Els actors i les actrius de "Com si fos ahir" en el rodatge de l'últim capítol de la segona temporada
Els actors i les actrius de "Com si fos ahir" en el rodatge de l'últim capítol de la segona temporada

Guions sense abraçades i evitar exteriors: els rodatges s'adapten al desconfinament

Els rodatges perfilen el retorn a finals de maig amb produccions petites, repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries

Redacció/ACNActualitzat

Amb una previsió de desescalada en diferents fases a tot Catalunya, les productores audiovisuals planifiquen de forma molt desigual l'inici dels rodatges cancel·lats pel coronavirus.

A finals de maig, només s'hi atreviran produccions petites amb repeticions de seqüències, entrevistes de documentals o sèries diàries per televisió.

Ho faran, però, canviant per complet la fisonomia dels sets per complir amb les distàncies, adaptant guions per evitar abraçades i petons, doblant camerinos o prioritzant localitzacions interiors.

Grans rodatges previstos hauran d'esperar fins a la "nova normalitat". Tot, amb la por dels productors de no tenir assegurances que cobreixin aturades per covid.

 

Nova realitat        

Gent ballant en una discoteca, seqüències amb menors, un club de bridge amb gent gran, gravar en localitzacions exteriors insubstituïbles o la participació d'actors estrangers són algunes de les situacions més habituals en el dia a dia dels rodatges.

En l'inici de la desescalada, però, aquestes circumstàncies seran impossibles de dur a terme, com explica el productor Edmon Roch.

"És obvi que es parla que els rodatges tornen a la fase 1, però són rodatges molt limitats, si rodes l'anunci d'un electrodomèstic, sense contacte, amb equips reduïts, platós tancats, és possible".

La seva productora, Ikiru Films, es troba a l'altre extrem: el 14 maig havien de començar el rodatge de la producció catalana de més envergadura d'aquesta temporada, "Las leyes de la frontera", de Daniel Monzón, adaptació de la novel·la de Javier Cercas.

Únic rodatge que tenien previst en tot l'any, de gairebé 10 setmanes, desenes de figurants i amb obligació de gravar-la a l'estiu, per exigències estacionals del guió, i si no és així, explica, donaran la temporada per perduda.

I si bé es podria pensar que amb efectes especials es pot reduir la distància de dos metres que haurien de prendre els actors, o eliminar mascaretes, Roch alerta que el cost d'aquests canvis pot arribar a ser "inassumible", a part de la poca credibilitat de recrear, per exemple, una manifestació.

Les sèries de televisió diàries seran les produccions que abans reprendran l'activitat. Platós tancats, equips reduïts o la flexibilitat en els guions ho afavoreixen.

Diagonal TV, encarregada d'"Amar es para siempre", d'Antena 3, i "Mercado Central", per TVE, té previst reiniciar els rodatges el 18 de maig.

El productor executiu Jaume Banacolocha explica que ho faran de manera tranquil·la, "no anem a totes; com menys gent hi hagi a l'edifici, millor", diu que treballaran menys hores perquè no hi hagi dinars.

Prèviament, hauran fet tests a tot l'equip amb l'esperança que no hi hagi positius, han doblat els camerinos perquè siguin individualitzats, habilitaran guants, mascaretes, controls de febre i tot un seguit de mesures establertes en protocols propis i d'organismes del sector.

Preveient la tornada, no només han eliminat escenes d'abraçades, de petons, inclús xocades de mans, sinó totes les seqüències que passen a l'exterior.

A l'abril començaven la preproducció a Barcelona d'"Herederos de la tierra", la continuació de "La catedral del mar", de la qual han hagut d'aturar les localitzacions o el càsting, però dedicats a enllestir els guions.

Per la seva banda, TV3 no té "cap previsió de reprendre properament" el rodatge de la seva telenovel·la diària, "Com si fos ahir".

El documental històric 'La Flota d'Índies', d'Inicia Films amb suport de l'ICEC, és una de les produccions que tenen previst reiniciar els rodatges a finals de maig.

La seva productora executiva i presidenta de l'Associació de Documental Prodocs, Valérie Delpierre, assegura que analitzen quines parts previstes poden mantenir i rodar les properes setmanes, com les entrevistes, que es poden fer amb proteccions EPI i un equip "mínim".

Les parts amb actors queden posposades al juny o juliol, a l'espera que es concretin les distàncies de seguretat i tota la resta de condicionants. I com moltes produccions que s'estan posposant, no podran complir amb el calendari d'entrega marcat al setembre.

Sam Mendes, durant el rodatge de
Sam Mendes, durant el rodatge de "1917", acompanyat dels actors George MacKay i Dean-Charles Chapman


Assegurances en la pandèmia

El principal obstacle que veuen els productors per tal de reprendre els rodatges és la falta d'assegurances que cobreixin les interrupcions del rodatge per covid.

La productora de Distinto Films i presidenta de Dones Visuals, Miriam Porté explica que pocs productors poden assumir aquest cost.

"Aquest és el moll de l'os, és un risc que molts pocs productors podem assumir, econòmicament és letal".

En el seu cas, rodaran a finals de maig o principis de juny -en funció de quan Barcelona entri a la fase 1- uns "retakes" d'una pel·lícula ja gravada, és a dir unes seqüències que s'han de repetir, perquè són poca gent.

En alguns països com el Regne Unit, s'ha creat un fons de garantia per als productors independents per cobrir despeses en cas d'interrupció del rodatge durant la pandèmia, ja que les companyies d'assegurances no ho preveuen.

A més d'aquest aspecte, el sector vol establir la figura d'una persona aliena a la producció que sigui "responsable de seguretat en rodatge" i assegurés que s'estan complint totes les normatives, per evitar també futures responsabilitats penals en cas de contagis.


Peticions de rodatge

Des de la Catalunya Film Comission, s'ha demanat als municipis i d'altres administracions locals que informin sobre quan estarien en disposició d'atendre peticions de rodatge.

Els ajuntaments estan a l'espera de saber com es concreten les mesures de la fase 1, i de saber quan entra exactament cada territori en aquesta fase, per adaptar així els seus procediments de tramitació de permisos.


Canvis de paradigma

El confinament ha obligat a moltes productores a reinventar-se. Visiona TV ha impulsat "l'única producció que veien possible durant l'estat d'alarma": un documental gravat amb el mòbil per productors de 23 països iberoamericans per retratar el confinament.

Ens ve una onada de formats i de gèneres basats amb el confinament", opina Ferran Cera, productor de Visiona TV. Amb quatre projectes aturats, no reprendran els rodatges fins que hi hagi una normalitat "més estable". Esperen que sigui a partir del setembre.

 

       

ARXIVAT A:
Coronavirus
Anar al contingut