Infants nouvinguts de Mataró fan cursos d'immersió lingüística durant l'estiu per mantenir el ritme escolar

Infants nouvinguts de Mataró fan cursos d'immersió lingüística durant l'estiu per mantenir el ritme escolar

Infants nouvinguts de Mataró fan cursos d'immersió lingüística durant l'estiu per mantenir el ritme escolar

Una alumna dels cursos d'immersió lingüística que es fan a Mataró durant l'estiu. (horitzontal)

Una alumna dels cursos d'immersió lingüística que es fan a Mataró durant l'estiu. (horitzontal)

ACN Mataró.-Una setantena d'alumnes nouvinguts de dues escoles de Mataró fan aquest estiu classes de reforç de català i castellà de la mà de la Fundació Didàctica Catalunya, amb l'objectiu de no perdre els conceptes apresos durant el curs escolar i facilitar la seva integració. Els responsables de la Fundació asseguren que si bé durant el curs les escoles potencien molt la interacció dels alumnes en català i castellà, quan arriba l'estiu aquesta pràctica es perd en entorns familiars on les llengües pròpies del país no són les més habituals. La directora de la Fundació Raquel Torres, explica que els alumnes amb més dificultats d'aprenentatge són d'origen asiàtic "per estructura i morfologia lingüística i per abecedari".

A Mataró, conviuen actualment persones d'un centenar de nacionalitats que parlen una vintena de llengües. En concret, més del 65% de famílies nouvingudes provenen del Marroc, la Xina, el Senegal i Gàmbia i el 80% es concentra en pocs barris -Cerdanyola, Rocafonda, Eixample i Palau-Escorxador-.Aquesta radiografia provoca, segons la Fundació Didàctica Catalunya, un endarreriment dels alumnes a l'hora d'assolir els nivells normals de domini del català i el castellà i obliga a que l'aprenentatge de les llengües sigui ininterromput al llarg de l'any per evitar un estancament major dels infants."És una situació molt normalitzada perquè cadascú s'expressa a casa en l'idioma de casa i en molts casos els manca la pràctica del català i el castellà en entorns més familiars", explica la directora de la Fundació, Raquel Torres. "Sobretot parlem de famílies de la cultura àrab, africanes i asiàtiques", afegeix.Les majors dificultats d'aprenentatge es detecten en els alumnes d'origen asiàtic, especialment pel que fa a l'ús oral de la llengua. Una de les psicòlogues que treballa amb els nens, Desiré Porcel, explica que tot i que l'objectiu dels cursos d'estiu és treballar les llengües, els mètodes que s'utilitzen fugen de la dinàmica escolar per fer-los més atractius.Els curs, que va començar al juliol, s'allarga fins al 31 d'agost, amb classes d'hora i mitja les tardes de dilluns a dijous. La iniciativa compta amb la participació de les escoles Camí del Mig i Germanes Bertomeu i els curs és gratuït per a totes les famílies.