22 milions d'adolescents accedeixen a Instagram cada dia als Estats Units (Pexels/Omkar Patyane)

Instagram sap que ataca l'autoestima d'una de cada tres adolescents i no ho vol fer públic

Facebook, propietària de l'aplicació, minimitza els problemes que recullen els seus estudis i es nega a fer públiques les dades a què ha tingut accés el Wall Street Journal

Actualitzat

Instagram és conscient dels efectes que aquesta xarxa social té en la salut mental del joves i adolescents, segons un estudi intern de Facebook, propietària de l'aplicació, a la qual ha tingut accés el Wall Street Journal (WSJ). 

"Instagram empitjora els problemes d'imatge corporal en una de cada tres adolescents" és una de les conclusions a què, segons el diari, han arribat els estudis interns que la companyia està fent des de fa 3 anys sobre els efectes en els usuaris.

En l'informe del 2019 ja es determinava que "Instagram pot canviar la manera com les dones es veuen i descriuen a si mateixes". El 2020 concretava que un 32% de noies van dir que "Instagram les feia sentir malament amb el seu cos" i feien culpable Instagram de l'augment de l'ansietat i la depressió.


Informes interns

El WSJ denuncia que a nivell intern la companyia admet que són la causa de problemes greus, però públicament els minimitza i posa èmfasi en els beneficis, com va fer el CEO Mark Zuckerberg el març passat al Congrés dels Estats Units. Zuckerberg va defensar la creació d'un Instagram per a infants menors de 13 anys davant de les crítiques dels congressistes. 

I és que Facebook es nega a fer públics aquests informes, que, segons el cap d'Intagram Adam Mosseri, "podrien tenir un impacte enorme", segons recull el diari. 

Facebook va respondre a la petició del Congrés amb evasives al·legant que són dades de la seva propietat i que s'obtenen resultats contradictoris. Però, sense l'accés als informes o a les dades internes de les plataformes, tampoc es pot fer un estudi extern creïble.

Segons el Journal, la xarxa social ingressa 100.000 milions de dòlars anuals. Més del 40% dels seus usuaris tenen 22 anys o menys, i 22 milions d'adolescents accedeixen a Instagram cada dia als Estats Units, mentre que a Facebook, on des de fa 10 anys disminueix el nombre de joves, en son només 5 milions. De mitjana, els adolescents dels Estats Units passen un 50% més de temps a Instagram que a Facebook.


Instagram, més nociva que altres xarxes

La investigació l'han desenvolupat treballadors de Facebook que durant 18 mesos han fet 5 presentacions de dades de seguiment sota el nom de "immersió profunda a la salut mentals dels adolescents".

Han determinat, segons publica el diari, que "alguns del problemes eren específics d'Intagram i no de les xarxes socials en general", sobretot pel que fa la gent que es compara i relaciona la seva vàlua amb l'atractiu personal, la riquesa o l'èxit. 

En comparació amb altres aplicacions com Tik Tok o Snapchat, Instagram se centra molt més en el cos i l'estil de vida. Les funcions que Instagram, en el seu informe de març del 2020,  identifica com a més perjudicials per als adolescents són les que caracteritzen la plataforma, que diu que "es retroalimenten per crear la tempesta perfecta":

"La tendència a compartir els millors moments, la pressió per semblar perfectes i l'efecte addictiu pot abocar els adolescents a un espiral cap a trastorns alimentaris, de tenir un cos saludable i la depressió". Afegeix que "els algoritmes aplicats a les fotos i els vídeos el pot portar a continguts perjudicials".

Una quarta part dels adolescents que van respondre als estudis d'Instagram van dir que "no se sentien prou bons", o atractius i que la sensació va començar per l'ús de l'aplicació que minava la seva confiança i la relació amb els amics. El adolescents haurien manifestat que "volien passar menys temps a l'aplicació, però no tenien prou autocontrol per fer-ho".

El 2012, Facebook va comprar Instagram per 1.000 milions de dòlars quan era una petita start-up amb 13 empleats que ja tenia molt èxit. L'empresa va veure Instagram com la millor aposta de creixement entre els joves i, a més de la publicació de fotos, va afegir filtres per millorar les imatges. Després van arribar els vídeos, eines per retocar les cares i continguts escollits per algoritmes, fins a convertir-se en una de les xarxes socials preferides pels adolescents.

ARXIVAT A:
Xarxes socials InstagramSalutMenorsFacebook
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut