Guia per tornar als teatres aquesta tardor: estrenes i èxits de temporades passades

Una temporada plena d'incerteses, però amb una cartellera farcida d'estrenes, d'obres ajornades pel confinament i de grans èxits de temporades passades

Ibana PiñeroActualitzat

Tot i que alguns teatres van aixecar tímidament la persiana a l'estiu, el gruix de les sales barcelonines reobren aquesta tardor després de gairebé sis mesos tancades. Ho fan amb el 70% de l'aforament, una petició llargament reivindicada pel sector, i amb les mesures de mascareta, distància i gel que s'han fet habituals a l'espai públic.

Una temporada que es presenta plena d'incerteses, però amb una cartellera farcida d'estrenes, d'obres ajornades pel confinament i de grans èxits de temporades passades amb la voluntat de fer tornar els espectadors a les platees.


Una temporada marcada per la pandèmia

La pandèmia del coronavirus ha impactat de ple en l'essència del teatre, però ha suposat també un cop emocional per a tota la societat difícil de valorar encara. Per això, tant el Teatre Nacional com el Teatre Lliure no han volgut començar la temporada com si res no hagués passat.

El cap de setmana del 25 al 27 de setembre, el Lliure convida els espectadors a fer un dol col·lectiu amb l'espectacle "Noli me tangere (no em toquis)", una mena de cerimònia laica oficiada per El Niño de Elche i acompanyada de textos escrits per a l'ocasió dels dramaturgs Marc Artigau, Clàudia Cedó, Albert Lladó i Victoria Szpunberg.

El TNC aposta, en canvi, per recuperar l'esperit del Decameró. Si a l'obra de Bocaccio deu joves es refugiaven al camp fugint de la pesta bubònica que assolava Florència, en aquesta versió contemporània que s'estrenarà l'1 d'octubre, el Teatre Nacional ha encarregat a deu dramaturgs deu monòlegs que aboquin llum als temps foscos que estem vivint.


Les estrenes més esperades

L'obertura de la sala gran del TNC es farà esperar. Aixecarà el teló al desembre amb "L'hèroe", de Santiago Rusiñol, dirigit per Lurdes Barba, una mordaç crítica a la masculinitat tòxica ambientada en la derrota colonial de les Filipines.

La Perla 29 espera tornar a obrir la nau gòtica de la Biblioteca de Catalunya al novembre amb "Filumena Marturano", protagonitzada per Clara Segura.

I també al novembre, el Teatre Tantarantana estrenarà "La segona Eva", el nou text de la flamant guanyadora del Premi Max a la millora autoria revelació Marta Aran.

Una de les obres que desperta més expectació és la nova incursió al teatre del director de cinema Cesc Gay. "53 diumenges" està protagonitzada per un repartiment de luxe: Pere Arquillué, Marta Marco, Àgata Roca i Lluís Villanueva, i farà temporada al Romea al desembre després de passar pel Temporada Alta.

Però els que avisen que seran "L'èxit de la temporada" són els actors del Terrat. La productora celebra 30 anys fent riure amb un espectacle fet a mida dels seus còmics al Teatre Victòria.

Les obres interrompudes pel confinament

L'estat d'alarma va estroncar de ple obres que tot just s'acabaven d'estrenar. És el cas de l'adaptació d'"El quadern daurat", de Doris Lessing, i de "La nostra parcel·la" al Lliure, i de la versió teatral de "Solitud", de Víctor Català, al TNC. Totes tres tornaran aquesta tardor.

Els teatres també han volgut mantenir el compromís amb aquelles obres que estaven programades per la primavera i que ara finalment podran veure la llum. A la Sala Beckett ja s'ha estrenat "Todas las flores", de Bárbara Mestanza, i al novembre ho farà "Avinguda Nacional".

A l'octubre, arriba finalment al Maldà "El silenci dels telers", estrenat a finals de juliol al Kursaal de Manresa. "Bonus track", de Carol López, inaugurarà temporada al Lliure de Gràcia amb aquest retrat de la generació dels "baby boomers" que són a la ratlla dels 50 anys.

I també trobarà el seu espai a la cartellera del TNC l'obra "Monroe-Lamarr", una imaginària trobada entre l'actriu i inventora de la tecnologia precursora del wifi, Hedy Lamarr, i Marilyn Monroe, escrita per Carles Batlle i dirigida per Sergi Belbel. I sis mesos després de la data prevista, al desembre, el Lliure de Montjuïc estrenarà l'adaptació de "Les tres germanes ", de Txèhkov, dirigida per Julio Manrique.


De Grec a Grec

El Festival Grec va abaixar el teló el 31 de juliol, però el tornarà a apujar simbòlicament aquesta tardor per recuperar aquelles obres que no estaven a punt a l'estiu. "Els gossos", escrita i dirigida per l'argentí Nelson Valente, inaugurarà temporada a la Villarroel.

El 20 d'octubre s'estrenarà "El combat del segle", l'obra escrita per la dramaturga resident de la Sala Beckett, Denise Duncan. Al novembre, i després de passar pel Teatro Español de Madrid, arribarà al Romea "Pedro Páramo", l'adaptació d'una de les novel·les claus de la literatura llatinoamericana, dirigida per Mario Gas i protagonitzada per Pablo Derqui i Vicky Peña.

I en una temporada sense pràcticament musicals, al desembre, la música d'"El màgic d'Oz" dirigit per David Selvas, omplirà el Teatre Condal.


La recuperació de grans èxits de la cartellera

La incertesa ha portat els teatres a minimitzar riscos, també en la programació. I hi ha espectacles que son una aposta segura. Al Romea i al Condal tornen tres de les obres que més entrades van vendre la temporada passada: "Cobertura", de Bruno Oro i Clara Segura; "Escape Room", de Joel Joan, i "El pare de la núvia", amb Joan Pera.

Però també es recuperen èxits més antics i que en el seu moment van rebentar taquilles. Tot un referent del teatre català com "El mètode Grönholm" torna a l'escenari del Teatre Poliorama, ara amb Enric Cambray, Marc Rodríguez, Mar Ulldemolins i David Verdaguer, sotmesos a les rocambolesques proves d'un procés de selecció que ha traspassat fronteres. Esperen arribar a una nova generació d'espectadors com també la reedició del musical "Pegados", que va trencar esquemes ara fa 10 anys i que torna amb un repartiment renovat al Teatre Goya.

I atenció a la Sala Beckett perquè reprogramen dues de les obres més premiades dels últims anys i que molta gent es va quedar amb ganes de veure: "Suite Toc número 6" de les Impuxibles, i "Els ocells", de La Calòrica.


Dos aniversaris i un projecte nou

En un sector que tot just començava a aixecar el cap després de la crisi econòmica, la celebració dels 10 anys de dues sales de petit format com La Flyhard o la Sala Àtrium és una molt bona notícia, i la constatació del suport del públic i la crítica a l'aposta que han fet per la creació catalana contemporània.

Una aposta que també vol fer a partir d'ara el Teatre Aquitània, que inicia nova etapa i nova direcció. De moment, el 16 d'octubre estrenarà "Smiley: després de l'amor", la continuació de la història d'amor entre l'Àlex i el Bruno, personatges creats per Guillem Clua i que s'havia de representar el mes de maig passat al Club Capitol, ara definitivament tancat.

ARXIVAT A:
TeatreCoronavirus
Anar al contingut