Estudiants del grau en Educació Primària de la UdL, a l'aula de la menció STEM (UdL)
Estudiants del grau en Educació Primària de la UdL, a l'aula de la menció STEM (UdL)
Lleida

Fomentar vocacions científiques a primària, una especialització universitària pionera

La Universitat de Lleida estrena la menció STEM per aprendre a despertar l'interès per la ciència entre els més joves

RedaccióActualitzat

Els futurs mestres de primària que es formen a la Universitat de Lleida han estrenat aquest curs una especialització pionera a l'Estat. Treballen en una aula STEM que té per objectiu que aprenguin a fomentar les vocacions en els àmbits a què responen aquestes sigles: Science (ciència), Technology (tecnologia), Engineering (enginyeria) i Mathematics (matemàtiques).

La posada en marxa d'aquesta menció STEM ha comportat una inversió de més de 40.000 euros, entre mobiliari, recursos matemàtics, de robòtica i una impressora 3D.

Els 25 estudiants que hi treballen aprenen a partir dels reptes que els proposa el professorat als "racons" d'activitats a l'aula o en sortides de camp per posar en pràctica el que han après, com es veu en aquest vídeo:


"No només l'espai, els materials i els recursos són innovadors, sinó també la metodologia, que és la clau de volta que els permet treballar en equip, amb creativitat i esperit crític", destaca la degana del centre, Maria Pau Cornadó.

Sergi Capdevila, un dels alumnes, remarca que l'aula és molt "dinàmica" perquè els permet moure taules i cadires i treballar amb recursos cooperatius "que ens permeten enfocar els reptes de manera interdisciplinar".

La vocació es desperta des de primària

La Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL ha posat en marxa la menció STEM davant la falta de professionals en aquests àmbits.

A més, tenen en compte que estudis recents posen de manifest que les vocacions científiques i tecnològiques es construeixen ja des de la infància i per això les volen promoure des de primària.

Als 6 anys, les nenes ja es veuen menys intel·ligents que els nens, segons un estudi publicat a 'Science'
Les vocacions científiques són menors entre les nenes (Pexels)
 

De fet, segons un estudi publicat a la revista Science, amb només 6 anys moltes nenes comencen a interioritzar que els homes són més intel·ligents que les dones.

La falta de vocacions s'agreuja en el cas de les dones, que suposen només un 28% del personal investigador mundial, d'acord amb les dades d'ISGlobal. La falta de referents femenins i la invisibilització de les dones científiques explica aquesta desigualtat.

Segons les dades de la Generalitat, a Catalunya només hi ha un 22% de catedràtiques i el percentatge de dones que lideren projectes de recerca europeus amb participació catalana no arriba al 20%.

ARXIVAT A:
Educació Ciència
Anar al contingut