com ho expressa un portaveu de Google, la llibertat de les persones es posa en dubte i internet ja no serà el que és.

Però el jutge ha valorat la situació d'indefensió del noi amb la síndrome de Down de qui un grup de companys d'una escola tècnica de Torí feien befa mentre un altre ho filmava i la resta es mostraven indiferents.

Privacitat al carrer, erotisme al mòbil

A Alemanya, encara no s'han resolt les dificultats amb Street View. Les autoritats han reclamat a Google que prengui un seguit de mesures per garantir el dret a la privacitat, i de moment l'empresa està seguint les indicacions que rep, però el debat no s'ha tancat del tot.

Les empreses tecnològiques sembla que viuen una setmana peculiar, tal com ho interpreta la premsa britànica: "Google accused, Intel abused and Apple confused". Amb aquest títol firma un article Bobbie Johnson a "The Guardian", on recorda amb brevetat quina és la situació que el justifica. A més de Google, acusat d'abusar d'una posició dominant, s'hi afegeix el cas d'Intel, que ha hagut de reconèixer que va ser objecte de ciberatacs, coincidents en el temps amb els que va rebre Google a la Xina, i Apple, que en dos dies ha pres una decisió i tot seguit l'ha esmenada.

En un principi, va retirar de la seva oferta d'aplicacions per a mòbil les que considerava de contingut eròtic per respondre a queixes d'associacions familiars, però també, segons algunes interpretacions, com un pas previ a la comercialització de l'iPad, que es vol fer un lloc a les escoles i entre els consumidors que necessiten un accés més fàcil als continguts. Entre les aplicacions retirades, n'hi havia almenys una que ja ha tornat al seu "prestatge" digital. Tot el que es veu són dones amb vestit de bany de dues peces... i és obra de "Sports Illustrated".
Anar al contingut