Un camió d'Amazon Prime davant d'un magatzem d'Amazon
Itàlia considera que els avantatges d'Amazon Prime han perjudicat les altres empreses de missatgeria (REUTERS / Pascal Rossignol)

Itàlia multa Amazon amb mil milions d'euros per abús de la "posició dominant absoluta"

L'Autoritat Antimonopoli diu que Amazon ha incentivat la distribució dels productes a través dels seus repartidors a canvi d'oferir més visibilitat als venedors

Redacció / AgènciesActualitzat

La companyia tecnològica Amazon haurà de pagar 1.128 milions d'euros per abusar de la seva "posició dominant absoluta al mercat italià" amb una estratègia "especialment greu" per perjudicar els competidors en el servei logístic de comerç electrònic. És a dir, el servei de missatgeria.

La multa l'ha fet pública aquest dijous l'Autoritat garant de la competència i el mercat d'Itàlia en un comunicat en què assegura que la companyia ha actuat en detriment dels operadors logístics amb qui competeix.

"Amazon ocupa una posició dominant absoluta al mercat italià de serveis d'intermediació al mercat. Això li ha permès afavorir el seu servei de logística entre els venedors actius a la plataforma Amazon.it en detriment dels operadors competidors que té en aquest mercat, i reforçar la seva posició dominant."


Amazon afavoreix la distribució de productes amb els seus repartidors

Segons l'Autoritat Antimonopoli, "les empreses [que venen productes a través d'Amazon] han associat la utilització del servei de logística d'Amazon a l'accés a un conjunt de beneficis essencials per obtenir visibilitat i millors perspectives de vendes a Amazon.it".

El comunicat en destaca "l'etiqueta Prime, que permet vendre amb més facilitat als consumidors més fidels i altament dependents", i que "permet participar en esdeveniments especials d'Amazon, com Black Friday, Cyber ​​Monday, Prime Day, i augmenta la probabilitat que l'oferta del venedor sigui seleccionada visible".

La companyia, que ha infringit l'article 102 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, també "ha impedit que els tercers venedors associïn l'etiqueta Prime a ofertes no gestionades" pel seu servei de missatgeria.

Tres repartidors en una furgoneta oberta plena de paquets d'Amazon Prime
Amazon és més permissiu amb els temps d'entrega dels venedors si distribueixen a través de la seva xarxa (Amazon)

O reparteixes a través d'Amazon o perds la clau de l'èxit

La investigació d'Antimonopoli ha determinat que Amazon Prime és "crucial per a l'èxit dels venedors i per a l'augment de les seves vendes", alhora que "als venedors que utilitzen la xarxa de distribució d'Amazon no se'ls aplica l'estricte sistema de mesurament de rendiment a què Amazon sotmet els venedors que no són d'aquesta xarxa".

És a dir, Amazon controla molt més els temps d'entrega de qui distribueix els productes a través d'altres empreses de missatgeria. I si incompleixen amb el temps estipulat, fins i tot arriba a suspendre'ls el compte: ja no hi poden vendre més productes. Així ho explica la nota:

"Amazon ha perjudicat els operadors amb qui competeix per la logística, impedint-los oferir als venedors en línia un servei de qualitat comparable a la logística d'Amazon. Aquestes conductes han augmentat la bretxa entre el poder d'Amazon i el de la competència, també en el lliurament de comandes de comerç electrònic."

A més, un cop el venedor opta per operar a través de la logística d'Amazon, és molt complicat que opti per oferir el mateix producte també a través d'una altra xarxa, pel cost que li suposaria.

Interior d'un magatzem d'Amazon
Molts venedors d'Amazon opten per la logística que els ofereix la mateixa plataforma de vendes (Flickr Scotish Government / Chris Watt)

L'organisme italià considera que aquesta "estratègia abusiva" és "especialment greu" i, "tenint en compte la seva durada, els efectes ja produïts i la mida del grup" ha decidit imposar la multa de més de 1.000 milions d'euros.

Amazon no podrà discriminar les empreses que distribueixin pel seu compte

Segons el comunicat, "per tal de restablir immediatament les condicions competitives als mercats de referència", l'Autoritat Antimonopoli imposa a Amazon canvis en el seu funcionament, i estableix mecanismes per controlar que ho compleixi.

Amazon haurà de concedir tots els privilegis de venda i visibilitat a tots els tercers venedors que "sàpiguen complir normes justes i no discriminatòries per tramitar les seves comandes, d'acord amb el nivell de servei que Amazon pretén oferir als consumidors Prime".

A més, durant un any no podrà negociar amb els transportistes i/o operadors logístics competidors ni les tarifes ni les condicions contractuals que apliquin a la logística de les comandes d'Amazon.

Fila de furgonetes d'Amazon Prime
Amazon afavoreix la venda a través dels seus repartidors, cosa que perjudica les altres empreses de missatgeria (REUTERS / Carl Recine)


Expedient sancionador obert a Espanya

La multa que li ha imposat Itàlia podria no ser l'última per a la companyia tecnològica americana. A Espanya, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha obert un expedient sancionador a Amazon i Apple per pactar restriccions al comerç minorista.

L'expedient es va obrir al juliol i la comissió té de marge fins a finals del 2022 per presentar-ne les conclusions.

 

ARXIVAT A:
AmazonItàliaEmpresaComerç
Anar al contingut