Héctor Ruíz: "El llibre digital ha d'estar viu i millorar-lo constantment" (II)

Més de 29.000 alumnes de 402 centres de Catalunya estudien enguany amb els llibres de Digital Text als seus portàtils. Héctor Ruíz, director de Digital-Text, explica al 3cat24 què suposa la digitalització de l'ensenyament per a les famílies, els professors i el sector editorial tradicional.
Entrevista/Barcelona

Héctor Ruíz: "El llibre digital ha d'estar viu i millorar-lo constantment" (II)

Més de 29.000 alumnes de 402 centres de Catalunya estudien enguany amb els llibres de Digital Text als seus portàtils. Héctor Ruíz, director de Digital-Text, explica al 3cat24 què suposa la digitalització de l'ensenyament per a les famílies, els professors i el sector editorial tradicional.
Karma Peiró Actualitzat
A Catalunya tenim pioners en l'aplicació de les TAC (Tecnologies per a l'Aprenentatge i Coneixement) en el terreny educatiu des de fa una dècada. Es pot seguir el seu rastre a Lacenet, Webquestcast, Ravalnet o Espurna, entre d'altres. Esteu en contacte amb ells o penseu fer-ho en un futur per introduir part d'aquesta experiència en els vostres materials?
Ja estem en contacte amb alguns d'aquests admirables pioners i dintre del nostre equip hi ha alguns dels guanyadors dels premis estatals que atorga el Ministeri des de fa anys. Per nosaltres són una grandíssima font d'inspiració.

Penseu utilitzar activitats en què intervinguin eines col·laboratives (com els wikis) i fer-les servir entre escoles?
Sí, de fet fa uns mesos que estem treballant en aquest tipus de propostes i activitats. La nostra filosofia sempre ha estat la del treball col·laboratiu. L'avantatge és que els docents col·laboradors no necessiten saber Flash, dibuixar o programar perquè posem a la seva disposició el nostre equip tècnic i editorial.

Coneix la iniciativa de Califòrnia per fomentar continguts lliures? Com veu aquesta opció?
I tant! De fet el nostre somni és la creació d'una plataforma educativa comuna on convisquin materials lliures i materials creats per les editorials. Creiem que un professor no ha de sentir-se obligat a utilitzar llibres de text (digitals o no) d'una editorial si pot crear els seus propis materials o d'altres docents. En aquesta plataforma cadascú podria muntar-se el llibre a la seva mida, combinar capítols o unitats d'editorials diferents i d'autors diferents, etc.

Parlem de les matèries que teniu disponibles en aquest moment.
El curs passat oferíem ciències i tecnologia a 137 escoles. 136 han repetit i ampliat alumnes i assignatures. Aquest curs estrenem matemàtiques, socials de primer i segon d'ESO, català, castellà, anglès, educació per a la ciutadania i educació ètica cívica. Pel 2010-11 volem completar el currículum de l'ESO amb música, plàstica, llatí, cultura clàssica, etc.

No teniu llibres de Primària?
No. Els que comencin aquest any de 5è i 6è hauran de fer-ho amb continguts d'altres editorials, que només han transferit el llibre a la pantalla. Però esperem que apareguin altres propostes que treguin el màxim profit del multimèdia. Potser ens posem algun dia a la Primària però volem fer les coses ben fetes i ja tenim prou feina amb dedicar-nos a la Secundària. El llibre digital ha d'estar viu i millorar-lo constantment. Mai és perfecte.

Què vol dir amb "millorar constantment"?
Els continguts "online" permeten una actualització contínua. Imagina que demà tornen a considerar que Plutó és un planeta. Doncs demà passat ja estaria incorporat als llibres. Aquests llibres no són un material que es queda tal com s'ha comprat.

Digital Text s'està obrint a la resta d'Espanya. També els teniu en castellà?
Els continguts de certes matèries, com les naturals o matemàtiques, s'ofereixen en tres idiomes (català, castellà i anglès) pagant només una vegada. D'aquesta manera es potencia el trilingüisme.

Vol dir que els alumnes compren els llibres i poden llegir-los en les tres llengües?
Aclarim aquest aspecte perquè hi ha hagut problemes. Els professors tenen accés als tres idiomes per defecte, però els alumnes només a aquelles llengües que el centre decideix.

Qui elabora els llibres digitals de DT?
Els materials els fan experts en cadascuna de les matèries. Són professors de la Universitat Autònoma i de la Universitat Pompeu Fabra, a més d'altres de Secundària. A això se li ha de sumar l'equip de tècnics informàtics, il·lustradors i entesos en animacions virtuals.

I d'on neix la idea?
DT és una "spin off" que sorgeix d'una editorial sense ànim de lucre Òmnius cellula, fundada el 2002 per investigadors i professors amb la intenció de dedicar-nos a la divulgació i didàctica de les ciències. La revista que porta el mateix nom va ser apadrinada per l'Institut d'Estudis Catalans. Digital Text era un projecte d'Òmnius Cellula que es va fer tan gran que vam haver de crear una empresa independent. I la vam anomenar Baherumi Digital.

L'empresa Baherumi Digital està creixent ràpidament i amb un equip jove. Vostè només té 28 anys. Quanta gent hi treballa actualment?
Sí, vam començar 25 persones (més de les que habitualment treballen en una editorial de paper) i ara som 79 i anem augmentant. A Digital Text gairebé tots els treballadors han tingut experiència docent i ocupen tot tipus de llocs de treball: editors, programadors, comercials, formadors, etc. I ara oferim llocs de treball a comercials a Aragó, Andalusia i Madrid.

En temps de crisi, ofertes de treball?
Sí. Hi ha demanda i hem de créixer. Cerquem persones amb vocació per l'educació, amb experiència docent en l'ESO. Al desembre completarem una plantilla de 105 persones. I l'any vinent volem arribar a les 200.

També teniu plans d'expansió internacionals. He llegit que planegeu l'obertura de centres educatius a Veneçuela, Guatemala i el Canadà aquest any.

Són projectes. De moment, aquest any ens centrarem a Catalunya en primer terme i a l'estat espanyol. Preferim anar poc a poc i amb bona lletra.

En termes econòmics, sou una "empresa gasela". És a dir, que en els darrers 4 anys heu augmentat les vendes, duplicant-les i obtenint beneficis tots els anys.
Cert. Però no és el que realment em preocupa sinó el dia a dia de fer uns bons materials i catalitzar aquest canvi amb èxit. Gestionem més d'1.000.000 d'arxius que formen els nostres llibres i procurem que cadascun d'ells estigui perfecte. Com que la perfecció no existeix, almenys tractem d'apropar-nos a ella dia a dia, sense mai assolir-la.

NOTÍCIES RELACIONADES