El narcosubmarí ha estat traslladat a terra per inspeccionar-lo (Europa Press/Gustavo de la Paz)

Investiguen un narcosubmarí a Galícia localitzat sense càrrega ni tripulació

A Colòmbia, troben 2,6 tones de cocaïna i dues persones mortes i dues més de ferides a bord d'un semisubmergible, el vehicle cada cop més utilitzat per moure la droga per mar

Mercants, llanxes, velers, drons i, ara, també submarins. La captura de dos semisubmergibles a Galícia i a Colòmbia aquesta setmana apunta que aquest vehicle --gairebé invisible-- s'està consolidant a les xarxes de narcotràfic per al transport marítim de la droga.

Un narcosubmarí va ser localitzat dilluns per uns mariners a una milla de la costa de Vilaxóan, a prop de la costa d'Arousa, a Pontevedra. Una primera inspecció va poder comprovar que no hi havia cap carregament ni cap persona a dins.

Després de reflotar-lo i remolcar-lo a terra, al port d'A Illa de Arousa, ha començat la investigació per determinar el seu origen o si ha transportat droga en algun moment, segons ha dit el delegat del govern a Galícia, José Miñones.

El narcosubmarí, reflotat, no contenia ni carregament ni cap persona (EFE/Lavandeira jr)

Capacitat per a 5 tones de cocaïna

El submarí fa uns 15 metres d'eslora i està construït amb fibra de vidre. El seu interior està dividit en tres compartiments estancs: a la part de proa, hi ha una cambra inundada d'aigua per estabilitzar l'embarcació; al mig hi ha l'espai destinat a la càrrega, amb capacitat, segons els experts, per a 5 tones de cocaïna; i la part del darrere està folrada amb plom per evitar la calor del motor, de manera que no pugui ser detectat per sensors de calor. 

Aquestes són algunes de les primeres dades que s'han conegut sobre les característiques del submergible, molt similars a les d'un altre narcosubmarí interceptat a Aldán, a Vigo, el 2019. En aquella ocasió, la nau transportava 3 tones de cocaïna, i es van fer 7 detencions, entre les quals les dels tres tripulants.

La nau d'Aldán feia 22 metres d'eslora, mentre que el d'Arousa és més petit, d'entre 15 i 16 metres. Una altra diferència és que el d'Arousa té nom. En un dels costats s'hi pot llegir "Poseidón".

La principal hipòtesi dels investigadors és que els responsables d'aquest semisubmergible haurien aconseguit descarregar la droga que hi duien a dins i, després de completar l'operació, van decidir enfonsar-lo de manera deliberada. José Miñones ha afegit que la nau "podria estar relacionada" amb les dues planadores que es van trobar varades a la costa de Ribeira, a la Corunya, el mes passat.

Uns mariners van localitzar dilluns el narcosubmarí a prop de la costa d'Arousa (EFE/Lavandeira jr)

2,6 tones de cocaïna i dos morts en un narcosubmarí a Colòmbia

La Marina colombiana va capturar aquesta setmana un semisubmergible amb 2.643 quilos de clorhidrat de cocaïna, per valor de 87 milions de dòlars, al mar a Nariño i Tumaco, al sud-oest de Colòmbia.

Els guardacostes van trobar en la inspecció de la nau quatre persones a bord. Dues estaven mortes i les altres dues inconscients, possiblement a causa de "la inhalació de fums tòxics provocats per problemes de combustible a l'interior del vaixell", segons Cristian Guzmán Echeverry, comandant del Grup de Treball contra el Tràfic de Drogues del país. Els ferits van ser traslladats a l'hospital de Tumaco.

 

El submarí, de fabricació casolana i de 15 metres d'eslora, transportava la droga, suposadament per ser distribuïda a Centreamèrica.

Aquest tipus de submarins destinats al narcotràfic són cada cop més sofisticats i més utilitzats pels càrtels per fer arribar els carregaments als socis d'Amèrica Central i Mèxic. I el seu ús, com hem vist, arriba a altres latituds. 

Els mateixos càrtels tenen operaris que construeixen els submarins a partir de vaixells o les seves peces, els impermeabilitzen i hi instal·len motors a l'interior. El fet de ser naus submergibles fa que sigui més difícil que els sistemes de radar les detectin.

 

ARXIVAT A:
NarcotràficDroguesGalíciaColòmbiaTransport de mercaderies
Anar al contingut