Juan Carlos Lérida obre temporada al Mercat de les Flors amb una cerca del flamenc als espais quotidians

Juan Carlos Lérida obre temporada al Mercat de les Flors amb una cerca del flamenc als espais quotidians

Juan Carlos Lérida obre temporada al Mercat de les Flors amb una cerca del flamenc als espais quotidians

Actualitzat
Pla general de la presentació de 'Doce', amb el director i coreògraf de l'obra, Juan Carlos Lérida, i la directora del Mercat de les Flors, Àngels Margarit, el 26 de setembre del 2019 (horitzontal)
Pla general de la presentació de 'Doce', amb el director i coreògraf de l'obra, Juan Carlos Lérida, i la directora del Mercat de les Flors, Àngels Margarit, el 26 de setembre del 2019 (horitzontal)

ACN Barcelona.-El coreògraf Juan Carlos Lérida obre aquesta temporada del Mercat de les Flors amb 'Doce', una conceptualització de la mort i crucifixió de Jesucrist a través d'un flamenc "deconstruït". La peça, que compta amb dotze artistes i evoca el "sacrifici" com una "cerimònia d'expiació", forma part d'un projecte itinerant i de major format, 'La liturgia de las horas', que es podrà veure el 2021. En aquesta composició, Lérida s'ha proposat cercar el flamenc present en "cossos i espais quotidians" i, per fer-ho, s'ha reunit amb diferents gremis, treballadors i col·lectius diversos que intervindran a escena.

Després de la trilogia dedicada als cossos del flamenc -'Al Cante', 'Al Baile' i 'Al Toque'-, presentada al mateix Mercat de les Flors, Lérida va endinsar-se fa dos anys en una investigació sobre la idea de fer un esdeveniment artístic de 12 hores de durada i de caràcter itinerant. Així va néixer 'La liturgia de las horas', que explora la simbologia del número 12 i la conceptualització de Jesucrist des del Sant Sopar fins a la Resurrecció.Partint d'aquesta abstracció, el director de 'Doce' ha visitat diversos espais quotidians, com ara un taller de reparació de cotxes, per descobrir en quins d'ells es donen les condicions que permeten al seu cos endinsar-se en una lectura política, social, cultural i econòmica sobre l'espiritualitat i la carnalitat de les litúrgies i rituals.Lérida ha explicat en roda de premsa que 'La liturgia de las horas' es divideix en un recorregut de "sis quadres", dels quals 'Doce' en representa el cinquè: la mort i crucifixió de Jesucrist. "Quan parlo del recorregut m'estic referint a alguna abstracció d'aquella dramatúrgia, però també en la imatge de Jesucrist com un element connectat amb el mestre", ha matisat el coreògraf i pedagog.A 'Doce', una coproducció del Mercat de les Flors, Tanzhaus Nrw-Dusselford i l'associació de Flamenc Empíric, Lérida ha reunit en escena diferents professionals dels oficis de les arts escèniques, com músics, cantaors, ballarins, videomakers i tècnics.Malgrat que 'Doce' constitueix només una peça del trencaclosques de 'La liturgia de las horas', la directora del Mercat de les Flors, Àngels Margarit, ha expressat el compromís del teatre de seguir acollint els pròxims treballs que formaran part del projecte de gran format de Lérida.De fet, el coreògraf ja havia presentat dues aproximacions prèvies a 'Doce'. La primera, 'El Monte de los Olivos', se centra -amb l'ajuda del crític de dansa Oriol Puig Taulé- en els oficis que prenen la paraula com a vehicle d'expressió. D'altra banda, l'altre treball és 'Máquinas sagradas', una investigació en un taller de mecànica de cotxes que va poder veure's a l'última edició de la Fira Mediterrània de Manresa.