La companyia s'ha compromès a fer més fàcil el sistema per prohibir que et segueixin o eliminar dades personals (Reuters)

Google paga una multa i evita el judici per seguir usuaris que rebutjaven donar la ubicació

La companyia accepta pagar una sanció de 391 milions de dòlars a canvi que 40 estats dels Estats Units deixin d'investigar les seves pràctiques

Virgínia Arqué NuenoActualitzat

Google ha acceptat pagar una sanció de gairebé 400 milions de dòlars --en concret, 391,5 milions de dòlars, uns 376 milions d'euros-- per haver fet servir dades sobre la ubicació d'usuaris que havien demanat expressament que no se'ls fes seguiment.

La companyia tanca així una causa oberta contra ella en 40 estats dels Estats Units, que estaven investigant les pràctiques de seguiment que fa l'empresa dels seus usuaris i quines dades recullen els seus motors de cerca amb la configuració del compte.

Els fiscals d'aquests estats consideren que Google ha comès una invasió de la privacitat del consumidor accedint a la ubicació, rutines i detalls personals dels usuaris sense el seu consentiment.

Amb l'acceptació de la multa, Google evita que el cas arribi a judici.


La ubicació, entre les dades "més sensibles i valuoses"

La justícia nord-americana considera que aquest acord suposa el pagament més gran en la història dels Estats Units per part d'una entitat privada per una demanda presentada en diversos estats.

Segons la Fiscalia General de Connecticut, Google va recopilar informació sobre la ubicació de consumidors que havien demanat expressament que no ho fes, com ha explicat el fiscal general William Tong.

"Segons la nostra investigació, Google va continuar recopilant aquesta informació personal fins i tot després que els consumidors li demanessin que no ho fes. Això és una invasió inacceptable de la privacitat del consumidor i una violació de la llei estatal."


Tong ha advertit, en una piulada a Twitter, que "la localització és una de les dades més sensibles i valuoses que recopila Google" i afegeix que cal un control més gran de l'ús que la companyia fa de les dades personals dels usuaris.

 

En un comunicat de premsa, els fiscals que investigaven el cas afegeixen que només "amb una quantitat limitada de dades d'ubicació" es pot saber "la identitat i les rutines d'una persona i es poden fer servir per inferir-ne detalls personals".

"Google fa servir aquestes dades per crear perfils detallats de l'usuari i orientar anuncis als consumidors en nom dels seus clients publicitaris."

La fiscal general d'Oregón, Ellen Rosenblum, ha afegit que "durant anys, Google ha prioritzat els guanys davant de la privacitat dels usuaris".

S'ha compromès a ser més transparent

La investigació contra Google va començar el 2018, després que l'agència de notícies Associated Press va revelar que la companyia seguia registrant els moviments dels usuaris fins i tot després que aquests li demanessin expressament que ho deixés de fer.

Les conclusions dels fiscals determinaven que "Google ha violat les lleis estatals de protecció al consumidor en enganyar els usuaris sobre les seves pràctiques de rastreig d'ubicació almenys des del 2014".

A més a més de pagar una sanció que evita que el cas arribi a judici, Google també s'ha compromès a ser més transparent sobre el seguiment de la ubicació dels usuaris.

En concret, Google haurà de mostrar informació addicional als usuaris sempre que activin o desactivin una configuració de compte relacionada amb la ubicació i els haurà de dir quin tipus de dades recopilen i com s'utilitzen.

Aquesta informació clau sobre el seguiment de la ubicació no podrà estar amagada per als usuaris, sinó que Google la mostrarà en una pàgina web a part, com ha explicat el fiscal general d'Iowa, Tom Miller.

"Quan un usuari decideixi que no vol compartir les dades de la seva ubicació, ha de poder confiar que la companyia ja no recull tots els seus moviments."

El portaveu de la companyia, José Castañeda, ha assegurat a Reuters que la investigació s'ha basat "en polítiques de producte obsoletes que fa temps que han canviat".

La companyia ha penjat un missatge al seu blog aquest dilluns en el qual explica l'acord a què ha arribat amb les fiscalies dels Estats Units, justifica per què recull dades d'ubicació dels usuaris i quins serveis s'alimenten d'aquestes dades, i enumera les eines implementades els últims anys perquè els usuaris puguin gestionar la seva privacitat.

En el missatge, també es detallen les "actualitzacions" que faran "en els propers mesos per oferir encara més controls i transparència sobre les dades d'ubicació".

En concret, revelaran més informació sobre les dades que recullen, activaran un nou control per "desactivar fàcilment l'historial d'ubicacions i la configuració de l'activitat al web i en aplicacions i suprimir les dades anteriors en un sol flux" i oferiran més informació i més transparent en el moment d'obrir comptes nous.

Google va guanyar 111.000 milions de dòlars en publicitat el primer semestre d'aquest any, segons l'agència Reuters.

Aquest mes de setembre, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha confirmat la multa històrica a Google, que haurà de pagar més de 4.000 milions d'euros per abús de posició dominant per obligar els fabricants de telèfons mòbils a preinstal·lar el seu buscador en dispositius amb sistema operatiu Android.

El tribunal europeu rebaixa la multa inicial de 4.343 milions d'euros imposada per la Comissió Europea a 4.125 milions.

 

ARXIVAT A:
Estats UnitsGoogleTecnologia
Anar al contingut