Informe PISA: a Espanya els joves passen 35 hores setmanals connectats online
Estudiants de Martorell, durant un examen per a l'informe PISA 2018 (ACN)

Informe PISA: a Espanya, els joves passen 35 hores setmanals connectats online

El 77% del temps que els estudiants de 15 anys estan davant la pantalla és fora de l'escola

Laura GalánActualitzat

Les últimes dades de l'informe PISA posen de relleu que, de mitjana, els joves de 15 anys es passen 35 hores setmanals connectats online. Són dades del 2018, d'abans de la pandèmia.

Respecte al 2012, el temps que passen a internet s'ha incrementat de 21 a 35 hores, i un 77% d'aquest temps davant de la pantalla el passen fora de l'escola.

Espanya se situa en la mitjana de l'OCDE, amb 35 hores. A la banda baixa se situen els estudiants del Japó i Corea, que passen 23 i 22 hores a la setmana navegant. Per contra, Dinamarca i Suècia són els que més estona s'hi passen, més de 45 hores la setmana.

L'evolució a Espanya de l'ús d'internet per part dels estudiants de 15 anys ha passat de 23 hores de mitjana el 2012, a 31 hores el 2015, i, a 35 el 2018.


Augmenta la desinformació

L'estudi també destaca com incrementa la desinformació dels joves amb les "fake news", cosa que posa en risc "la salut de les democràcies que s'empobreixen quan els ciutadans no estan ben informats".

La desinformació, destaca l'estudi, no és un efecte exclusiu d'internet, però sí que internet i les xarxes n'amplifiquen l'impacte en la població.

En aquest sentit, remarca que més de la meitat dels alumnes espanyols de 15 anys no tenen eines per distingir quan una informació és falsa. La gran majoria, en canvi, sí que aprèn a l'escola els perills de penjar informació a la xarxa.


Diferències d'accés a Internet

L'informe de les dades de PISA 2018 evidencien un cop més que, malgrat que els dispositius digitals i la connexió a la xarxa estan cada cop més disponibles a nivell mundial, "no tots els estudiants tenen les mateixes oportunitats per accedir-hi i fer-los servir a casa i a l'escola".

Les dades, segons l'informe, demostren que els estudiants que localitzen, naveguen i accedeixen a diferents recursos d'informació es desenvolupen millor "i obtenen millors qualificacions i millor competència acadèmica".

I destaca, sobretot, que "l'ús de la tecnologia per a l'educació es torna crucial en períodes en què les escoles estan tancades, com les vacances d'estiu o en pandèmies".

El 2018, el 89% dels estudiants dels països de l'OCDE tenien un ordinador per fer les feines escolars a casa.

Entre el 2003 i 2018 la connexió va augmentar un 28% però entre el 2009 i el 2018 només ho fa fer un 3%. L'aprenentatge on line, com el que han tingut la majoria dels estudiants de tot el món en els confinaments per la Covid-19, requereix d'un bon accés a internet.

 

Bretxa digital

També es constata que molts estudiants accedeixen a internet amb dispositius digitals com telèfons mòbils o tauletes i no amb ordinadors, cosa que els perjudica per fer les activitats escolars perquè treballen amb pantalles més petites i sense un teclat adequat.

Una altra dada destacada és que els estudiants d'entorns socioeconòmics més afavorits no només tenen accés a més dispositius digitals connectats a internet als 15 anys, sinó que també han tingut una exposició a aquest aparell sis anys abans que els d'entorns socioeconòmics més baixos.

Això, no obstant, diu l'informe, "no és suficient per assegurar que es converteixin en experts digitals ni eviti riscos com la desinformació o violacions de privacitat".

L'estudi augura l'amplificació d'una bretxa entre els estudiants de diferents orígens socioeconòmics, sobretot en moments com el tancament d'escoles per pandèmies. Per això, considera crucial "la igualtat d'oportunitat per aprendre habilitats digitals a l'escola".

 

ARXIVAT A:
Educació TecnologiaDigital
Anar al contingut