Guia per entendre la nova factura de la llum, que no serà més senzilla

El BOE defineix com serà la nova factura, amb l'entrada en vigor aquest 1 de juny de les noves tarifes elèctriques

Esther OrtegaActualitzat

La factura canviarà a partir de l'1 de juny, coincidint amb l'entrada en vigor de les noves tarifes elèctriques, amb tres trams a diferent preu durant el dia. El nou model de factura ha estat definit al BOE. Només tindrà dos fulls, però això no la farà més fàcil d'entendre. De fet, alguns apartats es compliquen.

"La factura tindrà més rengleres --explica Pep Salas, conseller de la Comissió Nacional de la Competència (CNMC)--, tindrà més conceptes." I és que a partir del juny tindrem dues potències --ara només en tenim una-- i tres períodes d'energia, i tot això ha de quedar reflectit a la factura.

"Des d'aquest punt de vista, ho podrem percebre com que serà més difícil d'entendre, però vaja, és més difícil d'entendre perquè et dona més informació. El repte --afegeix-- serà si la comercialitzadora, a part dels requisits mínims legals a què obliga el BOE, decideix donar un nivell d'informació més desgranada al consumidor."

El servei al client serà cada cop més important, no només per ajudar els clients a entendre la factura, sinó també per ajudar-los a ser més eficients i, per tant, a reduir l'import a pagar a final de mes. Ho explica Marc Pahissa, director d'Innovació i Desenvolupament de Negoci de Nexus Energía.

"El repte és fer-ho fàcil, perquè és difícil, és tècnic, és complicat per al client final, i es tracta d'acompanyar el client amb tot això, fer-l'hi fàcil i aportar valor, de forma personalitzada, perquè els consells que podem donar a un client que té aire condicionat i a un que no en té són diferents."

 

El BOE determina com haurà de ser el nou model de factura per a aquells que estiguin en el mercat regulat, que hauran d'ajustar-se en la mesura del possible al disseny que es publica al mateix BOE. Ara bé, moltes de les novetats en la factura també seran d'obligat compliment per a les comercialitzadores del mercat lliure, tot i que aquestes sí que podran oferir la informació de la manera que considerin oportuna.

 

Repassem cada apartat de la nova factura

 

 

a. Logotip
El logotip de la comercialitzadora que dona el servei.


b. Import factura
Import total de la factura, data d'emissió, període de consum que s'ha de pagar i data límit de pagament.


c. Resum de la factura
Què pago en funció de la potència contractada, de l'energia consumida, la compensació dels excedents --en cas de tenir autoconsum--, impost d'electricitat, lloguer del comptador i l'IVA. Aquí també s'inclouria el descompte del bo social si cal. És una manera ràpida de veure en un cop d'ull quant gastem per cadascun dels conceptes.


d. Titular del contracte
Dades del titular del contracte.


e. Dades del contracte
Aquí s'inclouen entre d'altres l'adreça del subministrament, el CUPS (codi unificat del punt de subministrament), la modalitat del contracte (si és mercat regulat o lliure), i en destacat la potència contactada en cadascun dels dos períodes horaris.

 

 

f. Informació del consum elèctric
Aquí apareix una gràfica per conèixer el consum mensual dels anteriors 14 mesos, que amb diferents colors permetrà saber al client quin consum fa en cadascun dels tres períodes horaris --punta, pla i vall--. I també una dada molt important, la potència màxima demandada durant l'últim any en cadascun dels dos períodes. I és que sovint tenim una potència contractada superior a la que necessitem.

Si volíem obtenir aquesta dada, fins ara havíem de registrar-nos a la pàgina web de la distribuïdora --en el cas de Catalunya Endesa, pel 95% dels clients-- era un procés feixuc i que molts usuaris desconeixien. Ara ja disposarem d'aquesta dada a la factura, tot i que potser no apareix fins al setembre, perquè fins llavors hi ha marge per a les distribuïdores per passar aquestes dades.

Amb aquesta informació ja podrem decidir si modifiquem o no la potència, però és important saber que cada client podrà canviar la potència fins a dos cops sense cap cost extra.


g. Destí de l'import de la factura
A través d'un diagrama circular el client podrà conèixer de forma ràpida a on van a parar els diners que paga a la factura, entre peatges de transport i distribució, càrrecs, cost de l'energia, lloguer del comptador i impostos.


h. Informació sobre reclamacions
S'inclouen aquí un telèfon gratuït d'atenció al client de la comercialitzadora, i un altre per a possibles reclamacions i per a avaries i urgències.

 

 

i. Detall de la factura
Aquí el client podrà veure de forma més detallada què paga en funció de la potència contractada per cada un dels dos períodes i també què paga per l'energia consumida en cadascun dels tres períodes. Això li permetrà saber si consumeix més a les hores cares o barates.

També apareix com a novetat la facturació per energia excedentària de l'autoconsum. Serà el descompte que se'ls aplicarà als que tinguin plaques solars a casa per l'energia que els sobri i aboquin a la xarxa.

Com explica Xavier Farriols, director general de negoci elèctric de Factor Energia, "fem el que marquen les directives europees i passar d'aquell consumidor que fa 20 anys era un abonat, amb les comercialitzadores va passar a ser un client i ara passarà a ser el que es diu un 'prosumer', que és capaç de produir la seva pròpia energia i també consumir-la".

 

 

Una porta que s'obre però que en futur permetrà ingressar diners de moltes maneres, com explica Pel Salas, conseller de la CNMC:

"I podré ingressar amb l'autoconsum o, com passa en altres països d'Europa, podré ingressar amb el meu vehicle elèctric si quan no estic consumint el tinc connectat a la xarxa per donar serveis al sistema o el podré ingressar si tinc unes bateries a casa que, coordinades amb les bateries d'altres veïns en determinats moments, donen servei al mercat elèctric."

 

 

j. Informació per al consumidor
La novetat aquí és un codi QR que enllaça directament amb el comparador d'ofertes de la CNMC, on s'ordenen pel preu.

"La CNMC ha tingut una iniciativa positiva que és que tu pugis anar allà a veure quines tarifes et surten més econòmiques, si bé és cert que no sempre estan del tot actualitzades, sempre tens una referencia màxima que pots pagar allò; és bona, fomenta transferència del sector i fomenta la confiança que estàs contractant una cosa de mercat", explica Josep Graell, cofundador Grupo Trebol Energia.

 

 

k. Origen i impacte ambiental de l'electricitat consumida
Permet al client saber l'impacte ambiental d'aquella energia que consumeix.

Amb tot, és possible que la nova factura no mantingui del tot aquesta estructura, perquè en tractar-se d'un mes de transició, part de l'energia consumida encara s'haurà de facturar amb l'anterior sistema.

ARXIVAT A:
ConsumEnergiaEconomia de butxaca
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut