Indignació dels clients dels bancs pel tancament massiu d'oficines

Des del 2008 han tancat a Catalunya un 64% d'entitats bancàries i ha comportat problemes en el dia a dia dels usuaris, sobretot els de més edat

Marta Planellas Bassols/Marta Freixanet Cargol

Dues de cada tres oficines bancàries que hi havia a Catalunya el 2008 ja no hi són. Si en el pic màxim hi havia arribat a haver 8.205 bancs oberts al públic, ara no arriben a 3.000 (n'hi ha 2.949).

Als pobles aquest problema ja s'havia detectat, però ara també afecta les ciutats i preocupa, sobretot, a les persones de més edat. Aquesta reducció d'oficines fa que als usuaris els hagin canviat d'oficina en múltiples ocasions i ara han de caminar molt més per arribar a la seva sucursal.

"No podem fer res aquí, només hi ha la Caixa i aquest Sabadell, el Bilbao també l'han tret. Tot ho treuen", explica Isabel Sendra, una usuària del barri del Clot de Barcelona, que coincideix amb Rosa Maria Luque que enumera les entitats que han tancat: "La Caixa ha tancat al carrer Bilbao, han tancat el banc Santander a Mallorca amb Rogent".

També estan queixosos al barri de Sant Andreu, on davant de les oficines s'acumulen persones, en cues ben ordenades, per fer tràmits. "A Sagrera hi havia un Santander i el van tancar i els envien a Garcilaso a un quilòmetre d'allà. Però no els importa un bledo, els importa guanyar cada vegada més i tenir el poder que tenen", denuncia Manel Ballester mentre espera a la porta de l'entitat bancària.


Tràmits online

Per la gent gran, els tràmits al banc s'han fet feixucs i, per a ells tot són obstacles ja que en molts casos se'ls recomana fer els tràmits online i molts no tenen habilitat de navegar per internet.

"Arribarà un moment que si s'ha de fer tot per internet molta gent --inclosa jo-- no ho sabrem fer. No sé si tornarem al temps com quan amagàvem els diners sota el matalàs", diu Luque.

També és d'aquesta opinió Joan Mas que reconeix que "és molt complicat perquè has de saber moltes coses que no les fas servir molt sovint i se te'n van del cap".

Per aquest motiu, els avis demanen ajuda als fills tal com assegura Dani Pérez, un jove que, a les portes del banc, explica que ha hagut d'ajudar els seus pares a fer els tràmits des de casa: "He hagut d'ajudar-los a seguir els passos pel pagament d'impostos, taxes... Fins i tot, treure diners".


Horaris reduïts

Una altra de les queixes són els horaris dels bancs. Diuen que només es poden treure diners a finestreta fins les 11 del matí, després s'ha d'anar al caixer i això els dóna inseguretat. "Em van dir que no em podien passar la llibreta perquè vaig arribar a les 11 i 10 minuts i només atenen de 8 a 11", es queixa la Montserrat Gràcia. I no és l'única.

A la sucursal del costat, un altre usuari denuncia que la seva oficina ara només obre els dimarts i els dijous: "Hi ha uns horaris, entre el covid i excusa del covid, que no deixen entrar segons a quines hores, no t'atenen personalment."

"Van traient persones i van posant màquines i això, no va bé", critica la Guillermina Náchez. El fet d'haver d'utilitzar els caixers automàtics a la seva edat no els fa gràcia tal com explica en Vicenç Pascual: "Menys de mil euros has d'anar al caixer i te la jugues. La veritat, és un perill. Jo ja he vist una dona que li van treure els calers. Això no està bé, ho haurien de mirar".

 


Menys personal

Els usuaris critiquen que també s'ha reduït el personal d'oficina i es formen cues que arriben fins al carrer. "Mitja hora fent cua per dos minuts que m'ha costat fer l'operació. Hi ha només una persona i està molt nerviosa, molt estressada, igual que tots els clients que estan a la porta. És intolerable el que la banca està fent", critica l'Antonio Moreno.

El tancament d'oficines i serveis bancaris doncs no és només una incomoditat dels pobles. A la ciutat també s'hi ha traslladat amb la consegüent insatisfacció dels usuaris.


La banca es justifica

Davant d'aquesta situació s'ha pronunciat l'associació bancària CECA. Assegura que Espanya és un dels països amb una xarxa d'oficines més extensa després de França i que la majoria d'operacions es poden de manera senzilla per internet. Algunes entitats reconeixen que a les oficines només es fa un cinc per cent del total d'operacions. 

CECA assegura que treballen per donar solucions als llocs on no tenen caixers, com la que permet anar a un establiment i aprofitar una compra amb targeta per obtenir efectiu, com explica el portaveu de l'assocació, Alberto Aza: "Hi ha altres mesures que estem desenvolupant des del sector com, per exemple, arribar a acords que no són bancaris que perneten anar a consumir algun producte, paguis amb targeta de crèdit i et donin, a més, efectiu".

ARXIVAT A:
Economia de butxacaBancaConsum
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut