Barcelona

La Cambra reclama almenys 3.500 milions més per a Catalunya amb el nou finançament

La Cambra de Comerç de Barcelona estima que la inversió mínima a la xarxa de rodalies de Renfe a Barcelona hauria de ser d'uns 5.500 milions d'euros. L'organització també preveu que, amb l'aplicació del nou model de finançament, Catalunya rebria més de 3.500 milions d'euros.

Actualitzat

La Generalitat hauria d'incrementar els seus recursos amb entre 3.500 i 3.800 milions d'euros, d'acord amb l'aplicació del nou sistema de finançament autonòmic establert per l'Estatut de Catalunya. Aquests són, si més no, els càlculs que ha fet la Cambra de Comerç de Barcelona. Aquesta corporació empresarial calcula, a més, que la xarxa de rodalies de Renfe de l'àrea metropolitana necessita una inversió mínima de 5.585 milions d'euros i recomana al president de la Generalitat que no accepti el seu traspàs sense les pertinents dotacions econòmiques.

I és que segons el president de la Cambra, Miquel Valls, és inexplicable que vist l'estat de la xarxa en l'últim any, el Ministeri de Foment no hagi fet res per millorar-la. Valls creu que el ministeri "no ha tingut cap interès per resoldre el problema de Rodalies", perquè simplement està a l'espera d'arribar a un acord per transferir el servei a la Generalitat. Un acord, ha recordat, que hauria d'haver arribat el gener passat i que s'endarrerirà, ha dit, com a mínim fins al gener de l'any que ve. Valls ha acusat el govern espanyol d'estar prenent el pèl als catalans amb aquest traspàs en no complir les condicions pactades.

Entre les millores més urgents que s'han de fer, la Cambra cita, a curt termini, la renovació dels sistemes d'electrificació i senyalització, a més de les vies. A mitjà termini, assegura que cal un major esforç en manteniment i la compra de trens, que s'hauria de combinar amb una remodelació del servei i amb l'ampliació de la infraestructura. Per tot plegat, la Cambra insisteix en la necessitat de constituir una oficina executiva integrada per Foment, Adif i la Generalitat que s'encarregui del disseny, coordinació i desenvolupament dels projectes i obres de la xarxa ferroviària de rodalies.

Valls ha exigit al ministeri encapçalat per Magdalena Álvarez que acceleri el ritme de licitació d'obres d'infraestructura a Catalunya en general abans que s'acabi aquest any i s'ha mostrat preocupat per la tendència a la baixa en aquest sentit durant el primer semestre.

De tota manera, Miquel Valls ha donat tot el seu suport en la negociació del nou finançament al govern de José Montilla, a qui ha demanat "lleialtat i voluntat política" per aconseguir un acord que compleixi "l'esperit i la lletra" de l'Estatut. I, en general, a tots els partits polítics catalans els ha demanat que mantinguin la unitat fins al final de la negociació.

Anar al contingut