Guerra contra l'assetjament a la xarxa: l'intent de Twitter per combatre els "trolls"

La xarxa social de l'ocellet, que té 313 milions d'usuaris actius mensualment a tot el món, ha fet un pas més en la seva lluita per erradicar l'assetjament a internet

RedaccióActualitzat

L'assetjament a internet és una realitat, i més propera del que ens pensem. La companyia nord-americana Twitter assegura que vol acabar amb totes les ofenses, insults i altres faltes de respecte cap als usuaris aplicant una sèrie de mesures que afavoreixen l'ús correcte de la xarxa dels 140 caràcters.

Twitter, d'aquesta manera, intenta eliminar els denominats "trolls", aquelles persones anònimes que envien missatges provocadors, insults i amenaces als usuaris buscant la seva reacció.

Les noves mesures

Aquest dimarts, Twitter ha presentat les seves últimes novetats per combatre l'assetjament a la xarxa.

La primera d'aquestes està centrada a frenar la creació de nous comptes abusius a partir de la identificació de les persones que han estat suspeses de forma permanent, per evitar que puguin crear-se nous perfils.

A partir d'ara, també podrem obtenir resultats de cerca més segurs. Aquesta acció consisteix a eliminar les piulades en què el missatge sigui potencialment sensible, i els comptes bloquejats i silenciats que puguin aparèixer als resultats de cerca. Tot i així, si l'usuari ho vol pot fer visibles aquests continguts, tal com s'adverteix en un missatge:

 

 

L'última novetat introduïda per Twitter és que es poden fer lliscar cap avall les piulades potencialment abusives o de baixa qualitat per deixar pas als missatges més rellevants. Es tracta d'un canvi que està previst que es desenvolupi en les pròximes setmanes.

Aquestes tres novetats s'afegeixen a la que va introduir la companyia l'1 de febrer passat, que permet que els usuaris puguin reportar les piulades que els mencionen, tot i que l'autor els tingui bloquejats.

L'assetjament a Twitter: els casos de Bimba Bosé, Doris Truong i Lara Siscar

Quan parlem d'assetjament a la xarxa de ben segur que ens venen al cap casos de persones properes que n'estan patint o n'han estat víctimes alguna vegada. Tot i així, el cas es maximitza quan la persona té un perfil públic.

Un exemple recent d'assetjament a la xarxa és el cas de la model i cantant Bimba Bosé, la neboda de Miguel Bosé. Després de la seva mort, un gran nombre d'usuaris a Twitter van publicar missatges ofensius i homòfobs dirigits a ella.

Tot i que la policia intenta investigar-los, el fet que els usuaris en qüestió s'eliminessin els comptes fa molt difícil localitzar-los.

Un altre dels exemples és el de la periodista del "Washington Post" Doris Truong. Molts usuaris van confondre la periodista amb una altra noia que era en un acte protagonitzat per Rex Tillerson, secretari d'estat dels Estats Units, i van posar-se a piular en contra seva. L'evolució que van tenir les piulades on era mencionada en poques hores va ser espectacular, tal com es pot veure en el gràfic de BuzzFeed News. Cada una de les boles de color blau simbolitza 5 mencions a Twitter, i exemplifica el que és "sentir-se trollejat".

 

Lara Siscar, periodista de TVE, és un dels casos més sonats d'assetjament a les xarxes socials. Pel simple fet de no contestar els missatges d'un dels usuaris que volia interactuar amb ella a Twitter, aquest la va començar a insultar. Les amenaces cada vegada pujaven més de to, fins al punt que els missatges es van convertir en insults, missatges d'odi violent i agressiu.

Després de molts mesos d'assetjament, la policia va aconseguir identificar dos homes que s'havien creat fins a 30 perfils en diferents xarxes socials per enviar missatges a la periodista. Un d'ells, fins i tot, va assetjar-la pel carrer després que Lara Siscar es negués a quedar amb ell.

En aquest cas, Twitter no va voler col·laborar amb la policia donant la direcció IP de l'usuari en qüestió, perquè va considerar que l'usuari no estava infringint cap norma. Ni li van tancar el perfil.

Directrius clares

Twitter diu al seu blog que defensen la llibertat d'expressió i que la gent pugui veure totes les opinions sobre un tema. Adverteix, però, que això es posa en perill quan l'abús i l'assetjament reprimeixen i fan callar algunes veus. Asseguren que no ho toleraran i que s'estan esforçant per evitar-ho.

Aquestes mesures arriben després que el vicepresident de la companyia, Ed Ho, avancés la intensificació en la lluita de Twitter contra els usuaris que publiquen piulades ofensives.

"Fer de Twitter un lloc més segur és el nostre principal objectiu i intentarem fer-ho tan de pressa com sigui possible."

Jack Dorsey, fundador de Twitter i actual president de la xarxa de microblogging, assegura que la intenció, a partir d'ara, "és ser transparent amb els passos que es vagin fent per millorar la seguretat de la plataforma i vol fomentar el diàleg entre l'empresa i els usuaris afectats per l'assetjament."

Molts són els que reclamen a la companyia que passi a l'acció en aquesta lluita contra l'assetjament, però pocs estan convençuts que es pugui erradicar del tot. Tot i les mesures preses, els dubtes generats entre els usuaris segueixen sent importants.

Anar al contingut