Cap dels acusats d'abatre l'aparell s'ha presentat al judici (Reuters/PIROSCHKA VAN DE WOUW)

Judici per aclarir qui va abatre l'avió de Malaysia Airlines a Ucraïna

Un tribunal holandès jutja en rebel·lia quatre membres de les forces separatistes prorusses que operen a Ucraïna

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Què va fer caure l'avió de Malaysia Airlines NH17, un Boeing 777 que es va estavellar el 17 de juliol del 2014 a Ucraïna, quan anava d'Amsterdam a Kuala Lumpur? Va ser un míssil ucranià? Des d'on el van disparar? I qui hi havia al darrere d'aquell atac?

Són algunes de les preguntes que es fan els familiars de les 298 víctimes, la majoria holandeses, que van morir en la tragèdia: tots els passatgers i tripulants de l'aparell. 

Preguntes que s'intentarà respondre, a partir d'aquest dilluns, en el judici que comença a Amsterdam, als Països Baixos, per aquest cas.


Un míssil BUK provinent de Kursk

Una investigació internacional tancada l'any 2018 va concloure que l'aparell va ser abatut, fa 7 anys, per un míssil provinent de la zona rebel de l'est d'Ucraïna, en concret, un míssil BUK provinent de la 53 brigada antièria russa amb base a Kursk (al sud-oest de Rússia). L'haurien llençat rebels prorussos que lluitaven contra l'exèrcit ucraïnès.

Quatre persones, tres russos (Serguei Dubinski, Igor Guirkin i Oleg Pulatov) i un ucraïnès (Leonid Khartxenko), alts comandaments vinculats a les milícies separatistes prorusses que operen a Ucraïna, haurien de seure al banc dels acusats, però no hi són. Rússia no ha cooperat amb el tribunal i no els ha entregat. De fet, ells neguen tots els càrrecs (d'assassinat i de vinculació amb l'atac), segueixen en llibertat i seran jutjats en absència. Només un d'ells, Oleg Pulatov, ha enviat un representant legal al judici.

El judici per l'avió abatut podria durar un any (Reuters/PIROSCHKA VAN DE WOUW)

"Per una banda, volem saber què va passar exactament, per què va passar i qui n'és el reponsable, però el preu que en pagarem és que se'ns revelarà informació que serà molt dura", explica Piet Ploeg, portaveu dels familiars de les víctimes. En la tragèdia hi van morir el seu germà, la seva cunyada i un nebot.

El judici es va obrir oficialment el març del 2020, després d'una exhaustiva anàlisi de proves, i s'ha ajornat fins avui. El seu objectiu és descobrir si l'avió el va abatre un míssil BUK, des d'on es va llançar i quin paper van tenir en l'atac els acusats.

El judici es fa al tribunal de Schiphol, a Amsterdam, a prop de l'aeroport on es va enlairar l'avió, i podria durar un any. De les 298 víctimes, 196 eren holandeses. Els seus familiars també hi podran participar i adreçar-se al tribunal en els propers mesos.

Piet Ploeg explica que entre els familiars de les víctimes hi ha actituds molt diverses:

"N'hi ha que ho volen saber tot, cada petit detall, i seguiran tot el judici de ben a prop. Però també n'hi ha que diuen: vull poder tirar endavant la meva vida i no haver d'encarar cada dia l'MH17 i la pèrdua de persones estimades. I n'hi ha que no en volen saber res i no seguiran el cas."

Els jutges que porten el cas van analitzar les restes de l'aparell, que es conserven en un hangar a la base aèria de Gilze en Rijen, al sud dels Països Baixos, on es va poder reconstruir una part del fusellatge del Boeing 777. El president del tribunal ja va reconèixer llavors que la visita havia estat "molt emotiva" per als familiars de les víctimes. 

ARXIVAT A:
RússiaUcraïna
Anar al contingut