Una mà agafa un mòbil i fa una cerca a Google
S'han analitzat 639 webs multilingües per quantificar la pèrdua de visites en les versions en català (Unsplash)

Google fa perdre visites a dues de cada tres webs que tenen versió en català, segons un estudi

Segons l'Aliança per la Presència Digital del Català, que ha analitzat el trànsit de més de 600 webs, moltes de les visites que fa un any eren en català ara són visites al contingut en castellà

RedaccióActualitzat

Les pàgines web en català han perdut visibilitat als resultats de Google en l'últim any. Així ho conclou un informe de l'Aliança per la Presència Digital del Català

Per arribar a aquesta conclusió, han analitzat les visites que han rebut durant aquest període 639 webs que tenen versió en català i versió en castellà, com pàgines dels sectors públic, acadèmic, mediàtic i empresarial. I han detectat que dues de cada tres d'aquestes webs han perdut visites en les versions en català, en detriment de les versions en castellà. És a dir, moltes de les visites provinents de Google que abans eren en català ara són visites al contingut en castellà.

Per què? Segons aquest informe, encarregat per la Generalitat, si busquem una paraula a Google, els resultats de la cerca que ens oferirà prioritzen els resultats en castellà per sobre dels resultats en català. I això, diuen, abans no passava.

Com a exemples, l'informe assegura que, introduint "Barcelona" al cercador, els resultats de les pàgines que t'ofereix, com la del F.C. Barcelona o la de l'Ajuntament, són en castellà. I es tracta de pàgines que tenen versió catalana. El mateix passa si se cerca "Sagrada Família". 

Segons l'Aliança, això passa malgrat que l'usuari que fa la cerca tingui el català com a llengua predeterminada en les preferències de Google. De fet, al gener, la companyia va admetre problemes en els resultats de cerques en català al seu cercador i va assegurar que estava "investigant solucions" per esmenar-ho.

Com s'explica que Google prioritzi el castellà?

Segons ha explicat l'expert en Internet Genís Roca, que ha col·laborat en l'estudi, al "Planta baixa" de TV3, trobar quina és exactament la causa. "L'algoritme de Google és com la fórmula de la Coca-Cola: és secret i molt complex", ha dit.

L'informe sí que apunta diverses respostes possibles.  Així, pot ser que el cercador consideri que un resultat és més rellevant en castellà perquè rep més clics. I rep més clics, apunta el document, perquè "els usuaris del web de parla catalana solen fer clic en català i en castellà indistintament". Amb això, el contingut en castellà sempre té més visites.

Un altre possible causa és que Google pot ser que identifiqui per error la llengua catalana com a llengua castellana, o que s'hagin fet canvis en la codificació del contingut de les webs que ha agafat Google "desprevingut".

Amb tot, l'informe conclou que la llengua catalana "té un greu problema de visibilitat a la xarxa i calen mesures ràpides per part dels proveïdors de cerca web per restaurar la situació anterior".

Segons ha apuntat Albert Cuesta, coordinador de l'Aliança per la presència digital del català, el document s'ha lliurat a la Generalitat i es posarà a disposició de les empreses que gestionen els principals cercadors web "perquè l'utilitzin en els seus esforços per restaurar al contingut en català la visibilitat que li han fet perdre". 

ARXIVAT A:
InternetGoogleCatalà
Anar al contingut