Tot el tràmit ja es pot fer des de casa, fins i tot la identificació de la persona sol·licitant (FNMT)

Ja pots obtenir online el Ceres, un certificat digital per fer tràmits: com s'ha de fer

Fins ara era gratuït, però ara demanar-lo des de casa costarà uns 3 euros

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

El Ceres és el certificat electrònic ciutadà que emet la Fàbrica Nacional de Moneda i Timbre i que permet "autentificar i garantir la confidencialitat de les comunicacions entre ciutadans, empreses i altres institucions i administracions públiques a través de les xarxes obertes de comunicació", és a dir, de manera online.

El pot obtenir qualsevol ciutadà espanyol o estranger, major d'edat o menor emancipat que tingui DNI o NIE en vigor, i que vulgui acreditar la seva identitat de forma segura per a diversos tràmits oficials.

L'obtenció del certificat és gratuïta, tot i que la realització del tràmit totalment online té, a partir d'ara, un cost de 2,99 euros + impostos en concepte de "videoidentificació", que és el pas que s'ha afegit ara per evitar desplaçar-se físicament a la seu de la FNMT o altres seus de l'administració pública a per acabar el tràmit. Un pas que de moment només està disponible per a usuaris amb DNI majors de 18 anys.
 

Per a què serveix aquest certificat?

El certificat electrònic ciutadà permet fer diversos tràmits online i de forma segura amb l'administració pública i entitats privades, com per exemple:

  • La presentació i liquidació d'impostos, recursos i reclamacions.
     
  • Complimentar dades del cens de població i habitatge.
     
  • La consulta i inscripció al padró municipal i consultar també l'assignació de col·legis electorals.
     
  • La consulta de multes de trànsit.
     
  • Consulta i tràmit per a la sol·licitud de subvencions.
     
  • Actuacions comunicades amb les administracions públiques, com per exemple donar d'alta un treballador de la llar a la Seguretat Social.
     
  • La firma electrònica de documents i formularis oficials.
     
  • També permet accedir a l'altre serveix de l'FNMT, com la venda de monedes, medalles o gravats a la botiga del Museu de la Casa de la Moneda, o accedir a aquest museu i a la seva botiga online.
     
  • O apuntar-se al Màster de l'Escola de Gravat i Disseny Gràfic que ofereix.
Un sistema biomètric identifica si la persona de la fotografia és la mateixa del DNI (FNMT)

Com es pot obtenir de manera online?

El tràmit es pot fer des d'un telèfon mòbil o un ordinador amb càmera incorporada, un element important perquè és el que permet la verificació de la identitat de l'usuari sense que s'hagi de desplaçar a les oficines de l'FNMT.

El tràmit s'ha de fer des de la seu electrònica de l'FNMT i inclou 4 passos bàsics:

1. Primer cal instal·lar un software de configuració prèvia a l'ordinador o mòbil (Configurador FNMT-RCM), que cal baixar-se de la seu electrònica i que és el que permet generar les claus que necessitaràs més endavant.
 

El primer pas és instal·lar-se el software adequat  (FNMT)

2. Després cal demanar el certificat digital, omplint el formulari de sol·licitud que hi ha al web, i enviar la petició un cop complimentades totes les dades que es demanen. Compte perquè de moment el servei de videoidentificació (que és el pas que estalvia haver d'anar a les oficines de manera presencial) només està disponible per a DNI, tot i que, asseguren, "en el futur es permetrà amb altres documents".

Un cop fet aquest pas, se t'obrirà el configurador instal·lat en el pas 1 i et demanarà una contrasenya, que hauràs de recordar perquè anirà sempre lligada al teu certificat. Després, rebràs per mail un codi de sol·licitud de 9 dígits que també és imprescindible per continuar amb el procediment.

De moment, només poden evitar el tràmit presencial els majors de 18 anys amb DNI (FNMT)

3. El següent pas és el d'acreditar la identitat de la persona sol·licitant, que fins ara s'havia de fer de forma presencial però que ja es pot fer de forma remota. Per fer-ho cal tenir un PC o un dispositiu mòbil amb els següents navegadors: Android (amb Chrome, Firefox, Opera o Samsung Internet) o iOs  (Safari); el codi de 9 dígits enviat per mail; el DNI a mà, i omplir les dades personals que es demanen.

El mateix mail que inclou el codi de 9 dígits té també l'enllaç per accedir al sistema de videoidentificació, on t'has de fer una foto i mostrar el teu DNI per verificar que ets qui dius ser. Un sistema de reconeixement biomètric és l'encarregat de determinar que la persona de la fotografia i la del DNI siguin la mateixa.

Al web hi ha un vídeo explicatiu de com s'ha de fer aquest pas. Aquest és el pas que té un cost, però que no es cobrarà fins al final de tot el procediment.

La identificació remota substitueix haver d'anar físicament a les oficines de la Fàbrica de Mòneda i Timbre(FNMT)

4. L'últim pas és la descàrrega del certificat definitiu, que pot trigar dos dies hàbils, perquè abans hi haurà una revisió feta per personal de la Fàbrica de Moneda i Timbre, que revisarà que tot quadri i no hi hagi cap irregularitat. Si tot està correcte, ja es podrà descarregar el certificat, previ pagament dels 2,99 euros + impostos de la videoidentificació, un pagament que es pot fer amb targeta de crèdit, de dèbit o per bizum.

Si tot està en ordre, rebràs el teu certificat electrònic ciutadà, que podràs guardar a l'ordinador, al mòbil o al dispositiu que consideris oportú, per fer totes les gestions online que puguis amb les administracions de l'Estat. La mateixa FNMT t'ha d'enviar per mail, al cap de 2 dies hàbils, la factura electrònica dels costos que has pagat per aquest tràmit.

La mateixa FNMT enviarà a l'usuari una factura pels 2,99 euros amb impostos que s'han de pagar (FNMT)


L'idCAT, que també és digital, ja permet molts tràmits online

A Catalunya, ja existeix l'IdCAT, un certificat d'identitat digital impulsat des de la Generalitat i el Consorci de l'Administració Oberta que facilita tràmits i gestions amb diverses administracions públiques, com els ajuntaments catalans o la mateixa Generalitat. L'idCAT també es pot demanar des de casa omplint una sol·licitud online, i es pot descarregar en qualsevol dispositiu un cop s'ha obtingut.

Però de moment hi ha un pas previ que no es pot fer en línia, que és la validació de la identitat de l'usuari. És a dir, que per validar les dades personals del sol·licitant, cal anar a alguna de les entitats de registre idCat homologades, que són les encarregades de comprovar la veracitat de les dades introduïdes a la sol·licitud del certificat.

Segons les entitats impulsores, l'idCAT "permet operar amb les administracions públiques i assegura la integritat i la confidencialitat de les transaccions electròniques que s'envien per internet". També permet, per exemple, "signar documents amb totes les garanties", com per exemple, obtenir l'informe de vida laboral de la Seguretat Social, el certificat d'antecedents penals que ofereix el Ministeri de Justícia, presentar la declaració de la Renda a l'Agència Tributària (AEAT) o accedir a diferents Carpetes ciutadanes, entre d'altres.

 

Anar al contingut