Port-au-Prince

Haití surt de l'anonimat a la xarxa després del terratrèmol

El dia 11 de gener Haití pràcticament no sortia a internet. Al cap de 24 hores es convertia en el centre de totes les mirades. El terratrèmol que ha sacsejat l'illa caribenya i que ha causat un desastre humanitari ocupa els primers llocs en el rànquing de recerques dels buscadors i el seu article és el més actualitzat de la Viquipèdia. La situació que viu el país ha commogut les xarxes socials, que primer van documentar en tot moment el que ha anat passant al país i ara s'han bolcat a reclamar l'ajuda que necessiten els milers d'haitians que s'han quedat sense res.

Actualitzat
El terratrèmol i, sobretot, la situació que ha deixat a Haití són un dels temes més seguits a la xarxa. Fins fa pocs dies el país no era un habitual dels primers llocs de recerca i estava en l'anonimat, malgrat que és i era el país més pobre del continent americà. Haití ocupa ara un lloc preferent als mitjans informatius dins i fora d'internet.

Els cercadors certifiquen que Haití és un dels termes més buscats dels últims dies. L'eina de Google que mesura les tendències en les recerques dels usuaris, Google Trends, fa evident l'augment de les notícies sobre l'illa caribenya. Tot i que Trends no dóna xifres, el gràfic sobre l'evolució de les informacions del país es dispara des del dia 12, quan va tenir lloc el terratrèmol.

Yahoo! té una eina similar per al seu cercador: Buzz. En aquest cas sí que hi ha xifres. Haití és el terme més buscat amb molta diferència sobre el segon. A la Viquipèdia en anglès, l'article "2010 Haiti Earthquake", que té també una versió en català, és el més actualitzat dels últims dies. De fet, aquesta pàgina especial de la Viquipèdia més que un article clàssic d'aquesta eina és un recull de totes les informacions que han anat sortint sobre el terratrèmol.

Els cercadors i la Viquipèdia, però, són només una mostra de la resposta que ha donat la xarxa al desastre humanitari d'Haití. Com ja us explicàvem el mateix dia del terratrèmol, el Twitter ha estat en tot moment al peu del canó documentant els fets a l'illa caribenya. Ara, la pàgina de microblogs continua generant informació i dirigint la gent als canals per ajudar els afectats. De fet, des de fa uns dies el terme "Haití" és el primer en el rànquing de tendències del Twitter.

Twitter també ha servit als usuaris per penjar imatges de dins i de fora d'Haití per il·lustrar la feina que s'està fent per ajudar les víctimes. Aquí se'n poden veure uns quants exemples (alguns d'una cruesa que pot ferir sensibilitats).

I si els microblogs serveixen per saber què passa exactament sobre el terreny hem descobert una eina que aquest objectiu l'assoleix amb gran eficàcia. Es tracta d'un Google Maps alimentat amb les informacions que fan arribar un grup de voluntaris que treballen a Port-au-Prince. Situen sobre el mapa quines són les afectacions puntuals com ara on hi ha alguna persona atrapada, on s'estan distribuint aliments, quines mancances tenen els hospitals; però també si hi ha rèpliques del terratrèmol o es detecta alguna amenaça.

També hi ha una altra via oberta a les xarxes socials. El Facebook està servint per vehicular el suport a les víctimes del terratrèmol. Les més actives són les pàgines en anglès. Ja hi ha prop de mig milió de seguidors en un grup que assegura que donaran un dòlar per cada persona que s'hi afegeixi, tot i que no especifica com ho faran. Un altre grup reuneix més de 160.000 membres.

La Creu Roja ha obert una pàgina a internet on es pot donar ajuda destinada a Haití.


NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut