#KuToo: les dones japoneses es rebel·len contra les sabates de taló a la feina
La iniciativa assenyala les sabates de taló com una discriminació de gènere i una amenaça per a la salut de les dones (Reuters)

#KuToo: les dones japoneses es rebel·len contra les sabates de taló a la feina

Ishikawa ha impulsat la queixa per posar de manifest la discriminació de gènere dels codis de vestimenta

Lluís Freixes CarbonellActualitzat

Una campanya a les xarxes socials contra els codis de vestimenta i, en especial, contra la pressió social que empeny les dones a haver de dur sabates de taló alt a la feina s'ha fet viral al Japó. Ja són més de 19.000 les persones que s'han adherit al moviment #KuToo, basat en l'exitosa campanya #MeToo i que combina les paraules "kutsu" -sabata en japonès- i "kutsuu" -dolor-.

Com que dur aquest calçat està associat a sofrir galindons, ampolles, problemes de circulació i dolors d'esquena, la queixa s'ha fet arribar directament al Ministeri de Sanitat japonès.

La petició en línia demana al govern de Shinzo Abe que prohibeixi que les empreses puguin tenir com a requisit que les treballadores hagin de vestir amb sabates de taló alt. Si bé moltes empreses no especifiquen que les dones hagin de dur aquest tipus de sabata, moltes treballadores ho acaben fent per tradició i per les expectatives socials.

 

La queixa ja ha arribat al Ministeri de Sanitat després d'haver rebut més de 19.000 signatures

 

Yumi Ishikawa és l'escriptora i actriu que va impulsar la queixa per posar de manifest la discriminació de gènere dels codis de vestimenta:

"Al sortir de la feina totes ens posem vambes o sabates planes... (Amb talons) és difícil moure's, no pots córrer i els peus et fan mal. I tot per les expectatives del "saber estar" que els homes no han de patir."

 

Yumi Ishikawa denuncia que les dones duen sabates de taló per culpa de les tradicions i les expectatives de gènere (Reuters)



El Japó suspèn en igualtat de gènere

Ishikawa denuncia que la seva campanya ha tingut més ressò en els mitjans estrangers que en els japonesos. A més, la premsa, ràdio i televisions locals ho han emmarcat dins d'una reivindicació de salut, no de gènere. "El Japó és tossut i curt de mires amb el gènere", explica Ishikawa, "en aquest aspecte estem molt per darrere d'altres països".

De fet, el rànquing d'igualtat de gènere del Fòrum d'Economia Mundial situa el Japó com el país 110 de 149. Espanya es troba en la posició 29.

"Necessitem que la gent s'adoni que la discriminació de gènere es manifesta també en moltes petites formes, des de com els caps tracten les treballadores fins a l'expectativa que les dones hem de fer les feines domèstiques i de cures, fins i tot les que treballen."

 

Els homes, sense corbata

L'any 2005 el govern nipó va impulsar la campanya "Cool Biz" per reduir el consum elèctric derivat dels aires condicionats, i va animar les empreses a trencar amb l'estereotip que diu que els "homes de negocis" han de dur corbata. "Estaria bé que el país també fos amable amb les dones i les sabates de taló", ironitza Ishikawa.

De moment, el ministre de Sanitat, Takumi Nemoto, ha comentat que està al cas de la petició però ha rebutjat fer cap altre comentari.

ARXIVAT A:
Igualtat de gènereFeminismeModa
Anar al contingut