El nou decret del joc online no prohibeix fer publicitat en horari protegit
Exterior d'un local d'apostes (EFE Kai/Försterling)

El nou decret del joc online no prohibeix la publicitat en horari protegit

L'esborrany que el ministre de Consum, Alberto Garzón, ha presentat aquest migdia permet fer anuncis a partir de les vuit del vespre, durant partits de futbol, al camp i per televisió

RedaccióActualitzat

El decret del govern espanyol que ha de limitar la publicitat del joc online per protegir els menors i combatre la ludopatia permetrà emetre anuncis de cases d'apostes a partir de les vuit del vespre.

Així ho recull l'esborrany del decret de comunicacions comercials de les activitats del joc, que aquest migdia ha presentat el ministre de Consum, Alberto Garzón.

Garzón s'ha mostrat satisfet pel fet que la primera roda de premsa que fa sobre una acció del seu ministeri sigui sobre aquest tema, i ha remarcat que això passa "només 30 dies després d'arribar al ministeri".

El ministre de Consum recordat que ara no hi ha cap regulació de la publicitat dels jocs d'atzar i les apostes.

I ha reconegut que hi ha "una enorme alarma social" a causa de "determinats comportaments patològics" relacionats amb la pràctica dels jocs d'atzar i les apostes.

 

El ministre de Consum ha presentat el decret de restricció de la publicitat del joc (EFE/Emilio Naranjo)


Garzón ha volgut posar xifres a la normativa que avui ha presentat i que confia poder aprovar com més aviat millor:

"El 80 per cent de la publicitat sobre joc d'atzar i apostes que avui s'està fent no es podrà fer si aquesta regulació s'aprova, i el 20 per cent es podrà fer en unes condicions més estrictes, severament estrictes."


Després de detallar alguns aspectes del decret, el ministre de Consum ha volgut remarcar que abans de redactar-lo "hem estudiat amb detall totes les alternatives".

"Hem optat per un paradigma regulatori estricte abans que un paradigma de prohibició total, entenem que és la millor de les mesures, la més eficaç per complir amb el nostre propòsit de preservar la salut pública."


Garzón també ha explicat que el reial decret té 37 articles i incorpora més de 100 mesures.

I ha avançat que "dilluns comença el procés d'informació pública" del decret, tothom hi podrà fer arribar propostes i "s'obrirà diàleg".


Protegir quatre sectors

El decret llei està pensat, ha explicat Garzón, per protegir específicament quatre sectors: els menors, que estan "especialment exposats a un tipus de publicitat de la qual aprenen"; els joves majors d'edat (d'entre 18 i 25 anys), que són el sector on més ha crescut el joc en els últims anys; les persones amb addicció o que tenen risc de tenir-la, i, en general, totes les persones que practiquen l'activitat del joc i "necessiten una certa protecció".

Amb aquesta finalitat s'articula en dos pilars: el relatiu a la difusió de la publicitat (horaris en què es poden fer els anuncis) i el relatiu al que s'anomena el "joc responsable" (el tipus de missatges que es poden fer).


Limitació de patrocinis

Entre els exemples concrets que ha volgut posar, Garzón ha explicat que es prohibirà utilitzar marques d'empreses de jocs d'atzar per a qualsevol producte dissenyat per a menors; es prohibirà que marques relacionades amb el joc patrocinin o s'incorporin al nom d'instal·lacions esportives.

Tampoc no es podran incorporar al nom dels equips esportius.


Obligació de registrar-se

Més enllà de la publicitat, s'obligarà que els jocs gratuïts només puguin estar disponibles previ registre de l'usuari i prèvia comprovació que és major d'edat.


L'excepció, l'esport

Les primeres informacions sobre el decret parlaven d'una àmplia limitació horària de la publicitat del joc online, que quedava restringida entre la 1 i les 5 de la matinada, però, al final, s'hi ha introduït una excepció: la publicitat relacionada amb els esdeveniments esportius.

D'aquesta manera, les cases d'apostes online podran publicitar-se durant els partits de futbol -o d'altres esports- que comencin a partir de les 8 del vespre. Tant presencialment, al camp on es faci el partit, com en la retransmissió televisiva o radiofònica que se'n faci.

 

Garzón reconeix el joc genera "alarma social" (EFE/Emilio Naranjo)


Aquesta publicitat només podrà fer-se mentre duri l'esdeveniment esportiu en qüestió.

Aquesta excepció també s'aplica al joc públic, els anuncis de l'organisme Loteries i Apostes de l'Estat, i als sortejos de l'ONCE, l'Organització Nacional de Cecs d'Espanya.

Garzón ha defensat que, permetent la publicitat a partir de les vuit, es respecta l'horari de protecció infantil.

De tota manera, tant el Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC) com la Llei General de la Comunicació Audiovisual espanyola, de 2010, estableixen:

"Aquells altres continguts que puguin ser perjudicials per al desenvolupament físic, mental o moral dels menors només es poden emetre entre les 22 i les 6 hores."

A partir d'aquí s'estableixen "tres franges horàries considerades de protecció reforçada", una de les quals és "entre les 17 i les 20 hores en el cas dels dies laborables".


Anuncis sense famosos

El decret sí que introdueix una limitació respecte a la situació actual: prohibeix la participació de persones conegudes en als anuncis de joc online.

També prohibeix "interpel·lacions agressives", com ara invitacions al consum immediat o plantejar que el joc és una sortida a problemes econòmics.


Publicitat en les samarretes de futbol

El decret encara manté una altra excepció relacionada amb el futbol: la publicitat a les samarretes dels equips, que podran continuar exhibint patrocini de cases d'apostes, amb la marca en qüestió, però sense missatges.

L'única limitació introduïda en aquest àmbit és prohibir els anuncis en les samarretes de talla infantil.


Sense publicitat dels bons

Garzón també ha anunciat que es prohibirà la publicitat dels bons de captació i fidelització dels jocs i apostes online.

També, en aquest sentit, limitar a 100 euros la quantitat màxima dels bons que les empreses poden oferir als nous clients a les seves pàgines web.

 

"És pervers fer passar per diners gratis aquesta mena d'ofertes", va criticar Garzón, que va alertar del perill que suposen per a sectors vulnerables com els menors els anomenats "bons de benvinguda".

D'aquesta manera, ha argumentat, poden "entrar en un mercat que no comprenen" i exposar-se a una addicció.


Creació del "fitxer eficaç"

A més, es crearà un fitxer on es puguin inscriure, de forma voluntària, les persones jugadores que vulguin restringir la capacitat d'accés als crèdits ràpids online. S'anomenarà "fitxer eficaç".

Aquest fitxer complementa el registre d'autoprohibició, online i presencial, que ja existeix i que té més de 50.000 inscrits.

El nou decret es preveu que el pugui aprovar el consell de ministres abans de l'estiu.

 

Les addiccions, a l'alça

A Catalunya hi ha 174 sales de joc i els experts consideren que l'afectació del joc online en els menors és un fenomen a l'alça que provoca greus problemes de salut.


La patronal ho accepta si inclou el joc públic

La patronal del joc, Cejuego, es mostra d'acord que es limitin alguns aspectes del joc online a Espanya per protegir, sobretot, els menors i les persones addictes.

Carlos Duelo, portaveu del Consell Empresarial del Joc, ha explicat al Catalunya Migdia, de Catalunya Ràdio, que troben lògic que es fixin uns horaris de publicitat restrictius:

"Estem d'acord que han d'existir clarament unes franges horàries on es pugui fer la comunicació i, òbviament, han d'estar en horari de protecció de menors. I amb això ser molt estricte, igual que els missatges. No es pot fer publicitat dels bons d'accés, que són els que poden atraure gent amb comportament compulsiu respecte el joc."


També admet que hi hagi restriccions en la publicitat de jocs i apostes amb personatges famosos:

"S'ha de definir molt bé què és un personatge famós, sobretot el que pot tenir impacte en col·lectius que volem protegir, com són els menors."


Duelo aplaudeix el nou decret de regulació de la publicitat del joc, sempre que també afecti les loteries de l'Estat:

"Aquest decret hauria d'incloure el que és el joc públic. No té gaire sentit que, per una banda, es limiti la publicitat d'una activitat i, per l'altra, a qualsevol hora el dia puguis veure o sentir anuncis de l'ONCE o SELAE (Loteries i Apostes de l'Estat)".

 

El portaveu de la patronal ha minimitzat l'abast del problema que genera el joc online perquè creu que la gran majoria dels jugadors no són addictes.

No hi està d'acord la doctora Cristina Martínez, de la Unitat de Joc Patològic de l'Hospital de Mataró, que, en declaracions al mateix programa ha alertat que cada cop hi ha més addictes al joc online i més joves:

"És cada dia més evident que els joves s'inicien abans. I el problema que ens trobem és que aquests joves que s'inicien abans presenten aquesta malaltia més ràpidament i, a més a més, amb criteris de severitat majors. Són joves que estan més greus, més descontrolats, amb conseqüències més negatives."

 

Augmenten els canals de Youtube que promocionen el joc

En només un any els canals de YouTube que promocionen el joc i les apostes han augmentat fins a un 175% el nombre de subscriptors. Un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya alerta que set de cada deu vídeos que apareixen quan es busca per la paraula "apostes" contenen elements de risc -com incitacions a jugar- i tenen un discurs que banalitza la ludopatia i presenta el joc com una activitat econòmica. El CAC també ha detectat la presència de menors en aquests vídeos.

A les ràdios i televisions privades, un alt percentatge d'anuncis d'apostes s'emeten en horari protegit, sobretot durant les transmissions esportives. A TV3 i Catalunya Ràdio, en canvi, no hi ha anuncis d'aquest tipus.

ARXIVAT A:
SalutMenors
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut