El conseller Gonzàlez-Cambray
Les direccions ho van fer saber ahir en una reunió amb Educació (Europa Press / David Zorrakino)
Barcelona

"Hi ha risc que el sistema educatiu públic col·lapsi": carta de les direccions a Cambray

Més d'un centenar de direccions firmen un manifest per denunciar l'"esgotament" per la "manca de planificació i recursos" a escoles i instituts

RedaccióActualitzat

Més de 100 direccions de centres educatius públics es queixen en una carta al conseller del ram de la "sobrecàrrega" de feina que tenen i avisen que hi ha un "risc real" de col·lapse del sistema educatiu.

Responsables d'escoles, instituts, centres d'educació especial, escoles d'adults i d'idiomes públics signen un manifest que avisa que el sistema està en una situació "insostenible que no pot perpetuar-se en el temps".

Les direccions mostren "esgotament" i denuncien les "inconcrecions i incerteses davant de molts canvis educatius" per al pròxim curs.

Els signants del manifest confien recollir més adhesions d'aquí a dimecres, que és quan tenen intenció de fer arribar la carta al titular d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray. Serà coincidint amb una altra jornada de vaga dels docents contra la gestió de Cambray, aquesta vegada de tot el dia. Les següents seran el 2 de juny (de 8 a 10 del matí) i el 9 de juny (tot el dia).
 

De les plantilles al calendari nou o el 25% en castellà

"Un cop confirmada la pèrdua del personal covid per al proper curs insistim en la necessitat de recuperar i millorar les plantilles d'abans de les retallades", reclamen les direccions dels centres escolars.

També es queixen "dels canvis al calendari d'inici de curs", que començarà uns quants dies abans del que era habitual, i del "nou currículum d'educació infantil, bàsica i batxillerat i el seu desplegament".

Entre les peticions que fan hi ha el desenvolupament del decret d'educació inclusiva; el volum, idoneïtat i qualitat de les formacions; la gestió de la resolució judicial del 25% en castellà, i la necessitat de disposar d'hores de coordinació per desenvolupar els nous currículums, planificar l'acció docent i tutorial i la coordinació de tot l'equip.

Els sindicats de docents demanen la dimissió del conseller Gonzàlez-Cambray
Els docents tenen previstes tres vagues més abans d'acabar el curs (ACN)

Denuncien una "sobrecàrrega mai vista" de feina

El document reclama "canvis reals i efectius". "Com a direccions de centres públics --endinsades a la planificació del curs 2022-2023-- tots els equips dels centres docents estem vivint una sobrecàrrega burocràtica, laboral i de gestió mai vista, sense disposar de cap recurs addicional per part de l'administració", lamenten.

"L'esgotament i la tensió de tot el sistema educatiu (equips docents, equips de tècnics dels Serveis Territorials, direccions, professionals dels EAPs, personal d'atenció educativa, monitoratge de menjador, etc.) derivada de la manca de planificació i recursos és ja evident i realment molt preocupant."

Argumenten que aquesta tensió porta a fer perillar el sistema:

"Existeix risc real que tot el sistema educatiu públic col·lapsi i no es pugui garantir el funcionament de l'escola pública amb uns estàndards mínims de qualitat."

La carta demana que es busqui una resposta que doni veu a totes les parts implicades, des del departament a les direccions, passant per Serveis Territorials, mestres, famílies i sindicats.

Crítiques a Girona pel "menyspreu" en el lleure de setembre

Qui s'ha mostrat molt crític amb la gestió del departament és la Junta de Directores i Directors de les escoles de les comarques gironines. En un comunicat amb data de 20 de maig, acusen el govern d'actuar de forma "inacceptable" i amb "menyspreu i desconfiança" en la gestió de les activitats de lleure gratuïtes que es faran les tardes de setembre, quan tot el mes hi haurà jornada intensiva a les escoles.

Les direccions deixen clar que l'avançament del calendari escolar "no és un problema en si". Ara bé, carreguen contra el fet que les tardes siguin responsabilitat de les direccions. "És del tot inviable i inacceptable la solució que planteja el departament de cobrir l'horari escolar del mes de setembre amb activitats de lleure sota la responsabilitat de la direcció del centre", diuen.

Per això plantegen que els recursos que es destinaran a aquest oci siguin per desplegar l'escola inclusiva:

"No entenem que una decisió que comporta una nova despesa d'un import pressupostari significatiu es faci sense primer donar resposta a les necessitats reals i prioritàries que té l'escola durant l'horari lectiu.

Per aquest motiu, demanem que el pressupost previst per a l'organització de les activitats de lleure de les tardes de setembre es destini a atendre les necessitats d'inclusió escolar."

També critiquen que la jornada canviï tot el setembre. "Començar el curs escolar amb jornada lectiva completa no ha de ser un problema", apunten.

ARXIVAT A:
Educació
Anar al contingut