Gent gran al volant: com i quan prendre consciència de les capacitats per conduir

De les 42 persones mortes en accidents de trànsit aquest any, 16 tenien més de 65 anys
Gent gran al volant: com i quan prendre consciència de les capacitats per conduir

Gent gran al volant: com i quan prendre consciència de les capacitats per conduir

De les 42 persones mortes en accidents de trànsit aquest any, 16 tenien més de 65 anys
Actualitzat
TEMA:
Trànsit
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/AturarSilenciarPujar el volumDisminuir el volumInstruccions per interactuar amb el player
imatge

De les 42 persones que han mort a la carretera des de començaments d'any, 16 tenien més de 65 anys, un increment de més del doble respecte al mateix període del 2018.

Amb l'edat es perden capacitats i reflexos. L'any passat, la Direcció General de Trànsit, la DGT, va revisar els carnets de 588 conductors per la pèrdua d'aquestes capacitats a la demarcació de Barcelona. Aquest 2019 ja han començat una quarantena de processos de revisió i la majoria tenen més de 65 anys.

Aquesta qüestió preocupa a Trànsit i per això demanen més col·laboració de les famílies per detectar quan cal limitar o retirar el carnet a les persones grans.

 

Adrià Puigpelat, director provincial de Barcelona de la DGT

 

La DGT apel·la a la responsabilitat dels conductors i de les seves famílies. Adrià Puigpelat, cap provincial de la DGT Barcelona, explica que, més enllà de les revisions periòdiques, hi ha la possibilitat d'avaluar les capacitats del conductor a través d'un expedient extraordinari.

"A la DGT ens preocupa la gent gran al volant. La nostra opinió és que no s'ha de restringir per l'edat, l'edat no és una discapacitat, sinó per les condicions de cada persona en concret. Apel·lem a la responsabilitat personal i de la família i a les revisions que puguin fer els centres mèdics. La retirada de carnet és una mesura, però existeix la possibilitat de fixar restriccions concretes (conduir només de dia, en un radi de quilòmetres determinat, amb una velocitat màxima...) que poden resultar menys radicals que la retirada total."

Per iniciar aquests expedients de revisió extraordinària cal una petició. Dels que es van obrir l'any passat, 192 provenien de Mossos però en 24 casos van ser els familiars dels conductors els que van advertir.

D'aquests 588 expedients iniciats se'n van acabar tramitant 329. D'aquests 329, a 203 permisos se'ls va retirar alguna categoria (habitualment de grup 2, com no poder conduir motos o camions), o se'ls va imposar alguna restricció, bé de manera provisional o bé definitiva (com només poder conduir de dia, limitar la velocitat, el radi d'acció o el tipus de via). En 46 dels casos se'ls va retirar totalment el permís per conduir.

 

Conscienciació de les capacitats

L'envelliment demogràfic fa que cada cop més persones de més de 65 anys condueixin. El Servei Català de Trànsit (SCT) no troba cap explicació al repunt de morts entre els més grans de 65 anys, que han passat dels 6 als 16, i dels quals 11 tenien més de 74 anys. Amb tot, aquesta xifra inclou les víctimes que anaven de passatgers o eren vianants.

Per això des de la DGT es considera que a més d'un problema dels conductors, també hi ha un problema de mobilitat entre la gent gran. Segons Adrià Puigpelat, també caldria incidir més en mesures pels vianants i passatgers.

"Potser s'haurien de prendre accions d'educació viària o formació per a la gent gran perquè entenguin que són un col·lectiu vulnerable i prenguin mesures per poder circular o caminar millor per les ciutats."

Segons dades del SCT l'ús del cinturó seguretat se situa en el 80% de mitjana entre les persones grans, quan l'ús general habitual que se'n fa és del 96%.

 

Teresa Brufau és conscient de les seves limitacions per conduir

 

El cas de la Teresa i el Luis

La Teresa Brufau té 89 anys i ha conduït tota la vida.

"Ho he fet sempre això, domino la màquina. Vaig molt tranquil·la; no he tingut mai por."

És molt conscient de les seves limitacions.

"Fa 3 anys que no condueixo de nit. A les meves amigues no les porto amunt i avall i als meus nets tampoc. Els meus fills jo entenc que pateixin i jo he assumit que a Montserrat, que hi anava sola, ara no hi pujo. Ara m'acompanyen i em venen a buscar."

 

José Luis Vall diu que ja no condueix com abans

 

En José Luis Vall reconeix que ja no condueix com fa 15 anys.

"He conduit tota la meva vida, he fet molta carretera, fins i tot per la feina he hagut de conduir. Per mi ha sigut un hobby i una diversió, una forma d'evadir-me."

"No és el mateix com condueixo jo avui en dia que fa 15 anys. I un s'ho nota perquè a mi la persona que em digui que no ha experimentat un canvi, que no nota una diferència, no me la crec."

Tot i que se senten encara en bones condicions físiques i cognitives per poder conduir, estan d'acord que cal un control.

Luís: "Els exàmens que fan de renovació són molt fluixos. Hi hauria d'haver un límit, igual que els pilots d'aviació tenen un límit d'edat estiguin bé o malament, per conduir automòbils haurien de fer el mateix."

Teresa: "Que la gent fes pràctiques amb professors per saber si veritablement tenen els reflexos bé, si reaccionen bé, i també una visita mèdica."

 

El RACC té un test per valorar les capacitats dels conductors


Un test del RACC per avaluar capacitats

En José Luis ha volgut comprovar amb un test com té les funcions cognitives quan està al volant. El RACC, juntament amb l'Institut Guttmann, ha dissenyat una eina perquè les persones grans puguin avaluar voluntàriament les seves capacitats i saber si poden conduir.

Lluís Puerto, director de la Fundació RACC, explica que pot servir per tenir una idea de les seves capacitats abans de sotmetre's a la revisió extraordinària que proposa la DGT.

"Així obté, no un diagnòstic mèdic, perquè no té validesa mèdica, però sí una referència que el pot ajudar a sentir-se còmode i confortable en el moment que es troba de capacitats cognitives, o bé un senyal d'alarma que li indica que potser ha d'indagar més i assessorar-se amb experts mèdics per determinar si realment té alguna limitació cognitiva."

El test planteja una sèrie de jocs que permeten avaluar aspectes com la vista, l'oïda, l'atenció, la memòria, la capacitat de reacció, la coordinació i altres funcions. És completament gratuït i anònim, es fa en uns 15 minuts.

La Teresa ja pensa en el futur.

"I sé que un dia deixaré de conduir però ja estic rumiant a veure quin vehicle puc tenir per poder-me bellugar."

 

ARXIVAT A:
TrànsitMobilitat

VÍDEOS RELACIONATS