Barcelona

Iberia es compromet a estudiar les reclamacions dels treballadors de terra, que accepten tornar a la feina

Representants dels treballadors de terra d'Iberia del Prat han arribat a un principi d'acord amb la companyia i Aena per reprendre l'activitat normal a l'aeroport mentre Iberia estudia les seves reclamacions. Els sindicats han entregat un document en el qual no només reclamen que es garanteixin els llocs de feina, sinó que també volen que es mantinguin les condicions actuals de treball. A més, demanen que Iberia pugui fer el seu servei de terra i també el de companyies com Air Nostrum i la nova Clickair, que operen amb el mateix codi. També demanen que Iberia s'encarregui de l'assistència a terra un cop entri en funcionament la nova terminal.

Actualitzat

Principi d'acord per desbloquejar el conflicte que ha immers l'aeroport del Prat en el caos. Després d'asseure's al voltant d'una taula, representants dels treballadors de terra de la companyia i de la direcció d'Iberia, amb la presència d'Aena, han tancat un primer compromís en el qual Iberia els garanteix que mantindrà els llocs de treball per set anys més. A canvi, els treballadors es comprometen a restablir la "normalitat operativa" a l'aeroport. La companyia aèria ha advertit, però, que la recuperació de la normalitat serà una tasca complexa, a causa de la gran afectació de la vaga il·legal, que va obligar a cancel·lar tres-cents vols d'Iberia i va afectar uns 30.000 passatgers.

Els representants sindicals s'han mostrat satisfets davant l'actitud "receptiva" que ha mostrat la companyia. S'ha compromès a estudiar les reivindicacions dels treballadors abans d'arribar a un acord definitiu, pendent d'una reunió prevista per dijous vinent.

A part del manteniment dels llocs de treball i les condicions actuals per a aquelles persones que passin a dependre de les noves empreses concessionàries, els encarregats del "handling" del Prat també exigeixen que es mantinguin les baixes incentivades i que Iberia no només porti a terme els serveis de terra dels seus avions, sinó també el de les seves filials, Air Nostrum i la futura aerolínia de baix cost Clickair. Aena i Iberia s'han compromès a estudiar si legalment aquesta última exigència és factible. 

Crítiques perquè Iberia s'ha deixat perdre la concessió

La companyia Iberia és la que s'encarrega de carregar maletes a tots els avions que toquen el terra del Prat, de transportar els passatgers des de les terminals fins als avions de totes les companyies i viceversa; els treballadors d'Iberia, en definitiva, són els responsables dels serveis de terra. Ara, però, Aena ha retirat la concessió a Iberia perquè pugui continuar explotant aquests serveis a favor de les seves competidores Air Europa, Spanair i FCC.

Els sindicats del personal de terra d'Iberia tenen previst demanar responsabilitats a la companyia aèria sobre qui i com va prendre la decisió d'optar al concurs de serveis de terra convocat per Aena amb una oferta econòmica molt inferior a la proposada per altres companyies, que l'ha portat a perdre la llicència de "handling" al Prat.

"Se'ns va escapar de les mans"

La por de perdre la feina, però també les condicions de treball, va motivar la protesta espontània i sense serveis mínims dels treballadors de terra d'Iberia. Les crítiques que han caigut sobre l'acció dels vaguistes han estat abundants i contundents, tant per part dels usuaris afectats com també dels responsables governamentals. I és clar, la imatge de la companyia Iberia i de la ciutat se n'ha pogut ressentir.

El responsable de Comissions Obreres ha demanat disculpes als milers de passatgers afectats per la situació de caos que es va viure ahir, i que encara persisteix avui en menys grau, i ha reconegut que "la situació se'ns va anar una mica de les mans". "L'únic que preteníem era fer una assemblea informativa, però els treballadors, amb la indignació i davant la possibilitat de perdre els seus llocs de treball, van optar per radicalitzar-se", ha dit.

NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut