Barcelona

La Cambra de Comerç demana reassignar la T-Sud si Iberia compra Spanair

La companyia aèria Iberia ha assegurat que, si es materialitza l'operació de compra de Spanair, podrà "incrementar els vols intercontinentals des de l'aeroport del Prat a Barcelona, tal com està previst". L'aerolínia ha respost així a les afirmacions del president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, que ha advertit que la possible compra de Spanair per Iberia "podria perjudicar els interessos de desenvolupament de Barcelona", adduint que l'aerolínia "ha demostrat la seva voluntat d'afavorir l'aeroport de Madrid-Barajas i deixar el Prat com un aeròdrom dedicat a les aerolínies de baix cost".

Actualitzat

L'adquisició de Spanair serà "un benefici a mitjà i llarg termini" per a l'aeroport de la capital catalana, segons el portaveu de la companyia, ja que ha recordat que el pla director d'Iberia 2009-2011 preveu "un creixement a llarg recorregut i és aquí on Barcelona tindrà un paper fonamental".

Iberia ha reconegut la seva aposta fins ara per Madrid-Barajas, però ha insistit que l'adquisició de Spanair "cobra sentit" de cara a convertir-se en "la gran portadora de trànsit a Barcelona". Així, ha reiterat que serà una "bona notícia" per a l'aeroport català tenir una "implantació més gran de vols intercontinentals". El portaveu de la companyia ha subratllat que, actualment, el grup Iberia s'encarrega "del 75% de les connexions internacionals i intercontinentals de l'aeroport de Barcelona".

Aquest matí, la Cambra de Comerç de Barcelona havia anunciat que demanarà a AENA la "immediata reassignació" dels espais de la terminal sud de l'aeroport de Barcelona si Iberia comprometés la lliure competència al Prat amb la compra de Spanair. En una nota institucional aprovada per unanimitat pel comitè executiu de la Cambra de Comerç de Barcelona, la corporació empresarial adverteix que "no seria convenient que la compra de Spanair per part d'un grup operador dominant" impedís la consecució d'un centre distribuïdor de vols internacionals al Prat".

A preguntes dels periodistes, el president de la Cambra, Miquel Valls, ha anat més enllà de la nota i ha reconegut que si Gadair, el competidor d'Iberia en la licitació per Spanair, demanés la col·laboració de l'empresariat català per completar la seva oferta estudiarien "amb interès" aquesta possibilitat.

També ha subratllat que la Cambra de Comerç de Barcelona no acceptarà "enginyeries accionarials" per part d'Iberia per aconseguir Spanair, en referència a la possibilitat que Gestair, soci d'Iberia en la licitació, controli més del 60% de la nova empresa i l'antiga companyia de bandera espanyola, la resta, per evitar problemes amb les autoritats de defensa de la competència. La nota institucional assenyala que si Iberia comprés Spanair passaria a controlar prop del 50% de les operacions i passatgers de l'aeroport de Barcelona, i el 70% en el cas del trànsit nacional.

Valls ha recordat el precedent que suposa l'inici de les activitats de Clickair -participada en un 20% per Iberia, però amb una reserva dels drets polítics del 80% en el consell- i el progressiu replegament de la companyia presidida per Fernando Conte al Prat amb l'eliminació de vols, l'últim el que enllaçava Barcelona amb Brussel·les.

Anar al contingut