"Hygge", el secret del país més feliç del món

El concepte danès del "hygge" no té traducció a altres llengües i està relacionat amb el benestar i el confort a casa
"Hygge", el secret del país més feliç del món
Estocolm

"Hygge", el secret del país més feliç del món

El concepte danès del "hygge" no té traducció a altres llengües i està relacionat amb el benestar i el confort a casa
M. Planellas / B. Rexach Actualitzat
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

Que tot el que és nòrdic s'ha posat de moda. Fa un any i mig, la Britta Vangsted va obrir una botiga de queviures al barri de Gràcia de Barcelona només amb productes típics del nord d'Europa: arengades, truita fumada o salmó.

"He tingut sort perquè he començat enmig d'aquesta moda de tot el que és nòrdic i, és clar, m'ha ajudat moltíssim."

 

 

També proliferen les botigues de mobles nòrdics d'importació. L'interiorisme és un element clau per entendre un concepte danès vinculat al benestar que un sent a casa seva: el "hygge".

"La paraula "hygge" es fa servir molt a l'hivern perquè estem a les nostres casetes. A fora fa fred i és fosc i dins estem amb les espelmes i el te."

En poc temps s'han publicat llibres sobre el "hygge" a tot Europa i les xarxes socials van plenes d'aquesta última tendència que ve del nord i que s'associa a la felicitat i el confort. No en va, Dinamarca és el país més feliç del món, segons un estudi de les Nacions Unides.

Francesc Núñez, sociòleg de la UOC, explica el perquè d'aquest benestar.

"Això sol passar, que un és profeta a la seva terra perquè no acaba de veure el que tens i t'has d'anar a fixar en el que hi ha fora. I també hi ha el prestigi d'unes societats que veiem com a molt benestants. Però és una recerca de la felicitat que passa principalment per tenir un accés al consum important, una VISA grossa, unes cases agradables, una vida sense gaires problemes..."


Neus Soler, professora d'Economia i Empresa de la UOC, confirma que aquesta tendència s'acaba convertint en consum.

"El que sí que és cert és que, des d'una perspectiva del màrqueting, qualsevol moda que es detecti o qualsevol tendència que arribi al mercat s'aprofitarà per fomentar el consum."

 

 

Moda o no, des de l'Institut d'Estudis Nòrdics a Barcelona ens acosten a una altra paraula --sueca, en aquest cas-- que, segons alguns mitjans internacionals, prendrà el relleu a "hygge" aquest 2017: "lagom".

Amanda Monjonell Mansten, professora de suec i cofundadora de l'Institut Nòrdic, ens n'explica el significat.

"Hi ha un refrany que és: "Lagom är bäst". O sigui, "Lagom és el millor". És a dir que mentre tothom tingui el que a ell li va bé, el que li senti millor o el que és la justa mesura... tot va bé."

 

VÍDEOS RELACIONATS