Instagram elimina els "likes" a tot el món: com afectarà els usuaris i "influencers"?

Instagram diu que vol millorar el benestar emocional dels usuaris, especialment els més joves, però d'altres ho veuen com una estratègia comercial

Victòria Miró Julià / Oriol Esteve GraciaActualitzat

Instagram va començar la mesura per sorpresa, com un experiment en un petit grup de països. Es tractava d'eliminar els "likes" de les fotos. En lloc d'una xifra, els usuaris veien la següent fórmula: "Aquesta foto agrada a aquesta persona i a d'altres". El Canadà va ser el primer i després va arribar a Austràlia, Itàlia, Irlanda, el Japó, el Brasil i Nova Zelanda.

Després de pocs mesos i molts rumors, la plataforma va anunciar que estendria la idea a tot el món. Tot un gir en les regles del joc que a Catalunya s'ha començat a aplicar a poc a poc: mentre que hi ha usuaris que ja no veuen els "likes" dels altres, n'hi ha que encara no han notat cap canvi. Sigui com sigui, veure els "likes" dels altres és un privilegi en extinció.

 

Segons el cap de la plataforma, Adam Mosseri, l'objectiu del canvi és millorar el benestar emocional dels usuaris, especialment dels més joves. Això, després de les crítiques que els assenyalen com la xarxa social més perjudicial per a l'autoestima dels adolescents. "No volem que Instagram sigui una competició. Volem treure-li pressió", va argumentar Mosseri en l'anunci oficial.


Els efectes de no veure els "likes" dels altres

La majoria d'usuaris han aplaudit la mesura, però, pels psicòlegs, no tindrà pràcticament cap impacte o serà molt limitat, tal com explica Elena Crespi, psicòloga i "instagramer":

"Jo vull pensar que ho han fet creient que serà una mesura útil, però realment una autoestima que no acabem d'ubicar és una bomba de rellotgeria perquè tot el pes important és com l'altre em mira a mi. Així que qui vulgui comparar-se acabarà trobant el mecanisme. Ni les persones adultes som conscients del grau d'aprovació externa que busquem a Instagram. És un aparador, hi busquem l'aprovació".


Segons Crespi, treure els "likes" no aturarà els qui estan més acostumats a comparar les seves publicacions i les dels altres: "Ho continuaran fent igualment. Si no veuen la xifra de 'likes', es buscaran una nova manera de comptar-los. Per exemple, clicant a dins dels 'likes' que té una foto, i comptant quants 'scrolls down' poden fer fins a arribar al final".



En definitiva, pensa que "és una mesura molt petita per resoldre l'angoixa o la preocupació que els creen les xarxes socials".

De moment, Instagram manté els "likes" de les imatges pròpies de cada usuari, però no ho fa directament. Cal fer clic sobre la frase que apareix a sota la imatge i, aleshores sí, pots veure el nombre de "m'agrades" i a quins usuaris els ha agradat.


L'impacte en el negoci dels "influencers"

Instagram reconeix que aquest canvi pot ser molt important per als creadors de continguts: els "influencers" o comptes que es guanyen la vida amb la plataforma, sovint segons el nombre total de "likes" que sumen.

Ja fa temps que les grans empreses demanen als "influencers" les estadístiques d'una fotografia o campanya quan s'acaba. Més enllà dels "likes", volen avaluar el nombre de persones que l'han vist i els comentaris que ha generat.



Instagram no ha donat dades dels resultats de l'experiment, però els estudis fets per consultores apunten que als països on s'han amagat, els "likes" han caigut molt. Per què? Els experts apunten que per l'efecte crida. Una foto que té molts "likes" afavoreix que d'altres usuaris també facin "like".

 

"Serà un canvi de mercat, tots ens hi haurem d'adaptar, haurem de veure com funciona i també és un 'challenge', perquè la gent s'ho haurà de currar més per un 'like'."


Qui ho diu és Alba Miró, una "influencer" amb 130.000 seguidors al seu compte. És "instagramer" des dels 13 anys. Assegura que per al negoci dels "influencers" encara és tota una incògnita quin impacte tindrà la mesura.


Més que buscar un impacte psicològic positiu, sospita que Instagram vol endur-se una part del pastís de la publicitat dels "influencers". Que les empreses paguin menys per fotos dels "influencers" i més per a anuncis dins l'aplicació.

"Em sembla molt maco per vendre-ho. Al final és veritat, treus una mica de pressió social. Però al final Instagram és una empresa. I sincerament, considero que és una qüestió també de 'business'. Al final la publicitat se centralitza i va a la seva seu. I Instagram diu: 'Si vols arribar a més gent, paga'm'."

 


Per la mànager d'"influencers" Guillermina Rosés, eliminar els "likes" pot tenir un efecte positiu en els joves i adolescents, i ho valora com un gest amable per part de la plataforma. Afirma que no li fa por com pot afectar en els ingressos que perceben, perquè com més professional sigui un compte, menys impacte notarà.

 

"Un Instagram sense 'likes' beneficiarà la indústria perquè la professionalitzarà més. Ja no serà tan fàcil saber qui influencia. Les empreses que encara ho feien ja no es podran refiar dels 'likes' i hauran de recórrer a plataformes que mesuren la influència amb estadístiques i eines, així que es crearan nous actors en el joc. Als qui ja treballem així, crec que no ens trauran negoci, al final ens donaran negoci."

El que no canviarà, diu l'Alba Miró, és la tendència de fer-se "selfies" perfectes en llocs perfectes. "De 'postureo' sempre n'hi haurà."

ARXIVAT A:
InstagramXarxes socials TecnologiaInternet
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut